Fietst de IKEA Sladda lekker?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietst-de-ikea-sladda-lekker/

Als je aanspraak wilt hebben over je fiets is de Sladda van IKEA een goede keus. Het IKEA-logootje staat er klein op, maar het valt mensen meteen op. IKEA-fiets als bouwpakket? De voorspelbare standaardvraag is of je de fiets zelf in elkaar moet zetten. Dat is inderdaad het geval. Hoe dat in zijn werk gaat,…

Hij heeft autoventielen en dat vind ik hinderlijk.
Ik merkte dat toen ik een fietspompje kocht, ook met de naam Sladda, en die heb ik prompt weer teruggebracht. Daar waren ze bij Ikea erg verbaasd over, kennelijk wist het Ikea-personeel niets van de autoventielen.

Grappig, had net van de week een artikel gelezen Weg met het Franse ventiel en het tweede deel.

Wat beviel er niet aan behalve dat je een andere pomp nodig hebt?

Die artikelen tonen alleen aan dat de auteur(s) ontzettend onhandige kluns/zen is/zijn. Wat er verkeerd is aan het Presta-ventiel staat er niet in. Het zwakke punt van het autoventiel en Dunlopventiel staat er wel in: door het grotere gat verzwakking van de velg.

1 like

Een fietsenmaker vertelde me recent dat de fiets met 3-versnellingen al een rare uitvinding is. De meeste mensen fietsen in de 2e versnelling, aan de andere twee heb je zelden iets. Of je trapt je suf zonder vooruit te komen of je trapt te zwaar. De 2e versnelling komt het dichtst bij prettig in de buurt, maar is het vaak ook net niet. De 3-versnellingen komen van een kinderfiets en horen niet op een fiets voor volwassenen. Pas met 7 versnellingen is het zinnig, dan gebruik je het ook echt. Kies een fiets zonder versnellingen maar met het voor jou perfecte verzet (1-malig aanpassen) of minstens 7 versnellingen.

Ligt aan de verwachting die je hebt van een drie versnellingsnaaf. Met zo’n naaf moet je de overbrengingsverhouding kiezen zodat je in de 2e lekker kunt fietsen omdat je 90% van de tijd in die versnelling rijdt. De 1e gebruik je dan om in tunnels, over viaducten en evt. andere obstakels te rijden en de 3e als je met wind mee of heuvel af eens flink door wilt trappen.

Ik heb ook een fiets met drie versnellingen waar ik erg tevreden over ben. Inderdaad rij ik meestal in twee, maar prettig om het viaduct omhoog in de eerste te kunnen rijden en met wind mee in de derde! Is ook een kwestie van smaak. Maar gelukkig is het geen fiets met automatische versnellingen, want daar hou ik niet van.

Ikea roept fiets terug, aandrijfriem kan knappen

Het lijkt erop alsof Ikea al in januari de verkoop heeft gestaakt en nu de fietsen terug roept.

De Sladda heeft een Continental riem, maar waarom ze hem terug halen omdat de riem kan breken snap ik niet helemaal, een ketting kan ook breken.

Schadeclaims waarschijnlijk.

Ikea meldt zelf 11 gevallen. Dat klinkt vrij hoog voor 6000 fietsen in 2 jaar. Het is nu de vraag of de riem alleen problemen geeft op de Sladda, of alleen in combinatie met ene terugtraprem of op alle fietsen met een riem van Continental.

Voor meer achtergrond over de ContiTech riem, zie Terugroepactie Ikea Sladda fiets en productiestop Continental tandriem