Flyers gotour3

Hoi beste mede fietsers.
Ik heb een vraag betreffende de Flyer Gotour3.
Wat zijn jullie ervaringen ivm de afstand die je kunt afleggen.

Mijn vrouw heeft zich in juli deze fiets gekocht om naar haar werk te kunnen fietsen, en tochtjes te maken.
Helaas had ik nog een gewone fiets en hebben we geprobeerd een tochtje te maken, wat uiteindelijk niet echt meeviel.
Dus, heb ik mij ook een e-bike gekocht, ook een Flyer, een gotour6.
Sindsdien hebben wij al enkele tochtjes gemaakt.
Echter, en nu komt het. We moeten echt de afstand in de gaten houden.
Haar fiets met 630 Watt accu en Panasonic GX Power Plus motor en mijn fiets met 630watt accu maar met
Bosch Performance Line motor.
Zij kan dus iets rond de 75km maken, terwijl ik dan zelfs nog 2 streepjes op mā€™n accu over heb.
Kan dat?
Ik weet dat de afstand die kunt maken van verschillende factoren afhangt.
Echter, wij fietsen samen. Beide even snel, dus op dezelfde manier.
Ik heb het eens aan de fietsenmaker gevraagd, zijn uitleg was dat zij een anders zou fietsen en hierdoor meer stroom zou verbruiken.
We hebben zelfs al uitgeprobeerd om beide steeds dezelfde stand aan te houden.
Het maakt allemaal niet uit. Ze komt niet boven de 75km uit.

Mvg Dirk

Als ik met mijn partner ga fietsen, fietsen we ook even snel.
Maar toch is mijn fietsgedrag heel anders.
Ik rijd regelmatig met een hoge cadans.
Mijn partner rijdt met een onregelmatige snelheid met een tragere cadans.

De onregelmatige snelheid werkt in het nadeel van het stroomverbruik.
De lage cadans werkt in het voordeel van het stroomverbruik.

Weet je zeker dat beide accus dezelfde capaciteit hebben?
In de documentatie van Flyer worden verschillende accus genoemd.
Je zou ze, ter vergelijking, op de weegschaal kunnen zetten.

Het beste antwoord wat ik je kan geven

Bedankt voor je antwoord.
We hebben echter al geprobeerd om beide dezelfde instelling te rijden.
Dus beide stand 1, 2 Enz. Dat wil zeggen dat we ook beiden dezelfde snelheid reden.
Maar toch blijft het verschil even groot qua afstand die we kunnen afleggen.

@simons1 jullie hebben dus blijkbaar al geprobeerd om de variaties uit te sluiten. Als er ook geen noemenswaardig verschil zit in het gewicht (inclusief bagage) van jou en je partner, is het nog een idee om van fiets te wisselen of, als dat mogelijk is, de batterijen te wisselen.
Als er dan nog steeds een significant verschil is bij gelijke cadans, instelling, kledingkeuze, en gewichtsbelasting is er mijns inziens nog maar 1 conclusie: de motor van de partner vraag meer stroom dan die van jou. En dat is dan een gegeven waar je vrij weinig aan kunt oplossen.
Wist je overigens dat je bij de ā€œrust u evenā€ punten ook de accu kunt opladen? Vaak zelfs gratis.
Daarnaast vind ik dat een dagtocht van 75 km best wel veel is. Zelfs bij een meerdaagse tocht. Maar ik ken uiteraard niet jullie omstandigheden en ideeƫn.

2 likes

Hallo.

Bedankt voor je antwoord.
Dat zou idd een optie zijn, om de fiets eens te wisselen. De accu te verwisselen gaat helaas niet.
Wij fietsen nog niet zo lang, tot nu toe zijn we hier in de buurt (wij wonen in Belgisch Limburg) pas 1 rustpunt tegen gekomen waar een laadpaal stond en je tegen betaling de fiets kon laden. Mits je jouw lader dus bij hebt.
Nemen jullie de lader mee op een tocht?
Ik vermoed ook dat de rustpunten in Nederland wat beter geregeld zijn, niet?
En 75km veel? Okā€¦ Zou persoonlijk nog wel even door kunnen gaan :grin::grin:.
Ik denk dat je wel gelijk kunt hebben, dat de motor van haar meer verbruikt.
We waren zondag weer op tour geweest, haar accu was bijna leeg. Ik ben gisteren nog even een stukje gaan fietsen. Had volgens de computer nog een 45km te gaan.
17km gefietst in tour en af en toe in turbo instelling. Toen ik aankwam had ik nog 39km over.
Op de terugweg dacht ik, eens proberen om volledig op turbo terug te fietsen. Had nog steeds 28km en 2 streepjes overā€¦

Groetjes Dirk

Ik denk dat @teunisjan hier de spijker op de kop slaat.
De gotour3 en de gotour6 zijn twee totaal verschillende fietsen.
Andere motor, andere accu, andere banden, enz

We vergelijken appels en peren.
Bijvoorbeeld. De gotour3 heeft een motor met 75Nm koppel.
Zoā€™n hoog koppel rijdt aangenaam. Maar het zuipt stroom

De banden die standaard op de gotour3cworden gemonteerd staan niet bekend om hun goede rolleende kwaliteiten.
Enzovoort.

1 like

Het idd 2 verschillende fietsen.
De accuā€™s zijn echter zo goed als gelijk.
De 3 heeft een 630 accu, de 6 een 625. De Bosch heeft 65nmā€¦
Dus het verschil kan dus in de gebruikte banden liggen en de motorā€¦

@simons1 het is je nu vast wel duidelijk waardoor het verschil in actieradius wordt veroorzaakt. Voor alle duidelijkheid, de accu is niets meer dan het opslagmedium van energie; hoe snel dat op is wordt bepaald door alle bekende variabelen waaronder het door @tweewlr aangehaalde koppel en rolweerstand.
Wat overblijft is: genieten van de fietstocht binnen de gegeven actieradius!!

Wat betreft jou andere vragen: de ā€œrust u evenā€ punten zijn er alleen in Nederland, en dan met name boven de rivieren. BelgiĆ« kent, zover ik kan vinden op internet, niet zoā€™n soort organisatie.
Mijn vrouw en ik fietsen gemiddeld 40 km per ā€œzondagrondjeā€, en dan nemen we de oplader niet mee. Op een individueel rondje houd ik rekening met de actieradius van de fiets. Soms gaat dan de oplader mee als de route tegen de max actieradius aan zit. Onder ideale omstandigheden zou ik 160 km kunnen fietsen op 1 lading, maar dat is mij (als senior) veel te ver :wink:
Op een meerdaagse tocht gaat de oplader uiteraard wel mee. Ook dan tracht ik, rekening houdend met de hogere belasting door de bagagekar, binnen de actieradius te blijven. De dagafstand ligt dan rond de 60 a 70 km per dag (en ik schaam mij niet als het soms minder km zijn). En dat vind ik ver genoeg voor 1 dag. Blijft er tijd over om uitgebreid een terrasje te pakken en om dingen te bezichtigen.
Het fietsen is namelijk heel persoonlijk en iedere fietser bepaald zelf waar wordt gefietst, hoe lang en wat hij/zij meeneemt. Er is geen goed of fout, of beter/slechter.

1 like

Bedankt voor jouw antwoord.
Ik snap dat van de batterij, er factoren meespelen en dat je niet kunt zeggen je kunt er X km mee afleggen.
Ik vond het verschil enkel wat groot.
Ik heb ondertussen ook contact met de importeur van Flyer gehad. Ze hebben me eea uitgelegd betreffende een instelling in de computer. Deze staat op fabrieksinstellingen, en ik kan deze instelling veranderen zodat de fiets minder zou verbruiken.
Dat gaan we dus straks eens aanpassen en kijken wat het resultaat is.

Zoals gezegd, wij hebben de fietsen nog niet zo lang, maar vinden het wel lekker een stukje te fietsen. Dat gebeurt meestal op zondag of als we samen een dag vrij hebben en het lekker weer is.
Denk dat we nu een 5 tal ā€œgroteā€ ritten gemaakt hebben van 65-75km.
Ikzelf heb er geen probleem mee, maar mā€™n vrouw begint na een 50km last van haar ā€œachterwerkā€ te krijgen.
(Ikzelf had daar ik het begin ook last van, maar sinds ik een betere zadelpen vering erop gedaan heb niet meer).
Het moet natuurlijk ook leuk blijven hƩ.
Wat de routes betreft zal het zeker in Nederland beter geregeld zijn.
Ik heb een Nederlandse en Belgische App op mā€™n telefoon.
In de Nederlandse staan veel routes op waar je uit kunt kiezen. Ook enkele in Limburg. Maar dan moeten we eerst bv de bijna 25km naar Maastricht fietsen, en dan worden de routes weer te ver.
In de Belgische App moet je zelf routes maken, en is het maar af te wachten wat je onderweg tegenkomt aan ā€œrustpuntā€ om iets te gaan drinken.

Groetjes Dirk

Zoals ik vermeldde had ik ook contact gehad met de importeur van Flyer.
Deze heeft mij eea uitgelegd over een bepaalde instelling in de software.
Ook een uitleg erbij gedaan hoe deze te veranderen.
Dit deze middag gedaan.
Met resultaat. Volgens computer zou de fiets van mijn vrouw nog steeds niet dezelfde actieradius halen als mijn fiets, (maar in hoeverre klopt deze, want mijn computer geeft zelfs ruim over 200km aan in de eco stand) maar deze is wel behoorlijk gestegen.
Dus probleem behoorlijk opgelost :+1::+1::+1: