Fixed Gear / Single Speed oftewel Fixie

Fixies worden steeds meer gezien en gekocht met name in Nederlandse grotere steden! Tegenwoordig gaat het niet meer om de functionaliteit van een fixie maar om het uiterlijk. Wat vinden jullie van een fixie? Zou jij er één willen aanschaffen? Waarom wel / waarom niet?

Laatst was ik op een site www.nolobi.nl en vond deze er wel erg mooi uit zien... alleen kent iemand dit merk?

Groeten!

Inderdaad heel mooi, maar je vraag is nogal overbodig, want nieuw in Nederland, zegt de website! Dus?
Een singlespeed spreekt me wel aan, voor een fixie moet je toch wat acrobatiek in je motoriek hebben en die heb ik niet. Maar beide types zijn vrij eenvoudig in elkaar te transformeren.

Als ik nog een tip mag geven, zou ik meteen beginnen met een modern frame (juiste kettinglijn, gangbare maten qua vork en zadelpen, moderne remmen). Kijk ook op Marktplaats.
En voor de volledigheid zou ik ook voor een flipflop naaf gaan! Hartstikke leuk!, voegt mijn fixie ervaren zoon hier aan toe.

Nog extra advies, afkomstig van mijn zoon, al jaren fixie-rijder.
Dolan heeft goedkope frames. Sinds kort ook Specialized. Surly uiteraard ook, maar goedkoop zijn die niet en van staal. Pristine te vinden op: http://www.freshville.nl/topic/view/379-fixed-gear-webshops/ Prestine is wel eens onbereikbaar. Probeer dan:
https://www.santafixie.nl
www.tontacycles.nl ook zo’n tip.
In Amsterdam is een winkel met de naam Pristine fixed gear.

Waar moet ik allemaal op letten en wat is verstandig om aan te schaffen. Wat zijn goed merken.

Wil je er een zelf bouwen? Of kant en klaar kopen?
Echt een kwaliteitskenmerk is momenteel niet te geven. Alles hangt af van de gemonteerde onderdelen. Er is goedkoper en goedkoopst. Van die laatste zou ik wegblijven, wanneer je een complete fiets koopt. Orienteer je eens bij https://www.bike-mailorder.de/Komplettbike/Singlespeed-Fixed/
De ketting moet natuurlijk goed gespannen kunnen worden, dus horizontale (baan-)padden. Ook op een fixie moet je goed kunnen zitten, omdat je controle over de fiets daar voor 100% van afhankelijk is. Dus een passende geometrie is zeker zo belangrijk als bij een racefiets. Een voorrem als noodvoorziening vergt bijv. een gat in de vorkkroon. Dat adviseer ik toch wel.