Fietstrends 2023 in vogelvlucht

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietstrends-2023-in-vogelvlucht/

Kees Bakker ging voor ons naar de fietsbeurs Eurobike om de nieuwste fietstrends voor het volgende seizoen te spotten. Verdwenen: de gewone fiets Opvallend is dat de gewone fiets wel van de Eurobike verdwenen lijkt. Op de beurs waren vrijwel alleen elektrische fietsen te zien. Twee typen waren dominant aanwezig: 1. De elektrische fiets met…

2 likes

Het webadres van deze ketting:

In de Podcast De Spaak #4 (18 juli 2019) bespreekt Saskia K de “geneugten” van het met elkaar fietsen,
Levenspartners hebben steevast een verschillende mening over het oranje verkeerslicht, ruimte maken voor tegemoetkomend verkeer, enz.
Zij beveelt aan om er met elkaar over te praten.

Terwijl het veel gemakkelijker is om een technische oplossing te vinden voor dit soort conflicten. Zoals bijvoorbeeld de tandem.
Hij is bijna uit het straatbeeld verdwenen.
Jammer. Ik beleef nog steeds veel plezier aan onze tandem.
Gelukkig heeft die van ons grote wielen.
Voor een tandem met kleine wielen is geen band meer te vinden.

De verschraling in het aanbod aan banden is ook pijnlijk.
Alle nieuwe banden moeten e-bike proof zijn.
De stugge wegklever die niet wil rollen is de nieuwe norm geworden.

In 2007 had mijn toen nieuwe Batavus al drukmeters die op de ventielen geschroefd waren. Blijkbaar zagen ze er erg leuk uit met de rode, gele en groene streepjes, want ze waren al snel gestolen.

@basdebakker, Meten is weten.
Wat doe je als woonwerkfietser met kennis over je bandendruk?
Een afloper herken je ook aan een natter wordende rug.

In Eindhoven houden een aantal bedrijven zich bezig met systemen om de band al rijdend op de gewenste druk te brengen.
Met nog een klokje en een knopje op het stuur, doe je weer helemaal mee.
In het zand van Parijs-Dakar gemeengoed.
Binnenkort ook op de fietspaden in Rotterdam?
Waarmee dit systeem de xoveelste vernieuwing is die speciaal is bedacht voor e-bikers die hun actieradius scherp in de gaten willen houden.

Ik rijd zelf met banden van 60mm.
Ik begin het jaar met 4 bar.
Na een jaar, als het moeilijker wordt om een bocht te nemen, blijkt de druk te zijn gedaald tot een halve bar.
Banden oppompen kan wel tot thuis wachten.

Dat zal toch wel meevallen. Welke bandenmaat is dat?

559 x 50
26 x 2.00

Nou, nou, daarvan is nog heel veel te koop.
Ik en mijn vrouw rijden ook met 559mm. Wat ik kan aanraden (meer dan 30000km ervaring), lichtlopend en niet duur: Big Apple 50-559, maar sneller (en duurder) en zeer duurzaam Schwalbe Marathon Supreme in dezelfde maat. Goede grip. Maar er is nog meer keus.

Ik lees bij BC niet dat de band ook leverbaar is.
Ik heb enkele restpartijen in een straal van 200 km rond mijn huis opgekocht.
Als ik jou was zou ik de laatste bij Bike24 weghalen.

Er staat toch duidelijk dat de band “lagernd” is: op voorraad dus. Bike24 is inderdaad soms nog goedkoper. Beide leveranciers zijn eerste klas.