Fietsvakantie met speedbike

Ik heb in 2013 m’n eerste speedbike (speed pedelec, wie heeft dat woord uitgevonden…) gekocht voor woon-werk verkeer (22 km heen en 22 km terug). Was moeilijke stap (hoe vertel je het je moeder) als fanatieke racefietser en mtb-er. Geen seconde spijt: even snel als de auto, lekker half uur buiten in ochtend en middag. Belangrijkste: onbezweet op kantoor aankomen!

Racefiets maatje was ook al gegrepen door de speedbike en wilde meer. Hij kon redelijk jong (55) met goed pensioen en wilde z’n oude hobby/beroep weer oppakken: fietsreizen organiseren. Ik mocht mee met test rit naar Madrid (https://youtu.be/LX_jWlapWkw) en naar Praag.

Heel kort mijn ervaringen over fietsvakanties op speedbikes:
• Was super ervaring. Inspannend, maar niet uitputtend.
• Geen competitie met de andere fietsers.
• Je neemt de tijd om even af te stappen als het mooi is.
• Goede conditie was zeker vereist (we deden 150-200 km per dag).
• Iemand zonder redelijke racefiets ervaring moet echt zeer voorzichtig beginnen. 45 km is hard!

Bovenstaande geldt dus voor speedbikes (max 45 km) en niet voor normale e-bikes (max 25 km).

Meer ervaringen van anderen?
Peter

Link naar Benno z’n nieuwe hobby: https://www.hi-biking.nl/

Inmiddels hebben we aardig wat fietstochten gemaakt met Stromer-vrienden… snelheid en conditie zijn niet van belang. Afgelopen jaar hebben we prachtige ritten gemaakt in de Vlaamse Ardennen, kustgebied Noord-Holland, Veluwe en Vechtstreek. Eigenlijk is het fietsen meer een aanleiding om van restaurant naar brouwerij te fietsen. En onderweg nog wat architectonische hoogtepunten bezoeken… zoals deze:

Ik heb geen speedbike, maar heb me wel meer dan eens afgevraagd hoe mijn leven zou zijn, als ik het mij wat gemakkelijker zou maken.
Wat voor herinneringen houd je over aan een gemakkelijke tocht?

Als ik op een terrasje meeluister met motorrijders ( in mijn beleving goed te vergelijken met speedbikers ) , vind ik mijn leven toch wel eenvoudiger.
Ik hoef alleen maar bezig te zijn met het overwinnen van de volgende heuvel.
Maar hoe sneller je je beweegt, hoe verder je vooruit moet denken.

1 like

Een speedbike wordt in eerste instantie aangeschaft voor woon-werkverkeer, gewoon puur praktisch om files te vermijden en tegelijk lichaamsbeweging te krijgen. Daarnaast kan de snelle fiets gebruikt worden voor recreatieve ritten… 's avonds even een ritje van 40-50 km maken om te genieten van de zonsondergang of in het weekend een langere rit met familie of vrienden. Afgelopen jaren hebben we ontdekt dat Stromer-gebruikers vooral levensgenieters zijn die er wel voor te porren zijn om een vrij weekend gezamenlijk door te brengen, fietstochten met aansluitend BBQ, vuurkorfje of restaurant-/brouwerijbezoek.

Snelheid en conditie zijn zoals gezegd niet van belang, hoewel het wel fijn is dat we grotere afstanden kunnen afleggen dankzij de gemiddelde snelheid van ca. 25+ km/u zodat je op een dag leuke ritten kunt maken en onderweg rustig de tijd kunt nemen voor hapje/drankje of andere geneugten van het leven.

Van heuvels/hellingen en tegenwind heb je geen last, onderweg ben je vooral in gesprek met andere deelnemers en aan het genieten van al het fraais dat zich en passant aandient.