Fietsroute Utrecht-Houten via Mereveldseweg

Van 6 december tot Kerstmis is de gelijkvloerse spoorwegovergang halverwege Utrecht en Houten door ProRail geblokkeerd. Hierdoor moeten scholieren en overige fietsers flink omrijden.

De gemeente Houten heeft de fietsende bevolking intensief hierover voorgelicht en heeft aan de Houtense zijde duidelijke omleidingsborden geplaatst. De gemeente Utrecht heeft géén borden geplaatst en naar mijn weten ook fietsers op deze route niet geïnformeerd. Er ontbreekt een waarschuwingsbord op de hoek van de N411-Mereveldseweg (bij bos Amelisweerd), waardoor jeargeloos  1,5 km doorfietst en aan het einde  wordt teruggestuurd. Dat gebeurt 20 m vóór de afslag naar de Marsdijk, waar je met een kleine omweg naar Houten door zou kunnen fietsen.

De door de aannemer aangestelde 'verkeerswachter' bij de versperring kon mij geen omleiding noemen en wist ook niet hoe lang deze versperring duurt.

Als de versperring 20 meter verderop, voorbij de afslag naar de Marsdijk, wordt geplaatst, hoeven fietsers geen 3-4 km om te fietsen.

De gemeente Utrecht heeft mij na 22 min. interne rondvraag afgescheept met 'meldt u dit maar zelf aan ProRail'.