Fietsveiligheidsknelpunten

Fietsrotonde Provinciaal Fietspad

Rechtdoor onder de Barendrechtse rondweg door is veruit de grootste fietsstroom. Kom je uit Rotterdam dan moet je bij die fietsrotonde de brommertjes van rechts voorrang geven. Je ziet ze niet aankomen en ze rijden zeer hard. Net als iedereen mogen ze in beide richtingen rond de rotonde rijden. Omdat fietsers zelf de energie er in moeten stoppen, zullen ze altijd proberen hun snelheid te behouden, dus ook naar beneden, onder die rondweg door en dan weer omhoog. Ze nemen behoorlijk risico dat er zo'n brommer aankomt, maar dat hoort bij het fietsen.

Het principe moet hier zijn: de grootste fietsstroom (is dus Noord<=>Zuid) heeft voorrang.
Het principe moet ook zijn: die grootste stroom kan ongehinderd doorfietsen.

Oplossingen zijn dus:

de Noord<=>Zuid stroom voorrang geven samen met een waarschuwing (bel en/of licht) dat er kruisend verkeer aankomt

en dat niet helpt dan maar een stoplicht met detectielussen die op afstand liggen.

In een hoofdfietsroute van/naar het station staat een hekwerk waar je moet slalommen. Fietsers zijn slimmer, die rijden over de stoep maar en geven dus overlast voor voetgangers. De gemeenteraad heeft indertijd geeist dat er maatregelen genomen zouden worden na een dodelijk ongeval. Nota bene een ongeval met een brommer die van het station kwam en een auto op de Marijkesingel die hem geen voorrang gaf. Het hekwerk had daar niets aan veranderd.

De kruising kan alleen veiliger worden als fietsers zicht krijgen vanaf ongeveer het huidige hek op de auto’s die van de Marijkesingel naar de Binnenlandse Baan rijden. Daartoe moet het gebouw verdwijnen dat dat zicht ontneemt.

Het hek zelf is volstrekt nutteloos en gevaarlijk. je zult hier maar onbekend zijn en ook als je bekend bent, in het donker en met slecht weer knal je er zo tegenaan. DE route dient voorspelbaar te zijn en geen obstakels te bevatten.

Net oost van het spoor ligt er een zeer vreemde en gevaarlijke bocht in het fietspad bij de aansluiting van een werkweg waar maar zeer zelden een auto komt.

Oplossing: fietspad rechttrekken.

Het fietspad loopt rechtdoor, er is geen aftakking van de rotonde en die komt er ook niet. De boogstralen van zijn te krap en dat is niet nodig.

Oplossing: fietspad rechter trekken.

Van R’dam naar B’drecht rij je naar beneden en daar klopt de aansluiting van het fietspad niet. Er ligt een kronkel in. Doordat je snelheid hebt en het niet verwacht is het gevaarlijk.

Oplossing: rechttrekken

Binnenlandse Baan rijdend van centrum naar station moet je de aansluiting naar de Buitenlandse Baan oversteken. Op het oversteekpunt heb je geen zicht op achteropkomende auto’s. Dus steek je eerder over, namelijk daar waar je nog wel zicht hebt op achteropkomende auto’s.

Oplossing: deze oversteek legaliseren bv door een stukje onverplicht fietspad te maken.

De route Tuindersweg-Handelsweg-Rijksstraatweg is levensgevaarlijk voor fietsers met al het vrachverkeer op de Handelsweg.

Oplossing fietspad langs rondweg vanaf Handelsweg bij benzinestation naar het noorden doortrekken

De Voorweg (Ridderkerk) heeft fietsstroken en er wordt hard gereden. Daardoor gevaarlijk voor fietsers.

Oplossing: hadhaving, apart fietspad

Op beide rotondes van de Carnisse baan met Vrijenburglaan/Groningseweg en op die met de Noordersingel belemmert een boom tussen rijbaan en fietspad op het noordwestelijke kwart van de rotonde het zicht op elkaar. Dat zicht is nodig voor fietsers die van noord naar zuid rijden en auto’s die vanaf de rotonde Vrijenburglaan of Noordersingel oprijden.

Oplossing: 2x boom verwijderen

Vanaf de oostzijde van de Lindehoevelaan naar het Achterom oversteken is een ramp. Door de lindes heeft de fietser geen uitzicht en het stukje fietspad naar de autorijbanen is een helling.

Oplossing: fietspad aan de westzijde van de Lindehoevelaan tussen Buitenlandse Baan en Achterom twee-richtingen maken, maar dan ook de rare kronkel die er in ligt rechttrekken en verbreden.

In Barendrecht worden de paaltjes in de fietspaden gedurende de winter allemaal weggehaald om te kunnen strooien.

Als ze in de winter weg kunnen dan zijn ze blijkbaar in de winter niet nodig.

Waarom zouden ze dan in de zomer wel nodig zijn?

OF de noodzakelijke paaltjes in de winter laten staan en investeren om ze strooi/veeg/schuifautovriendelijk te makne

OF alle paaltjes weghalen

Paaltjes dienen zo-ie-zo alleen om duidelijke redenen te mogen blijven staan en die redenen moeten ook openbaar zijn.

In Barendrecht worden de paaltjes in de fietspaden gedurende de winter allemaal weggehaald om te kunnen strooien.

Als ze in de winter weg kunnen dan zijn ze blijkbaar in de winter niet nodig.

Waarom zouden ze dan in de zomer wel nodig zijn?

OF de noodzakelijke paaltjes in de winter laten staan en investeren om ze strooi/veeg/schuifautovriendelijk te makne

OF alle paaltjes weghalen

Paaltjes dienen zo-ie-zo alleen om duidelijke redenen te mogen blijven staan en die redenen moeten ook openbaar zijn.

De vele obstakels in en aan weerszijden van het fietsviaduct onder de rondweg door bij de Ziedewijdsedijk moeten gesaneerd worden. Eén auto-obstakel in het rechte deel onder het viaduct moet voldoende zijn. Aan de Barendrechtsekant is zo weinig fietsruimte dat je de bochten niet eens kunt nemen.

Als je het Provinciaal fietspad rijdt vanaf de Dorpsstraat naar de Oude Maas, dan moet je tussen Jaagpad en Grondmolen kiezen: linksaf of rechtsaf. Als je die plek vanuit oost en vooral vanaf west nadert dan vindt je een uitstulping op je pad met een lantaarnpaal er op die je verhindert om rechtdoor te rijden. Behoorlijk gevaarlijk.

Oplossing: lantaarnpaal gewoon op de stoep zetten en fietspad rechttrekken.

Bij oversteken en bruggen in de Avenue Carnisse liggen slingers in de fietspaden met zulke scherpe bochten dat ze gevaarlijk zijn. Niet alleen verlies je snel de macht over het stuur, erger is dat je aandacht moet geven aan het sturen en goed op de fietsblijven terwijl je aandacht moet geven aan eventuele auto’s want: je hebt wel voorrang, maar je moet altijd maar afwachten of je die voorrang ook krijgt.

Oplossing: bochten minder scherp maken

De fietspaden op dit punt zijn net vernieuwd. Helaas lagen ze beter dan ze nu liggen. De ellende zit in de route Ziedewijdsedijk<=>Buitenlandse Baan. Dat fietspad staat op de helling nu loodrecht op het fietspad Gebroken Meeldijk<=>Buitenlandse Baan. Dat betekent dat je op de helling een haakse bocht moet maken. Alsof je de mogelijkheid moet hebben om eerst naar beneden en dan weer omhoog te gaan ! De haakse bocht is nergens voor nodig. De hellingen zijn kort maar steil. De kans dat je stilvalt en/of de macht over het stuur verliest van Buitenlandse Baan naar Ziedewijdsedijk is groot.
De op-afritjes voor rollators en rolstoelen liggen ook fout. Bij sneeuw kan de veeg/schuif/strooiwagen de scherpe bocht niet volgen dus wordt er een mooi zwart pad sneeuwvrij gemaakt. Dat lijkt in het donker het fietspad te zijn. Helaas, de stoeprand ligt er middenin.

Bij het opknappen van de bushalte zijn de hellinger steiler geworden!

Oplossing:

  1. helling minder steil maken
  2. stoep en fietspad op gelijke hoogte leggen. scheiding alleen in wegdek aangeven en pas ettelijke meters vanaf de bochten de stoeprand omhoog laten komen.

Als je bij dit kruispunt Oude Maas fietspad bij het Pannekoekenhus of uit de richting Zwijndrecht komt en via de Achterzeedijk rechtdoor wilt, dan moet je 1x de Achterzeedijk en 1x de 3e Barendrechtseweg oversteken, beide benedenaan de helling waar je flink vaart hebt.

Dat doe je dus niet. Je blijft links rijden, weer omhoog de Achterzeedijk op en je zoekt je eigen moment uit om 1x de Achterzeedijk over te steken.

Mochten je fietsers tegemoet komen, dan stop je alsnog. Maar dat komt niet vaak voor.

Dit gedrag kan gemakkelijk gefaciliteerd worden door het hele fietspad onderaan de dijk twee-richtingen te maken en een flink fietsoversteekvlak aan te geven.

Voor voetgangers en fietsers een zeer gevaarlijke oversteek omdat er op de Ziedewijdsebaan veel te hard wordt gereden en er onvoldoende zicht is door de krommingen.

Oplossing: stoplicht.