Files oplossen? Beloon actieve mobiliteit!

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/files-oplossen-beloon-actieve-mobiliteit/

De files nemen weer toe, de roep om maatregelen is luid, en in de Volkskrant passeren weer alle bekende oplossingen de revue: meer auto-asfalt, meer ov, rekeningrijden, thuiswerken etcetera. Vreemd genoeg ontbreekt de enorme potentie van de fiets. Wie alleen maar kijkt naar asfalt om de files te verminderen, mist een stille revolutie, aldus Saskia Kluit,…

De potentie van de speed pedelec als vervanger van de auto voor woon-werkverkeer is zeer groot: vaak sneller dan de auto, vermindering van de fileomvang, minder parkeerproblemen, laag energieverbruik/brandstofkosten, gezonde lichaamsbeweging en hoog rijplezier.

Helaas wordt de speed pedelec bewust tegengewerkt door de Fietsersbond en overheid onder het mom van veiligheid zonder dat er daadwerkelijk aanwijzingen zijn dat de hogere snelheid van de speed pedelec tot meer onveiligheid/ongevallen op het fietspad zou leiden.

De onveiligheid op het fietspad is inderdaad toegenomen door het snel toenemende gebruik van E-bikes door senioren die door afnemend reactievermogen, zicht, gehoor en evenwichtsgevoel vaker een eenzijdig ongeval veroorzaken: ze raken in de berm, vallen om en lopen meer letsel op dat minder snel herstelt. Naast de hogere kans op een ongeval/letsel groeit deze groep ook nog flink vanwege demografische ontwikkelingen. De Fietsersbond denkt met de haar gekozen beleidslijn deze groep E-bikers extra te beschermen maar dat is onzin. Deze groep moet vooral tegen zichzelf beschermd worden door bewust te worden wanneer het niet meer verantwoord is om aan het verkeer deel te nemen.

De demonisering van de speed pedelec zie ik dan ook vooral als afleiding van de echte oorzaak van onveiligheid van bejaarde fietsers.

Voor de overheid speelt ook mee dat zij jaarlijks vele miljarden euro’s binnenharkt aan accijnzen en BTW op autobrandstoffen. Wanneer automobilisten massaal de auto inruilen voor een speed pedelec dreigt de rijksbegroting een serieus tekort op te lopen die pijnlijke bezuinigingen noodzakelijk maakt. Zo worden wel overal snelfietspaden aangelegd maar worden snelle fietsen bij voorkeur daarvan geweerd, zoals gedeeltes van het Rijnwaalpad die als onverplicht fietspad bebord zijn en dus niet toegankelijk voor de speed pedelec.

Verder wordt de speed pedelec door de wetgever onheus bejegend als stinkende en herriemakende bromfietser, van het type asociale medelanders-met-bontkraagje dat de wegen werkelijk onveilig maakt met hun brommer/scooter-capriolen op de weg. In werkelijkheid zijn gebruikers van de speed pedelec vooral huisvaders in de leeftijd van 30-50 jaar die in de speed pedelec een serieus alternatief voor de auto gevonden hebben in hun dagelijkse woon-werkverkeer. Dit zijn mensen die zelf bejaarde ouders hebben die ze ook nog zo lang mogelijk zien blijven fietsen, en die zelf jonge kinderen hebben die de eerste fietskilometers maken op de openbare weg.

Voor zowel de overheid als de Fietserbond heb ik een eenvoudige boodschap: u zou zich moeten schamen!

Ondertussen is de economie weer op stoom gekomen en is de filezwaarte evenredig toegenomen. Zeker met deze natte dagen is het geduldig aanschuiven in de files…

Wat ook op stoom gekomen is is de verkoop van speed pedelecs die vrijwel alleen verkocht worden om autofiles te ontwijken. Na september hoort de verkoop van fietsen in te zakken omdat het fietsseizoen voorbij is maar de snelle fiets blijft onverminderd verkopen.

Fietsmobiliteit wordt in België inmiddels ruimhartig beloond met financiële vergoedingen, ook het Belgische parlement heeft zich vorige week uitgesproken om de woon-werkfiets zoveel mogelijk te stimuleren. In NL is het daarentegen armoe troef, geen fiscale voordeeltjes, minimale ondersteuning door werkgevers en ontmoedigende regelgeving. En desondanks kiezen steeds meer automobilisten om de auto in te ruilen voor een snelle fiets.

Niet alleen om de groeiende files te ontwijken maar ook om te ontsnappen aan de geldhonger van de uitdijende overheid die de auto gebruikt als melkkoe die jaarlijks goed is voor 24 miljard euro inkomsten. Met 8 miljoen auto’s in NL praat je dus over € 3.000 belasting per autobezitter per jaar. :smiley:

Fietsen is geen oplossing voor het fileprobleem. (1) Om effect te hebben op files moet je een groot aantal autoritten voorkomen. Dat gaat met fietsstimuleringsmaatregelen waarschijnlijk niet lukken en de capaciteit van het fietsnetwerk is ook niet onbeperkt. (2) Ook al lukt het om een groot aantal autoritten te vervangen door fietsritten en ook al lukt het om zo files “op te lossen” op een bepaald traject, zal het filevrije traject meer vraag aantrekken totdat er wel weer files zijn op dat traject. Dat is de wet van de verkeerscongestie.

https://escholarship.org/uc/item/3sh9003x
http://www.rff.org/blog/2010/fundamental-law-road-congestion-and-its-implications-transportation-policy

Ik begrijp dat de Fietsersbond het fietsen wil verkopen aan beleidsmakers en om dat te doen wil inspelen op maatschappelijke vraagstukken maar ik zou liever zien dat de Fietsersbond dat op een eerlijke manier doet. Fietsen is gezond. Fietsen biedt vrijheid. Met investeringen in fietsinfrastructuur vergroot je de capaciteit van het wegenstelsel en stimuleer je economische activiteit, enz. Maar fietsen zal het fileprobleem niet oplossen.

Op individueel niveau is het fileprobleem wel degelijk op te lossen, gewoon niet meer autorijden of in ieder geval niet tijdens spitsuren. Dit zal niet voor iedereen weggelegd zijn, bijvoorbeeld bij mensen die dagelijks meer dan 40 km naar hun werk moeten afleggen maar de gemiddelde forens legt echter een afstand af 22,6 kilometer (enkel, dus 45,2 km heen en terug), een afstand die met een elektrische fiets in een klein uurtje afgelegd kan worden en dan vaak sneller is dan de auto die moet aanschuiven in de file.

Vandaag heb ik weer voor het eerst sinds vele weken auto gereden, ritje naar Duitsland om de auto vol te laden met maandboodschappen en benzine, afval wegbrengen naar gemeentewerf, andere “zware” boodschappen gedaan en wat bouwmateriaal opgehaald. Vertrokken om 09:30uur en klaar om 14:30uur… geen last van files terwijl het vandaag behoorlijk feest is geweest tijdens de spits door het slechte weer.

Ik heb de auto minstens een maand niet meer nodig.

Wat betreft (2) ben ik het helemaal eens, naar mijn idee moet je files gewoon zien als reistijd en voor de meeste mensen ligt de grens bij een uur reistijd[1]. Minder reistijd betekend dat (over enkele jaren) het verkeer weer toeneemt.

Wat betreft (1), het lijkt erop alsof met 3% minder verkeer de reistijd in de spits met 30% af neemt[2] dat is naar mijn idee niet zoveel. Volgens mij lopen we nog lang niet tegen de capaciteit van het fietsnetwerken aan behalve in grote steden waar de auto’s niet echt een alternatief is maar het OV wel.