Mijn topic, lees ik, lijkt op ‘een bericht uit 2012’ ???
Hoog tijd weer eens over de fietshelm te beginnen. Artsen hebben een initiatief ontplooid: ‘Artsen voor Veilig Fietsen’. Ik lees, niet tot mijn verbazing, ik wist het al, dat de Fietsersbond niet voor een helmplicht is. Als de argumentatie nog hetzelfde is als jaren, vele jaren geleden…
Ik heb het nog even nagelezen. Ik begrijp dat er argumenten zijn om het niet verplicht te stellen, maar de veiligheid van fietsers, en zeker van fietsende kinderen, in grote steden vooral, zou erdoor toenemen, en het zijn juist kinderen die hersenletsel oplopen. Het lijstje van de Artsen voor Veilig Fietsen is duidelijk: 60% minder kans op ernstig hersenletsel.
Wat nu? Helmplicht? Helmplicht voor kinderen? In Duitsland en België bestaat geen helmplicht. In Frankrijk, Oostenrijk, Kroatië en Italië bestaat er een helmplicht voor kinderen tot een bepaalde leeftijd (12, 16). In Zwitserland mag je zonder helm niet sneller fietsen dan 20 km. In Spanje geldt een helmplicht buiten de bebouwde kom en voor kinderen tot 12 jaar.
Misschien is een helmplicht voor iedereen een stap te ver. Zou het ook een stap te ver zijn een helmplicht voor kinderen (tot 16 jaar wat mij betreft) in te voeren? Een aantal bezwaren van de fietsersbond zouden ondervangen zijn. Heel wat ouders willen eigenlijk wel dat hun kinderen een helm dragen, maar zien op tegen de weerstand die dat oproept bij de kinderen. Peter draagt ook geen helm, en Janneke ook niet. Dan ga ik toch ook geen helm dragen…
In 1985, over fietshelmen hadden we het toen, denk ik, nog niet, werd een jonge mentorleerling van mij bij het overfietsen van een kruising geschept door een auto. Ze viel met haar hoofd op de stoeprand en overleed op weg naar het ziekenhuis. Moeder, vader, broertje, klasgenoten en mijn collega’s bleven verbijsterd achter. Ik ben zelden zo verdrietig geweest. Ze had er nog kunnen zijn, denk ik.
Sinds de jaren 70 ben ik lid van de Fietsersbond, min of meer vanaf het begin. Toen ik gisteren mijn kleinzoon, 10 jaar, in Amsterdam, zonder helm van de muziekschool zag wegrijden (begeleid door paps en mams), dacht ik weer aan dit probleem. Ik dacht dat ik de Fietserbond maar achter me zou laten - ik weet het nog niet zeker.
Laat de Fietsersbond zich hard maken voor helmplicht voor kinderen (en wat mij betreft ook voor volwassenen). Neem contact op met de actie van de artsen. Schrijf vaker over helmen. Test ze. Stimuleer ouders en kinderen ze te dragen, hoe dan ook - goed voorbeeld doet goed volgen.
Ik wacht het antwoord af. Hans van den Berg