Fietsnietjes Spijkerkwartier

In deze Arnhemse stadswijk wonen veel studenten. Er is een parkeerprobleem met fietsen op meerdere plaatsen. Plotseling roept iemand een fietsnietjeswedstrijd uit. Paniek in de wijk. Er komen 1000 ontworpen fietsnietjes door de wijk te staan die voetgangers nog meer gaan hinderen. Wat nu?

Ik kende de term NIETJES nog niet maar zie waarom ze zo heten… Het probleem van geparkeerde fietsen kan goed met nietjes opgelost worden. Desnoods door parkeerplaatsen voor auto’s in te leveren. Zo wordt het gebruik van fietsen bevorderd en die van auto’s ontmoedigd.

Met nietjes staan de fietsen weer netjes.

Beste Lomito de fietsen hebben gebruikers - hebben gedrag - hebben luiheid - hebben achter het huis wel ruimte, …zijn te lui daar te parkeren, kost fietsers blijkbaar teveel moeite - is teveel gedoe het netjes te houden, laat dan de fiets maar op straat. Dát probleem los je met fietsnietjes dus NIET op, helaas maar waar: dit maakt het nóg erger voor voetgangers. Vervelend dilemma!

@ Bouwhuis, datzelfde geldt ook voor automobilisten die hun auto best op eigen terrein kunnen parkeren maar liever langs de drukke straat parkeren vanwege snelheid/luiheid. Dat doet echter niets af van de goede functie van nietjes op de openbare weg. Ik zie ze graag en liefst zoveel mogelijk zodat ik mijn fiets kan plaatsen en degelijk vastzetten.

Om voetgangers en andere stoepgebruikers ter wille te zijn zou ik, zoals gezegd… , die nietjes plaatsen op de plek van bestaande autoparkeerplaatsen zodat het gebruik van de fiets gestimuleerd wordt ten koste van de auto.

Als je door het Spijkerkwartier loopt zie je overal autoparkeerplaatsen en vooral op de Steenstraat enkele fietsnietjes. Het probleem is een chronisch tekort aan fietsparkeerplaatsen. Meer dan terecht dus om minstens 10-20% van alle autoparkeerplaatsen om te bouwen tot fietsparkeerplaatsen. Per autoparkeerplaats van 5 meter lengte passen 4 nietjes die plek bieden voor 8 fietsen, een flinke ruimtewinst die recht doet aan de toegenomen fietsmobiliteit en de politiek correcte wens (pffft) om automobiliteit terug te dringen.

1 like