Fietsvakantie

Na elke lange dagrit op mijn tweedehands gekochte Gazelle Medeo met 3/7 derailleur in open spatkast is het nodig in ieder geval de ketting schoon te maken. Anders loopt die de volgende rit van de tandwielen. Meestal doe ik dat met wasbenzine en kwastje zonder dat daarna ook altijd oliën nodig is. De fietsenmaker waarschuwde al voor dit extra onderhoud. Maar zei dat om over heuvels en in bergen te fietsen een derailleur nodig was omdat schijfremmen dan te warm worden. Maar hoe doen vakantie- en wereldfietsers dat dan? Een fles wasbenzine meenemen zal niet genoeg zijn. En die of andere middelen zijn in bepaalde gebieden helemaal niet te koop.

Als ie er vanaf loopt is het waarschijnlijk versleten. Dus ketting en cassette vervangen. Je kunt beter geen wasbenzine gebruiken. Dat ontvet te agressief, waardoor je ketting van binnen uitdroogt. Je kunt er beter lampolie voor gebruiken. Als het droog weer is hoef je de ketting ook niet na elke rit schoon te maken. met regen wel.
Schijfremmen in de bergen kan prima, trommelremmen is niet aan te raden. Om oververhitting op lange afdalingen te voorkomen moet je je remtechniek wat aanpassen. Niet de hele afdaling slepend remmen maar met tussenpozen wat krachtiger. Altijd eerst de achterrem aantrekken.

Bedankt voor de tips. Blijft de vraag hoe de derailleur genoeg is te onderhouden om weken lang te fietsen. Vaak door stof, zand, sneeuw en ijs.

Net als @marcopfietse raad ik wasbenzine af. Het is heel vervuilend, maar vooral slecht voor de ketting. Het dringt door tot in de ketting. En lost het vet op. Het vet IN de ketting is het belangrijkste om slijtage te voorkomen. Schoonmaken doe je met een flesje biologische ontvetter, een doekje en daarna een wax product, ook afbreekbaar, zoals Pedro’s Icewax. Maar er zijn er veel meer. Olie smeert goed, maar hecht niet. Van de ketting op de draaiende cassette en vandaar op de spaken. Door middelpuntvliedende kracht naar de velg en eenmaal goed vet kun je remmen vergeten, tenminste met velgremmen.
Een derailleur, wel een van kwaliteit, kun je jarenlang goed houden door schoon te vegen en zo nu en dan de draaipunten van een druppie olie te voorzien, maar ook de wax voldoet, hoef je maar een product mee te nemen. De wieltjes goed van vet voorzien. Zo nu en dan de aangekoekte rommel verwijderen.
Met wasbenzine ontvetten en daarna niet smeren betekent een snel einde van je ketting.
Een ketting die van het tandwiel loopt is flink versleten en waarschijnlijk de tandwielen ook. Vervangen, beiden.
De redenering dat een derailleur nodig is, omdat de schijfremmen warm worden kan ik onmogelijk begrijpen.
De populairste rem van wereldfietsers is Magura HS33. Vooral fietsreizigers uit Noord Amerika gebruiken Avid BB7 schijfremmen. Het zijn mechanische remmen die kennelijk nauwelijks problemen geven. Duur zijn ze ook niet. En door iedere fietsenmaker ter wereld van een nieuwe kabel te voorzien. Wel een voorraad blokjes meenemen.
In tegenstelling tot Marco rem ik eerst of alleen met de voorrem. Een achterrem blokkeert bergaf heel snel (door de gewichtsverdeling) en dan komt je achterwiel je voorbij en is het afgelopen met je. Eerst voorrem (70% vertraging) en dan zonodig de achterrem erbij remmen.

Ketting smeren

Bedankt voor de uitleg. Voortaan geen wasbenzine meer, scheelt gelijk 4,95 per liter. Oliën helpt merkbaar tegen slijtage maar trekt onderweg veel vuil aan met meer onderhoud. Duidelijk is de kwaliteit van de derailleur van mijn oudere Gazelle Medeo het probleem. En dat behalve eigen ervaring, over fietsen in bergen en over heuvels meer is te weten dan wat de fietsenmaker zei. Hier in de omgeving vallen bekende merken op als Koga, idworx of Trek voor de langere ritten. Door robuuste eenvoud aan te bevelen, afgezien van de prijs. Dat is ook zo voor een eigen tip aan deze topic. Met een groter risico van diefstal is een fiets met dure Rohloff naafversnelling zo beschermd dat die naar zeggen geen onderhoud nodig heeft. Ook met een ander soort ketting van rubber te verkrijgen met nadeel van soms doorslippen door nattigheid.

Je bedoelt waarschijnlijk een tandriem of iets dat er vroeger op leek, nl. een v-snaar, maar die bestaat al heel lang niet meer, juist vanwege het doorslippen. Tandriemen kunnen niet doorslippen. Je frame moet er geschikt voor zijn. Er worden steeds meer fietsen met tandriem aangeboden. Twee grote merken maken ze: Gates (sinds 2007) en Continental (sinds 2015).

Ja, klopt, de tandriem is van koolstof, onderhoudsvrij, slipt niet. Nagevraagd bij fietsenmaker Philipsen in Rotterdam die ze met Rohloff naaf verkoopt. Maar geen biologische ontvetter en wax dus ben nog op zoek.

De tandriem heeft een gepatenteerde constructie en is versterkt met carbon vezels. Dat is wel heel wat anders dan koolstof!
Biologische ontvetter bij een wielersport zaak: Cyclon Bionet: https://www.salden.nl/nl/accessoires/onderhoud/onderhoudsmiddelen/cyclon-bionet-ontvetter.html
Wax smeermiddel: Finish Line: https://www.salden.nl/nl/accessoires/onderhoud/onderhoudsmiddelen/finishline-wax-lube.html

Prima, had zo de artikelen snel in huis! Voor een volgende poging mijn dubieuze derailleur in het gareel te houden. Hoe het gaat, komt nog in het forum.

Mooi! Het ligt eraan hoe lang je wilt sukkelen met een haperende derailleur. Voor €16 heb je een Acera 7-8v derailleur. Met de stelschroefjes smaller afstellen en dan kun je weer jaren vooruit. Maar indien de oorzaak een verbogen derailleurhanger is, dan moet je dat eerst verhelpen en daarvoor moet je toch echt naar een fietsenmaker, want een passende derailleurhanger vinden is als een speld in een hooiberg.

Na pas bezoek aan de fietsenmaker probeer ik nu hoe de derailleur in plaats van olie met de wax loopt. Blijven de problemen dan is dit advies met mijn fietspas voor bij een ANWB-fietscheck. Een band plakken is me geleerd maar meer eigen sleutelen bleek gevaarlijk. Op de snelcursus Fietspech onderweg in de Fietsvakantiewinkel in Amsterdam waren bij de oefenfiets wel eenvoudig in een paar handgrepen onderdelen te vervangen. Een verschil met mijn Gazelle Medeo voor alleen de lange weekendritten.

De olie en de wax hebben hooguit effect op de ketting. Er is geen verband met de werking van de derailleur.
Welke problemen heb je dan met de derailleur? Hoe is de kabelspanning? Wat zei of deed die fietsenmaker dan?
Die zal zijn vak toch wel verstaan! Je tweede zin is trouwens abracadabra… Het is ergerlijk om onbegrijpelijk taal te moeten lezen. En het helpt je ook niet. Of je een oude of nieuwe fiets hebt: een niet werkende derailleur los je op dezelfde manier op. Hoe kan sleutelen gevaarlijk zijn? Voor alle klusjes vind je youtube filmpjes…
Ketting niet enorm versleten of de derailleurwieltjes? Loopt allemaal kl***. Heb je de kabel al eens vervangen? Kost bijna niets. Is misschien gerafeld in de shifter, enz, enz. Vervangen in de hoogste versnelling.
Fietsen kost geld…
PS: voeg eens een fotootje bij van de derailleur en de tandwielen, close-up voor en achter. Zegt meer dan 1000 woorden.

Het probleem is dat de ketting na elke lange weekendrit van het voortandwiel loopt. Behalve na schoonmaken met wasbenzine met weer andere nadelen. Macropfietse schreef november dan ketting en cassette te vervangen. Dat gebeurde een paar jaar geleden al van de tweedehands Gazelle Medeo. December raadde de fietsenmaker alleen aan (door de wasbenzine) de 7/3 derailleur gelijk te oliën hoewel die niet te droog oogde. Klachten over derailleurs zijn er vaker. Aangesproken fietsenmakers gebruiken voor bescherming een professionele spuitbus met siliconen. Van een gewone (stads)fiets verving ik eens zelf de voorband waarna de schijfrem blokkeerde. Gelukkig net voor een rood stoplicht. Familie op een brommer overkwam hetzelfde maar was erg slecht af: weken in het ziekenhuis door een gebroken kaak en veel tanden kwijt. En een behulpzame buurman reviseerde eens een motor voor niets want daarna bleek het frame van de tweedehands brommer krom. Zoiets veroorzaakt misschien bij de Medeo ook de herhaaldelijk aflopende ketting. Helpen daarom de tips op dit forum ook niet dan wordt het een andere fiets. Maar dan een nieuwe.

Een aflopende ketting wijst op extreme slijtage. Ik lees geen haperende derailleur. Advies: ketting en tandwielen vervangen, zoals je eerder aangeraden. Wanneer je veel fietst, ook in slecht weer, dan is jaarlijks (en zelfs vaker) vervangen van ketting en tandwielen op dit (lage) kwaliteitsniveau heel normaal. De tandwielen op een Medeo (en soortgelijke fietsen) zijn van inferieur staal en verslijten snel.
Die siliconenspray is voor iedereen te koop. De fietsenmaker gebruikt dat, omdat het snel werkt. Voor thuis-onderhoud is dat niet relevant, vandaar mijn voorkeur voor wax-producten.
Een breuk in je fietsframe (bijv. in de achtervork) kan inderdaad een aflopende ketting veroorzaken, maar dan doorlopend en niet alleen op het einde van de rit.

Een aflopende ketting is denk ik gewoon afstelling. (Bij slijtage heb je eerder dat de ketting doortrapt)
Zijn de derailleurkabels vervangen? Derailleurs goed afgesteld? Voorblad en krans vervangen? Ketting vervangen?
Dan mag’ie niet van de tandwielen aflopen.
Mocht de derailleur echt gaar zijn, dan is dat niet noodzakelijkerwijs het einde van de wereld.
En een kapot frame lijkt me onwaarschijnlijk. Dat merk je wel als je fiets ineens alle kanten op wil zwabberen. (Ben ervaringsdeskundige :wink: )

Gr,

Gerrit.

De derailleur werkt goed. Wel loopt zonder eerst schoonmaak na een lange rit, daarna de ketting steeds vaker van het voorrad. En altijd bij schakelen. Bij elkaar gelezen probeer ik nu tegen meer kosten:

1. gebruik van ontvetter en wax in plaats van olie en wasbenzine
  2. voor €16 een Acera 7-8v derailleur kopen, laten controleren op een verbogen derailleurhanger
  3. ketting en tandwielen vervangen of
  4. (nieuwe) fiets kopen maar voor in de bergen is een derailleur niet beslist noodzakelijk.

Iets anders is nog welk fietszadel voor een fietsvakantie geschikt is. Alleen op natuurlijk materiaal als leer van het merk Brooks (type met veren) rijd ik lang zonder blaren. Kunnen Tourrenners dat dagen achtereen door zachte opvulling in de broek? Dat is lastig wandelen en kamperen.

Als ik je berichten nog eens nalees, wordt het beeld er niet duidelijker op, om niet te zeggen verwarrend.
Gebruik je wel dezelfde begrippen? Als je achterderailleur goed werkt, dan hoef je geen andere te kopen en ook hoef je de derailleurhanger niet na te laten kijken. Een ketting en een cassette vervangen kost weinig, een andere fiets kost veel. Koop je een gebruikte fiets, dan is het goed mogelijk dat die dezelfde slijtage verschijnselen heeft! In de bergen heb je zeker een derailleur, eerder twee derailleurs nodig.
Een zadel is een persoonlijke zaak. BBB maakt prima zadels voor een redelijke prijs. Bij lange afstanden is een broek met zeem aan te raden. Brooks zadel ben ik geen vriend van. Anderen wel.

Wat Sjef zegt eigenlijk en verder mijn 2ct.
Was of olie maakt eigenlijk niet zo gek veel uit.
Zelf gebruik ik sinds de zomer squirt lube. Het grote voordeel is dat ketting en derailleurs veel minder versmeren en langere tijd soepel loopt. (En geen zwarte vegen aan de benen :wink: )
Klein flesje mee en een doekje om de ketting af te vegen. Als de ketting eens wat droog is 's avonds erop en 's morgens weer rijden :slight_smile: Bij regen iedere dag. Afgelopen Juni ben ik in 5 etappes van Hengelo naar Noord-Jutland gefietst, da’s een bijna jaarlijks ritueel, en heb bij die rit niets aan de ketting hoeven doen. Ik heb overigens nog steeds dezelfde tandwielen en ketting erop zitten.
In de bergen heb je wel een voor- en achterderailleur nodig. Sterker nog, als je op vakantie gaat met bagage heb je die in de Nederlandse heuveltjes al nodig.

In een broek met zeem kan je prima lopen. Ik doe het geregeld als ik onderweg ben. De obsessie met Brooks zadels heb ik nooit echt begrepen, behalve dat ze er mooi uitzien. Zelf zweer ik bij die racezadeltjes van Fizik. Ze gaan niet doorzakken en ze zijn behoorlijk slijtvast.
Maar zadelkeuze is erg persoonlijk :blush:

Alleen is het mij ondertussen ook nog steeds niet duidelijk wat er met je fiets aan de hand is.
Je zegt dat de ketting er af blijft lopen. Het enige wat ik mij daarbij nog kan bedenken is dat er speling in de crank zit of dat de casette niet goed op het wiel zit, ook speling dus.

Gr,

Gerrit

De fietsenmaker zei dat in bergen een derailleur nodig was en verkocht me de gebruikte hybride Medeo ermee om aan het schakelen te wennen. Met de waarschuwing dat na elk lange rit het systeem was schoon te maken. Hoewel alleen gebruikt in het weekend wordt dat onderhoud in mijn op afstand gelegen kelderbox zonder water te lastig. Zo kom je op fietsvakantie ook niet ver wat anderen wel lukt. Daarbij lijken bepaalde nieuwe, duurdere fietsen al dat onderhoud niet nodig te hebben en onderweg eenvoudiger te repareren. Zadels Fizik en BBB zijn te proberen tegen doorzitten maar Brooks is in de hele wereld bekend wat by pech kan helpen.

Mijn reactie heeft wat langer geduurd door de problemen veroorzaakt door de update van de Forum-software. Des te benieuwder ben ik naar je vorderingen. Inmiddels zijn er ongeveer 3 maanden verlopen sinds je eerste bericht in dit topic. Welke onderdelen heb je inmiddels vervangen door nieuwe (en welke dan?) om je schakelprobleem op te lossen? En schakelt het nu zoals het hoort?
Het is juist dat onderdelen die duurder zijn, vooral kwalitatief beter zijn, maar vaak ook nog lichter vanwege sterkere en slimmere constructie (denk aan draaipunten) en daarom langer meegaan en zelfs bij nalatig onderhoud toch goed blijven functioneren. "Het kost wat, maar dan heb je ook wat!"
Fietsen met duurdere onderdelen, bijna altijd afkomstig van leveranciers als Mavic, Ryde, Schwalbe, Shimano, Sapim, zijn uiteraard ook duurder. Stadshybrides, zoals de Medeo, komen prijstechnisch niet in aanmerking voor montage van eerste kwaliteit onderdelen. Uiteraard kun je zelf bij vervanging wel kiezen voor montage van een betere kwaliteit dan die van eerst-montage. Voor onderhoud heb je geen water nodig. Een vochtig doekje/droge (afwas)borstel is voldoende om modder enz. te verwijderen.
Vergeet niet dat een Brooks zadel duur tot zeer duur is. Het is juist dat je alle of bijna alle onderdelen los kunt krijgen. Als jij in Zuid-Frankrijk fietst, dan heeft de lokale fietsenmaker die onderdelen echt niet in voorraad. Als je verder wilt fietsen, ben je toch aangewezen op een nieuw zadel. Die zijn wel overal te koop. Maar wanneer gaat een zadel nou kapot? Dan ben je toch wel minstens 10jaar verder.