Fietsrouteplanner

Ik zou graag een lijstje van begin, eind en viapunten willen overdragen aan de routeplanner zonder deze in de kaart te hoeven aanwijzen.
Toepassingen:

• Langs een aantal geocaches fietsen (GPS coördinaten in een lijstje)
  • Langs een aantal adressen fietsen (adressen in een lijstje)

Gerelateerde vraag:
Wanneer een opgeslagen route wordt opgevraagd, wordt er een URL gebruikt waarin de punten die moeten worden aangedaan zijn weergegeven als “locations” in de vorm van 8-cijferige getallen. Hoe kan ik het getal achterhalen dat een willekeurige location identificeert zonder dat eerst te hoeven aanwijzen op de kaart van de routeplanner?

N.B.
Ik werk altijd een route thuis uit op de computer en genereer dan een GPX bestand met de track dat ik in mijn GPS apparaat kan laden. Een smartphone / de smartphone app gebruik ik niet tijdens het fietsen, maar alleen mijn GPS apparaat. Redenen: betere accuduur, beter beeldscherm (ook afleesbaar in de volle zon), nauwkeuriger plaatsbepaling en beter geïntegreerde software voor mijn toepassingen.

Het is geen bezwaar wanneer ik voor e.e.a. een computerprogramma zou moeten maken, een on-line database zou moeten raadplegen of data downloaden om zelf een database mee te maken.