Vandaag kwam de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) met de boodschap dat de doelstellingen voor verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden zonder extra inzet niet haalbaar zijn. Dat lijkt een zorgwekkende boodschap maar ligt genuanceerder. De huidige doelstellingen verbloemen dat de verkeersveiligheid al jaren groeit en de absolute aantallen verkeersdoden al jaren dalen. Alleen niet snel genoeg om de ambitieuze doelstellingen van het rijk te halen. De Fietsersbond is een groot voorstander van meer verkeersveiligheid en steunt de integrale aanpak waar het SWOV naar verwijst.
Van alle maatregelen is vooral de vijfde, safety by numbers, een positieve maatregel in diverse opzichten (veiligheid, gezondheid, ruimtegebruik, uitvoerbaarheid en draagvlak). De andere 4 maatregelen zijn niet positief op alle aspecten en zouden dan ook een lagere prioriteit moeten krijgen.
Het stimuleren van fietsgebruik ter vervanging van gemotoriseerd verkeer heeft de grootste potentie om enkele stevige problemen op te lossen zoals het fileprobleem, gebrek aan parkeerruimte, luchtverontreiniging en gezondheidheidsproblemen als obesitas, hart- en vaatziekten, luchtwegaandoeningen en kanker.
Het meest kansrijke en gezonde alternatief voor de auto is de speed pedelec, de snelle fiets waarmee forensen in relatief korte reistijd een woon-werkafstand kunnen afleggen die vergelijkbaar is met die van de gemiddelde autorit (dagelijks 2x 19 km volgens ANWB) met als bijkomende voordeel het lage energieverbruik: 15 Wh/km voor de speed pedelec, tegenover 150 Wh/km voor de stroomverspillende elektrische auto en 600 Wh/km voor de vervuilende, stinkende en inefficiënte benzineauto.
De speed pedelec gebruikt dus 40x minder energie dan een benzineauto… en die weinige energie kan een groot deel van het jaar zelf opgewekt worden met zonnepanelen thuis en op het werk.
Ruim baan dus voor de speed pedelec ter vermindering van automobiliteit. Bijvoorbeeld door autostraten om te bouwen naar fietsstraten waar auto’s te gast zijn en speed pedelecs ruimte krijgen om gewone fietsers ongehinderd te passeren. Niet alleen in dorpen en steden maar ook op het platteland.
De speed pedelec heeft de toekomst en de Fietsersbond zou zich moeten inzetten om deze onvermijdelijke en positieve ontwikkeling ruimhartig te ondersteunen en stimuleren. De oplettende lezer zal opmerken dat het beleid van de Fietsersbond allesbehalve stimulerend is voor snelle fietsers en heeft bijgedragen aan wetgeving die deze fietsers juist extra blootstelt aan het gevaar van gemotoriseerd verkeer en het plezier ontneemt van rijden op onverplichte fietspaden (“dus niet brommen”) door de mooiste natuurgebieden in Nederland.