Fietshelm

Ben ik nou echt de eerste, die reageert op het rapport over de fietshelm? Of heb ik wat over het hoofd gezien?

Anyway, ik wil hier een pleidooi houden vóór het gebruik van de fietshelm. Want in het artikel is tot mijn spijt gebroken met het aloude adagium dat 'alle beetjes baten'.

Begrijp me goed, ik ben niet voor een helmplicht. Voor heel veel mensen is die ook helemaal niet nodig, want wat je niet hebt hoef je ook niet te beschermen, toch? Maar voor de mensen die wel hersens hebben zou een helm wel degelijk nut kunnen hebben. Hij kan vast niet alle hoofdletsel voorkomen, maar het letsel beperken kan hij zeker wel.

Ikzelf ben een voorbeeld daarvan. Op 4 november 2008 haalde ik een andere fietser in. Die was kennelijk niet helemaal bij de les, want hij sloeg zomaar linksaf. Hij had dan ook een koptelefoon op. Met het gevolg, dat ik tegen de grond ging en met mijn kop (zonder helm) tegen de stoeprand belandde. In het ziekenhuis werd een hersenschudding + -bloeding + -zwelling geconstateerd. Ik ondervind nu nog steeds de gevolgen van dat ongeluk.

Een half jaar later droeg ik als voetganger wél een helm, toen ik eventjes snel een winkel binnenliep. Ik zag een obstakel niet, struikelde, en tuimelde ruggelings over een rij winkelwagentjes heen met mijn achterhoofd op de betonnen vloer. Ik wil niet weten hoe ik er aan toe zou zijn geweest als dit zonder helm gebeurd was. Nu raakte ik een paar maanden terug in mijn herstel van het eerdere ongeval. Dus onkwetsbaarmakend is een helm beslist niet. Maar ik vraag me echt af, of ik nu nog wel in staat zou zijn geweest iets zelfstandig te doen als ik die tweede val had gemaakt zonder die helm.

Het zal duidelijk zijn: mij zul je niet meer op de fiets zien zonder helm. Om hem ook op te zetten als ik ga wandelen gaat zelfs mij te ver. Maar het boeit me ook niet meer als mensen me raar aankijken als ik even een winkel binnen ga, met dat ding nog op.

Ik heb met verbazing het verhaal over de fietshelm gelezen. Ik draag altijd een helm tijdens het mountainbiken en ik heb daar al een keer veel profijt van gehad toen ik met mijn hoofd tegen een laag hangende tak aan knalde. Deuk in de helm "hoofd nog heel" wat anders dus zeker niet het geval was geweest. Enkele weken gelden viel mijn zoontje (8 jaar) met de fiets en kwam met zijn hoofd op het asfalt terecht ook hierbij scheur en deuk in de helm en geen bloedende hoofwond of erger. Dus dat het niet veilig(er) is is dus NIET WAAR!!!

Zondag 14 april mooi weer en voor de eerste keer weer met de ‘fietsmaten’ een tochtje op de racefiets. Het had een beetje geregend waardoor de middenafscheiding op de weg (witte band) erg glad was. Dit, in combinatie met een klein tikje tegen mijn fiets veroorzaaakte dat ik met een behoorlijke klap tegen het afvalt sloeg. Veel schaafwonden, ontwrichte schouder, een paar hechtingen bij het oog agv mijn bril en een deuk in helm. Werd meteen erg duizelig, eerst naar ziekenhuis voor hechtingen, volgende dag naar dokter nog steeds duizelig. Dokter verwees mij naar ziekenhuis voor CT scan, bang voor een bloeding. Gelukkig ‘alleen’ maar een verstoring van evenwichtsorgaan agv klap tegen afvalt. Wat zou er zijn gebeurd als ik geen goede helm droeg???
Dus dragen die helm, ik ga meteen een andere kopen, dat is wel zo verstandig.

Dat een fietshelm kan helpen bij het voorkomen van hoofdletsel heb ik zelf ook al wel aan de lijve ervaren.

Echter, de vraag die mij bezig houdt is of de gezondheidsschade die we voorkomen door door het dragen van fietshelmen wel opweegt tegen het gezondheidsverlies doordat mensen niet meer de fiets zullen pakken als ze een fietshelm op moeten zetten. Fietsen is nog steeds één van de gezondste manieren van bewegen, zeker in de huidige tijd waarin we met zijn allen steeds dikker worden.

Dat een fietshelm bij sommige groepen fietsers aan te raden is, geloof ik wel: ik laat mijn wielrenclubje ook niet vertrekken als iemand zijn helm vergeten is. Voor ouderen en kleine kinderen is het wellicht aan te raden, maar ik zou zeggen: vrijheid blijheid, in de zin van: als mensen voor de keuze staan om te gaan fietsen zonder helm of niet te gaan fietsen dat ik zou zeggen: ga fietsen!

Ik ben zelf altijd tegen het dragen van fietshelmen geweest. Ik vond het maar lastig en geen gezicht zo'n helm.
Daarnaast rij ik altijd voorzichtig en kijk ik altijd goed uit.
Vorige week zondag werd ik ineens van achteren aangereden waardoor ik hard met mijn hoofd op de straat ben gevallen.
Een enorm gat in mijn hoofd en het bloedde als een rund.
Ik heb maar meteen een fietshelm bij leontien gekocht en deze draag ik vanaf nu altijd!