Fietsroutes

Zijn er ook fietsroutes die op tomtom kunnen worden in geladen.

Mooier is het fietsroutes te maken met de routeplanner van de Fietsersbond en deze te downloaden naar een echte Fietsnavigator als OsmAnd.

Dat programma heb ik sinds een paar maanden geinstalleerd en er men zegt dat er heel erg veel mee mogelijk is. Misschien idd wel teveel want de gebruikersinterface vind ik niet al te gebruiksvriendelijk / onoverzichtelijk

Voorlopig geniet Locus Map mijn voorkeur maar daarvan zijn de kaarten minder duidelijk

Ik gebruik nu sinds een jaar een navigatieplanner voor op de fiets van Garmin. De Edge Explore. De routes die ik rijd maak ik aan met de routeplanner van de Fietsersbond om deze vervolgens op de Garmin in te lezen.
Het wennen aan zo’n navigatiesysteem kost wel even tijd. Net als met je smartphone vreet zo’n systeem standaard een hoop energie. Na goed 3 uur fietsen met begeleiding is de accu plat. Je bent voor lange tochten genoodzaakt alle energiebesparende opties aan te zetten om 10-12 uur met voldoende energie op pad te kunnen.
Dat is even puzzelen. Persoonlijk vind ik de capaciteit van de batterij aan de zeer matige kant.
Het mooie van de planner van de Fietsersbond vind ik zelf om bij het uitzetten van een route de optie via natuurgebied aan te kunnen vinken.
Een korte zakelijke tocht van 12 km wordt dan vaak wel een rustieke fraaie tocht door de natuur van 20km.Kortom mijn enthousiasme voor de planner van de Fietsersbond kan niet meer stik.