Fietsroute over onverharde wegen maken

Dag allen,

Als ik een fietsroute maak met behulp van de planner heb ik de optie “onverharde wegen vermijden”…

Mij lijkt het juist leuk om een route te maken die voornamelijk over onverharde wegen gaat, maar kan die optie niet ontdekken… Misschien een idee?

Ik probeer nu met behulp van de legenda de onverharde wegen op de kaart de vinden, maar met hun onopvallende grijze kleurtje vallen deze bijna niet op tussen alle andere grijstinten. Misschien de kleur veranderen in een opvallende?

Zomaar wat suggesties, geen idee of het haalbaar is, of dat de “alleen over onverharde wegen” optie al bestaat en dat ik hem gemist heb.

Zover ik weet kan de Fietsrouteplanner van de fietsersbond niet de route zoveel mogelijk onverhard laten lopen, ik zou dat ook wel willen maar dat is zo goed als onmogelijk in de buurt van de grote stad.

Op fietsvakantie lukt onverhard beter en om route te plannen gebruik ik dan brouter.

Het standaard profiel (trekking, Original) vermijdt onverhard niet maar mocht je echt bij voorkeur onverhard willen rijden, kijk dan eens naar zossebart/brouter-mtb en download mtb-zossebart.brf. Dat is een tekst bestand en die kan je overnemen in brouter-web. Meer profielen bij poutnikl/Brouter-profiles.

Om een eigen profile te gebruiken druk je het icontje van de steeksleutel rechtsboven in het scherm van brouter-web aan en vervang de tekst in het Custom profile window door de bijv. de tekst uit mtb-zossebart.brf. Als je daarna een route gaat plannen zal hij zoveel mogelijk onverhard kiezen.