Flyer accu 630 Wh

Wat is ongeveer het actieradius van een FLYER Smart Integrated Battery SIB-630 (630 Wh / 16.75 Ah / 36 V) bij eco stand Upstreet 5. Motor is een Panasonic GX Ultimate
Mijn nieuwe fiets geeft bij een volle accu 106 km aan in de eco stand. Is dat niet wat weinig?
Wie heeft ervaringen met soort gelijke accu of kan mij vertellen wat een redelijke verwachting is.

Ik hoor het graag.

Dat hangt van zo veel af….
Hoe veel weeg je, welke banden, trapcadans, terrein, heuvels, snelheid, resterende cap van de batterij… etc.

Mijn ervaring met een Bosch motor is dat je met 500Wh probleemloos de 120 km kan halen op eco. Op tour is het 90-100 op vlak terrein.

Gewoon proberen.

Heb je die 106 km al eens kunnen vergelijken met een werkelijke fietservaring.
Het is nooit goed om een accu helemaal leeg te rijden. Misschien dat er in jouw voorspelde afstand al een veiligheidsmarge is ingebouwd om te voorkomen dat je de accu gaat leegrijden.

Aan de kilometrages die de fabrikanten noemen wanneer in de ECOstand wordt gereden, hecht ik weinig waarde.
Als je die getallen omrekent, kom je uit op een ondersteuning van 12W.
Dan kan je de motor beter thuis laten.

Vooral het weer en je gewicht is bepalend. In het begin en de voorspelling van het systeem dient door het gebruik ingeregeld te worden. Hoe dat werkt is maar de vraag. Ik rij op een Cube Touring Hybride Black & Blue met een 500Wh accu. Bij elkaar opgeteld is het gewicht van de fiets plus de berijder maar liefst 120KG. Onder normale omstandigheden met een wart hoge trap frequentie in de Eco stand, geeft hij een bereik van 140km aan. Vaak wordt dit flink wat meer als je daadwerkelijk gaat rijden.
Ik rijd voor 50% op fietspaden in het bos of op de heide. Bij een fikse tegenwind op een dijk zie ik het bereik van 80km binnen een halfuur (10km verder) inkrimpen tot soms wel 35 km. In het begin schrik je dan wel, zo van hoe kom ik nu thuis, maar je rijdt later weer vaak met wind in de rug en zie je het bereik weer flink oplopen. Maar voor een 630 Wh accu in de Eco stand is het bereik niet erg ver. De ondersteuning ligt misschien wel flink wat hoger dan op mijn Cube bike.