Fietsspiegel is volwassen geworden

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsspiegel-is-volwassen-geworden/

Er zijn altijd al fietsspiegels geweest. Maar daar had je volgens TestKees niet zoveel aan. Dankzij de speedpedelec zijn er ineens wel goede spiegels op de markt. Wat was er mis met de oude fietsspiegeltjes? ‘Je kon grote lompe spiegels kopen die wel goed zicht geven. Maar die grote spiegels zijn lastig te monteren en…

Wat heeft @Testkees bewogen om op eens spiegels te gaan testen?.
Worden er in DenHaag snode plannen gesmeed om na het appverbod nu een spiegelgebod in te voeren?

Op de fiets rijd ik altijd op het gehoor.
Dat wordt wel een probleem met het toenemend aantal elektrische autos.
Toen iemand een aantal jaar geleden suggereerde om elektrische autos lawaaieriger te maken, haalde de hoogste baas van de ANWB alles uit de kast om dat als een belachelijk voorstel weg te zetten.
De Fietsersbond heeft toen angstvallig geen lawaai gemaakt.
Dat vind ik nog steeds een gemiste kans.

Verder begrijp ik de door @Testkees gehanteerde testkriteria niet.
Indertijd heeft de Fietsersbond zich nog hard gemaakt voor fietsverlichting die op de kleding mocht worden gedragen, omdat lampjes op de fiets werden gestolen of vernield.
Dus zou ik een spiegel die stationsrijwielstallingproof is, als testwinnaar hebben verwacht.

Ben het eens. Elektrische auto’s en hybride auto’s mogen best lawaaieriger zijn. Met een Prius moet je echt stapvoets rijden om wandelaars en fietsers op een 30 km weg wanneer je echt elektrisch kan rijden niet de stuipen op het lijf te jagen.
We rijden al zo’n 10 jaar hybride en steeds is het opletten.
Wat betreft de verlichting zou er natuurlijk een standerd moeten komen.
Dynamo voorin het wiel en ook het achterlicht daar mee aansluiten.
Zijn we van het overtollige batterij gebruik af. Goed voor het milieu.

Wij hebben heel veel verschillende spiegels getest en gedurende lange periodes. Bij het installeren zag mijn vrouw dat het type van Testkees niet geschikt was voor haar. Doordat die remhendel en schakelaars voor de derailleurs opschoven naar het midden kon ze de remmen niet meer voldoende aantrekken en werd het gevaarlijk. Ze kon namelijk maar met twee vingers meer bij die remhendel en ze had al niet veel kracht in haar handen/vingers. Ook schakelen ging nauwelijks. Uiteindelijk kwamen we uit bij spiegels die in het stuuruiteinde bevestigd worden en goed inklapbaar zijn. Het heeft als voordeel dat ze uitsteken en je beter zicht naar achteren hebt én fietsers die je voorbijsteken of tegenliggers automatisch wat meer afstand houden. Ook moet je die spiegels niet verticaal zetten , maar schuin zodat hoek van inval gelijk is aan de waarnemingshoek. Mijn vrouw vond eerst dat die spiegels niet nodig waren, maar ze heeft haar mening volledig bijgesteld, want ze heeft zo herhaaldelijk gemerkt dat door het lawaaierig verkeer en afnemende gehoor je het achteropkomende verkeer, dus ook (e-)fietsers, met een spiegel beter in de gaten kunt houden. Persoonlijk heb ik een vlinderstuur en daarop past weer een ander spiegeltje beter. Kortom het is tijd voor een TestTruus o.i.d., want mannen redeneren wat te makkelijk dat iedereen kan dat zij kunnen ( #MeMe tijdperk) en dat is niet zo.O ja onze spiegeltjes waren veel goedkoper dan die van TestKees.

Duurt nog even maar je wordt op je wenken bediend, Europa is een beetje laat, Japan had al wetgeving in 2011 en de Verenigde Staten in februari 2018. Ik lees dat voor Europa het verplicht is voor voertuigen die geregistreerd worden vanaf juli 2019 en vanaf 2021 voor alle stille elektrische/hybride voertuigen die langzamer gaan dan 20 km/h (bron).

Of dat ook betekend dat “langzame” fietsers meer geluid moeten gaan maken weet ik niet :wink:

Zoek eens op AVAS (Electric vehicle warning sounds) voor meer informatie incl. filmpjes.

Dankjewel.
Ga ik opzoeken.

Beste,

Bij een recht stuur is een spiegeltje in het uiteinde van het stuur inderdaad makkelijker. Maar bij een gebogen stuur zit dan je arm ervoor lijkt me. Plaatsen kan inderdaad lastig zijn omdat je wel ruimte moet maken om bv rem, shifters en bediening van de ebike moet opschuiven (maar is maar 1cm, dus meestal wel mogelijk). (de opmerking over vertikaal afstellen snap ik niet, je stelt hem toch zo af dat je vanaf je ogen het verkeer achter je ziet?)

Zover ik weet zijn er geen plannen voor spiegelgebod voor fietsers. En de Fietsersbond zou ook niet voor een verplichting zijn.
Maar fietsen en scootmobiels zijn de enige voertuigen zonder spiegel. En het is toch een zeer handig Beste Stoempert,
hulpmiddel om het verkeer achter je waar te nemen. Zeker voor de vele fietsers die moeite hebben met achterom kijken.
Rijden op gehoor lijkt me niet verstandig. Je mede fietsers zijn stil. En er is een grote kans op zowel een false positive als false negative. En van achteruitgaand gehoor ben je zelf slecht bewust (weet ik uit eigen ervaring).
Stationstallingen is inderdaad een probleem. Maar de meeste fietsen (en zeker de elektrische fietsen) komen niet in een stationsstalling.

Beste, ( bedoel je mij Testkees?)
Je moet eens een vrouwenhand bekijken en dan zie je snel dat bij een heleboel vrouwen de handen niet zo groot zijn en de vingers niet zo lang. De hendels zijn eigenlijk voor mannenhanden gemaakt. Dat opschuiven van die hendels en schakelaars ( derailleurs) was voldoende om er voor te zorgen dat ze maar met de wijs- en middelvinger bij die hendels kon ( halve kracht) als haar handen de handvatten goed vasthielden. Ze is een klein persoon 1m57. En bij die spiegels is het vaak meer dan 1 cm, kijk maar eens goed naar die foto. Ook bij een gebogen stuur ( max. 45 graden, licht gebogen dus) als je rechtop zit kun je spiegels in het stuuruiteinde plaatsen en door die spiegels schuin te zetten heb je een beter zicht. Bekijk de wet van Snellius maar eens. Zeker bij bolle spiegels moet je daar op letten. Het zijn geen make-upspiegels zelfs als ze op je stuur staan…

Helemaal mee eens.
Maar dan moet de spiegel op een compleet andere plek worden geplaatst dan bij het handvat
Op al mijn fietsen zit ik in een sportieve zithouding met mijn neus ter hoogte van de handvatten.
Dat is een zithouding waarbij je helemaal niet over de schouders kan kijken.
Het is bij uitstek een zithouding waarbij ik veel baat zou hebben bij een spiegel.
Maar om op een bij het handvat geplaatste spiegel te kijken, moet ik mijn hoofd 60 graden om een vrijwel horizontale as draaien. Dat is te veel draaiing die ook nog eens een scheef wereldbeeld oplevert.

Bij de auto is de spiegel in de loop der jaren naar achteren verhuisd.
Maar ik hoef mijn hoofd minder dan 45 graden te draaien om een vertikale as.
Dat gaat prima. Waarom is er niet zo’n configuratie voor fietsers beschikbaar?

Desnoods in de vorm van een onder het zadel geplaatste achteruitkijkcamera met beeldscherm op de stuurpen. Een GoPro is duurder dan een spiegel, maar toch ook weer niet zo duur, dat geen van ons zich zo iets zou kunnen veroorloven.

Ik ben senior, en ik weet dat je hier een voor senioren gevoelig punt raakt.
Maar ik ben bereid me in het probleem te verdiepen en naar oplossingen te zoeken.
Naast CatEars zijn er ook andere oplossingen om beter te kunnen horen op de fiets
Maar dat gaat te ver voor dit topic.

Je opmerking intrigeerde me.
Bij SJScycles vond ik twee spiegels die op de vorkbuis worden bevestigd.
Naar mijn mening is het grote voordeel van deze spiegeltjes dat je je ogen op de weg voor je kan richten, en niet steeds moet wegkijken van de richting waarin je rijdt.

Het fotootje bij het product deed mij beseffen dat @Testkees de spiegels heeft beoordeeld alsof ze de dodehoek moesten bestrijken.
Een belangrijke hoedanigheid voor spiegels op een auto. Maar minder voor een fietser.

Schuin naar achteren kunnen kijken lijkt mij goed genoeg.
Bij een bovenbuis van 50 cm, en een halve heupbreedte van 20 cm, is de kijkhoek 20 graden.
Genoeg om de auto die vlak achter je zit, te kunnen zien.

Voordat we spiegels gaan beoordelen, moeten we ons de vraag stellen, wat we willen zien. Of wat me beslist niet mogen missen.

Dat klinkt als een racefietshouding en ja daar zijn ook (prijzige) “oplossingen” voor:

@MikeRZ, een heel leuke suggestie.
Het apparaat lijkt me een uitstekend hulpmiddel voor alle mensen met een slechter wordend gehoor.

Met een goed gehoor weet je wannner je wanneer je in je spiegel, of over je schouder moet kijken.
Met een minder goed gehoor ben je verplicht om voortdurend achter je te kijken.
Vaak is er niets te zien. Maar je krijgt geen aanwijzingen wanneer je beslist wel achter je moet kijken.
Met dit ding wordt je gezegd wanneer je beslist wel even de moeite moet nemen om achterom te kijken.
En kan je doen wat fietsen leuker maakt dan autorijden; de omgeving in je opnemen.

Onderstaande mijnheer heeft van een spiegel op de fiets min of meer zijn levenswerk gemaakt.
Desalniettemin zegt hij dat je nooit op je spiegel kan blind varen.
mirror
My helmet manifesto
Building a better bicycle mirror
What you need to know about mirrors.

Op het forum van de Wereldfietser hebben een aantal mensen, nav deze test, beschreven hoe ze hun spiegel gebruiken.
Van geen van hen is bekend of ze al dan niet minder goed horend zijn.
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=34285&start=20#p353913

Voor mij blijkt een spiegel, zoals door @Testkees getest, niet te werken.
Op ikbllijffietsen.nl kwam ik een theoretisch opgezette analyse tegen over
Hoe richten we onze aandacht op datgene wat relevant is?
Want, al fietsende, zien we veel te veel.
Het is derhalve van levensbelang om alleen de relevante aspecten van het door het netvlies geregistreerde beeld te verwerken.
Het gehoor helpt je daarbij.

Met een spiegel op de fiets krijg je nog meer beelden tot je waaruit je een selectie moet maken.
Mijn minder goede gehoor helpt me daar nu niet bij.
Want ik ga in de spiegel zoeken naar het voorwerp dat het geluid maakt dat ik meen te horen, maar niet kan plaatsen.
Een zoektocht die mijn aandacht afleidt van hetgeen er voor me gebeurt.

Op genoemd forum schreef iemand dat hij de spiegel gebruikte om (stiekum) te zien of zijn partner hem nog volgde.
Hij gebruikt de spiegel om gericht te zoeken.
Dat is een principieel ander gebruik van de spiegel dan een vluchtige blik op de wereld achter je, in de hoop dat je alles wat relevant is, op het netvlies hebt weten te vangen.

In het filmpje Fietsers in Gevaar leggen deskundigen uit dat je elke dag fietst op basis van een programma dat je is geleerd toen je leerde fietsen.
Volgens de ene deskundige is het zaak om compensatiestrategieen te ontwikkelen voor lichamelijke functies die het niet meer zo goed doen als op de dag dat je leerde fietsen.
Volgens de andere deskundige vraagt fietsen om heel fijne motorische reacties die niet samen gaan met schrikreacties als je onverwacht wordt geconfronteerd met een auto naast je.
Waarop het filmpje wordt afgesloten met de opmerking dat je de fiets het werk moet laten doen, en van het stuur moet afblijven.

Kortom. Er is meer over een spiegel te zeggen dan dat ie niet moet trillen op een steenweg.

Aanvulling. Mensen die minder goed gaan horen, horen vaak de lage tonen nog wel goed. Maar hebben vooral problemen met de hoge tonen.
Om te kunnen bepalen waar een auto zich bevind, heb je weinig aan lage tonen. Voor richtingbepaling heb je hoge tonen nodig.

Autospiegels zijn in mijn beleving altijd een beetje grijs, en niet groen. Wat volgens mij een goede keuze voor de nacht zou kunnen zijn.

@Testkees heeft niets gezegd over een prettige convexiteit van een spiegel.
Een reden voor mij om te zoeken naar (Duitse) richtlijnen voor de spiegel op een motorfiets; Straßenverkehrs-Zulassungsordnung

De spiegel moet 28 cm uit het midden staan, en der Blickwinkel darf 55 Grad nicht übersteigen
Es ist in der EU-Richtlinie (97/24/EG vom 1.4.2000) geregelt, dass der Blickwinkel vom Fahrerauge (waagrechte Linie nach vorn) zum Spiegel 55 Grad nicht übersteigen darf. In welcher Höhe – ob über oder unter dem Spiegel– ist in der EU-Richtlinie nicht geregelt.
De politie controleert dat door zich drie meter achter de motorrijder op te stellen.

Andere richtlijnen hebben betrekking op de minimale oppervlakte (69 cm2), instelbaarheid, wegklappen bij een valpartij, en het aantal spiegels.
Maar ik heb geen regels gevonden die relevant kunnen zijn voor het nachtzicht.

Mijn stuur is te vol voor spiegels met een te kort steeltje.
Zie foto hieronder.
Daarom heb ik de bike-eye besteld.
En weer terug moeten sturen.
Omdat de spiegel niet convex bleek te zijn.
Daardoor kan je een auto die op het punt staat je in te halen, niet zien. Anders had het wel kunnen werken.
Zichthoek

Ondertussen heb ik me er wel over verbaasd dat @Testkees de in Nederland meest gebruikte spiegel niet heeft getest.
Geen scootmobiel zonder een spiegel van van Raam
Ook de buitenlandse varianten van van Raam hebben deze spiegel al vele jaren in hun assortiment.
Te bejaard om volwassen te kunnen zijn?

Dscn7290

Ik heb in 2012 ook spiegels getest waaronder het door van raam gebruikte model. Die is wat primitief. Niet inklapbaar, lastig te stellen en rond. De 2 beste geteste spiegels zijn daar doorontwikkelingen van.

Qua beeldverkleining waren er geen grote verschillen. Alleen de Cyclestar E vond ik te weinig verkleinen. De Spiegel van de Bike-Eye lijkt me oorspronkelijk ontworpen voor horizontale montage en montage op het stuur.

Ruimte op het stuur lijkt voor veel fietsers toch een groot probleem. Daar moet ik nog eens extra naar kijken.

Ik heb in een winkel voor motorfietsen een spiegel gekocht waar ik nut aan kan toekennen.
Deze spiegel helpt mij daadwerkelijk om mij te orienteren op mijn plek in het verkeer.
In tegenstelling tot dat speelgoedspul uit de fietsenwinkel.

De spiegel is niet bepaald lichtgewicht.
Maar voldoet wel aan alle door @Testkees gestelde eisen.
De arm is voldoende lang om hem vrij van alle grepen en bellen en klokjes midden op het stuur te kunnen monteren.
Voeg daar aan toe dat de spiegel niet tot het uiterste uiteinde van het stuur hoeft te reiken vanwege het convexe spiegeloppervlak
Kosten 30 euro.

Motorfietsspiegels hebben meestal een draaduiteinde M10.
Totaal niet gangbaar in onze fietswereld.
Maar in het schap van de motorfietswinkel hangen ook beugeltjes voor de montage van een spiegel M10 op fietssturen 22 mm rond.

Ik heb deze gekocht, ben er zeer content mee. Deze is vaster en losser te draaien waardoor hij vrijwel niet trilt in tegestelling tot andere die ik gezien heb.

https://mailchi.mp/70f76accffad/fietsspiegel-1