Fietstassen komen tussen de spaken? Afstandhouder DHZ

TestKees beschrijft “afstand(s)houders” (te koop) die een fietstas recht houden zodat de tassen niet in het achterwiel raken:
Fietstassen - Fietsersbond.
Ikzelf heb een vergelijkbare oplossing gemaakt, met RUITENWISSERS van de auto:
aan beide kanten van de fiets heb ik een stuk ruitenwisser gemonteerd, dus aan de fiets.
(Alleen de stevige metalen “balk” van de wisser natuurlijk.)
Het resultaat is een lichte maar stevige, horizontale “stang” die uitsteekt naar achteren, tussen tas en wiel.
Zo’n ruitenwisserbalk heeft een aantal openingen; ik heb een spatbordstang door een van die openingen gevoerd, en de “hoofdopening” van de wisserbalk heb ik aan 1 kant opengezaagd, over de achterstang van het fietsframe geschoven en vastgemaakt door de zijden van die opening om de achterstang te vouwen. (Kon ik maar een foto uploaden…)
Werkt al een jaar zonder problemen.

2 likes

Een foto uploaden is heel eenvoudig: het liggend balkje met de pijl naar boven. Ben benieuwd.

1 like

Bedankt Sjef, er staan nu 2 foto’s bij.

@testkees heeft het over een U-vormige beugel.
Dat was ook precies de modificatie die ik voor jouw DHZ afstandshouder in gedachten had:
een stukje tuinslang dat de uiteinden met elkaar verbind.

Mijn probleem met alle genoemde modificaties is dat de totale prijs van je tas al snel richting Ortlieb gaat.
Goedkope fietstassen bestaan niet.

De ruitenwissers in mijn oplossing zijn zo sterk dat onderling verbinden niet nodig is (geen U nodig).
Je noemt tuinslang, ik denk vanwege mogelijk gevaarlijke punten, uiteinden?
Ze zijn bij mij duidelijk korter dan de fietstassen zelf, en dus worden de punten afgeschermd door de tassen.
(En ik had die ruitenwissers dus “gratis” - na de APK (van de auto :frowning:) )