Fietsvakantie

Na de opmerking van de fietsenmaker over elke keer het onderhoud van een derailleur dacht ik toch dat te kunnen minderen. Door die tot december vorig jaar meer te oliën en daarna met wasbenzine steeds van plakkend vuil te ontdoen. Want als de ketting van het voorblad liep, bleven schakels in een hoek staan. Die manier gaf weer overmatig slijtage dus daarom mijn vraag op het forum. De kwaliteit van de tweedehands Medeo blijkt de oorzaak maar ontvetter en wax helpen genoeg om de aankoop van een nieuwe fiets uit te stellen. Schoonmaken met gewoon water en zeep maakte inderdaad weinig verschil. Door minder lange weekendritten de laatste maanden is het vroeg oordelen maar alles blijft nu met gebruik van wax en ontvetter schoner. Ook volgens bericht 2 november, de velgen en remmen.

Het lijkt er dus op dat je nog altijd met hetzelfde materiaal rijdt en ook nog steeds wasbenzine gebruikt. Vandaar die stijve schakels en aflopende ketting. Over stijve schakels heb je eerder niet gerept. Dan was het gelijk duidelijk geweest. Eigenwijs heeft zijn prijs.

Voor hen die dit topic gevolgd hebben, heb ik wat tips, in de hoop dat ze op meer navolging kunnen rekenen dan van @olmer . Slecht of geen onderhoud van een ketting is natuurlijk het beste op te lossen met een verse nieuwe ketting. Stel dat je daar even de gelegenheid niet voor hebt, en je zit met stijve schakels die het fietsen onmogelijk maken, dan is er een noodgreep die je toe kunt passen. De ketting, versleten (bijna zeker wel) of niet, royaal inspuiten met kruipolie (bijv. IMAL) of met WD40. Die spullen zitten in spuitbussen en lijken veel op elkaar, maar er zijn verschillen. Als je maar een soort in huis hebt, dan gebruik je die. Beiden zullen, met meer of minder effect, in de scharnieren doordringen en de stijve schakels los maken en tevens voor korte tijd deze smeren. Je zult hier en daar handmatig de ketting los moeten maken, zodat de vloeistof overal door kan dringen en zijn werk doen. Zo gauw je in de gelegenheid bent: een nieuwe ketting plaatsen. Bij een derailleurketting: kies een ketting met losse schakel, die je niet hoeft te ponsen/klinken en ook weer los kunt maken. Zowel SRAM, Connex als KMC hebben zo’n handig ding. Shimano nog altijd niet (behalve voor 11v).