Fietspad met zonnepanelen wekenlang afgesloten

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietspad-met-zonnepanelen-wekenlang-afgesloten/

Waar met geen woord over gerept wordt is het feit dat de stroomopbrengst van deze zonnefietsstraat absurd laag is. Nu is de EROEI van zonnepanelen sowieso al lager dan de economische drempel (en daarom alleen mogelijk met veel subsidie), het rendement van de zonnefietsstraat is nog slechter: er is meer fossiele energie nodig voor de productie dan ooit kan worden teruggeleverd.

Daarnaast is het fietspad niet veilig/comfortabel ofwel volkomen mislukt project!

Vorig jaar stond er ineens een bord “slecht wegdek” bij het zonnepanelenfietspad: de coating was in zo slechte staat dat die voortdurend afbrokkelde en de beheerder (Provincie NH) er mee gestopt was dat te patchen. In november werden de panelen weggehaald en kwam er - eindelijk - een nieuwe laag asfalt. Nu wachten of de weggejaagde fietsers hun weg terug gaan vinden naar dit fietspad.

De provincie houdt overigens vol dat Solaroad een succes was en dat de “overlaging” nodig was vanwege vandalisme …

Maar wegbeheerders leren het nooit:
Rhenen kreeg vorige jaar, met veel bombarie, een zonnecelfietspad, dat vervolgens werd afgesloten omdat het te glad was o over te fietsen:

20 dec. 2021: nu komt er in Noord-Brabant ook een proef met een zonnefietspad, een stukje van 35 meter langs de N395 onder Oirschot. Of ze kennis hebben van bv. Noord-Holland is mij niet bekend. Ik laat wel weten hoe de proef verloopt…

2 likes

Ze leren het nooit …

Zonnefietspad in Ede afgesloten door gladheid bij regen, zonnewegen in Spijkenisse en Haarlemmerweer binnen een week weer gesloten wegens schade.
Solaroad in Krommenie diverse malen van een nieuwe toplaag voorzien, omdat de oude losliet. Op enig moment is men er mee gestopt en is er uit arremoede maar een waarschuwingsbord bijgezet …

In plaats van stroom op te wekken in het fietswegdek, waarmee overigens voornamelijk verspilling verduurzaamd wordt, zou ook het fossiele autoverkeer (inclusief elektrische auto’s) beperkt kunnen worden. Om te compenseren voor de verminderde stroomopbrengst van het fietspad met zonnepanelen volstaat het om dagelijks 5-7 auto’s te weren op het naastliggende traject.

Dat moet haalbaar zijn !

1 like

De meeste winst haal je inderdaad door zoveel mogelijk automobilisten te verleiden de auto af en toe te laten staan en de fiets te nemen. Aangezien het grootste deel van het aantal autotripjes over afstanden minder dan 5 km gaat en de gemiddelde woon/werkafstand slechts 23 km is moet dat inderdaad haalbaar zijn.
Daarvoor moet je wel willen investeren in fijnmazige, veilige én comfortabele fietsinfrastructuur. Solaroad is geen van drieën. Daarmee bereik je juist het tegendeel.

Geen zonnepanelen in het fietspad dus.
Maar zonnepanelen langs het fietspad ?
Eventueel te combineren met andere functies.

Op dit forum hebben fietsers al melding gemaakt van hinderlijke wind, autolampen, enz

In mijn woonomgeving loopt een prachtig fietspad over een prachtige dijk.
23 km in OWrichting…
Onze voorvaderen hebben er een betonnen rand op geplaatst om de dijk met weinig middelen iets hoger (50 cm) te maken.
Als fietser kan ik die betonnen rand bijzonder waarderen als het stevig waait.

Je kan fietsen aantrekkelijk maken voor mensen die niet als fietser zijn opgegroeid, door knelpunten te voorzien van een rolband. Er zijn meerdere voorbeelden op de wereld.
Niet te vergeten de roltrappen in fietstunnels.
Zo’n rolband vreet energie.
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/geen-gesjouw-meer-met-elektrische-rolband-steile-fietshelling-hezelpoort-op~a0cae662/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F