Framemaat dames

Mijn vrouw meet 1:92 en heeft met haar binnenbeenlengte een framemaat van ongeveer 63 cm nodig. Vanwege haar nieuwe heup kan ze helaas niet met een herenframe overweg. We zijn op zoek naar een (tweedehands) randonneur met een damesframe.

Helaas is een dergelijke dames framemaat moeilijk te vinden.
Op marktplaats lopen de framematen tot 57 cm.

Heeft u suggesties waar ik een dergelijke hoogte zou kunnen vinden?

Dank, groet, Jan

Met de framemaat wordt de lengte van de zitbuis van hart crank tot bovenaan bedoeld. Als het daar alleen om gaat, dan is de oplossing het 6 cm hoger zetten van het zadel door verschuiven zadelpen. Maar er is meer. Grotere framematen hebben ook op andere punten verschillen in de geometrie. Met name zijn er dan verschillen in de horizontale lengte van de fiets. Dat wil zeggen de horizontaal gemeten afstand tussen hart balhoofdbuis en zitbuis (of in het verlengde daarvan). Deze verschillen zijn bij fietsen met lage instap echter zeer beperkt. Om een voorbeeld te geven: bij de Giant Expedition (een trekkingbike/vakantiefiets) is het max. verschil in de zitbuislengte 12 cm en daarbij is er slechts 2cm verschil horizontaal gemeten. Dit wordt ook nog eens zo goed als teniet gedaan door een 2º kleinere zithoek. Het is meer een traditie (zoals wel meer dingen in de fietswereld), dan een effectief middel om het de grotere mens naar de zin te maken. Wanneer je in je antwoord een link vermeldt van een fiets op marktplaats met 57cm framemaat, dan zal ik nagaan wat de horizontale maten/verschillen zijn. Of wat daar met andere middelen aan te doen is. Want te kort/rechtop zitten is niet aan te raden tijdens lange fietstochten.

Inderdaad gaat het feitelijk om de geometrie. Maar aangezien hoger meestal ook langer betekent, en de gangbare aanduiding de framehoogte is, gebruik ik 63 cm hoogte in dit onderwerp.

Zie hier een marktplaats advertentie die we laatst lieten lopen.
Ze heeft erop gefietst met zadelpen voldoende hoog gesteld. Maar helaas, zie ik dat ze te dicht op het stuur zit. Ook als ik zadel wat extra naar achter zet en met verstelbare stuurpen het stuur wat extra naar voren.

Het kan natuurlijk inbeelding zijn, maar mijn indruk is dat ze op een dergelijke fiets haar vermogen minder goed kwijt kan.

Je hebt gelijk, alleen als het bovenlichaam een bepaalde hoek maakt met het bekken, zijn de pezen en banden aangespannen, zodat je hamstrings echt kracht kunnen zetten. Rechtop lukt dat niet. Ik lees dat je de truckendoos hebt benut om de fiets passend te maken. De stuurpen (een langere?) lager zetten en zoveel mogelijk naar voren, is nog een mogelijkheid. Maar die Marktplaats fiets is een stadsfiets (voor teveel geld). Die zijn gemaakt om rechtop te zitten. Dat zal daarmee niet lukken, al doe je nog zo je best.
Ik heb even Koga geraadpleegd. Daar is het horizontale verschil tussen grootste en kleinste maat zegge en schrijven 1 (een) mm! 570/571mm. Feitelijk is het enige verschil bij die 4 framematen van de Koga Randonneur alleen de lengte van de zitbuis. Eén framemaat zou ook volstaan met een lange zadelpen. En dat voor een merk dat zich hierop laat voorstaan (en flink laat betalen)!
Mijn advies is naar een trekkingfiets blijven zoeken (randonneur is in dit verband meer een marketing kreet.) en de meetlat meenemen. De Expedition heeft in L 580mm als horizontale lengte (htt). Stuurpennen zijn er nog in langere maten (bij Roseversand). Expeditions met Magura-remmen zijn onverwoestbaar. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Helaas heeft de fietsbranche de gewoonte de kleinste en de grootste maten niet in te kopen en dus vind je die moeilijk tweede hands.
Deze misschien: https://link.marktplaats.nl/m1185950772 Deze heeft headset lagers, ook daarvoor zijn lange en verstelbare stuurpennen verkrijgbaar.

Dank je Sjef,

Wat zou die bekken/bovenlichaam hoek moeten zijn?
Hoe meet je horizontale lengte?

Je marktplaats advertentie is een 57 cm. Zou je dan adviseren, als we met alle truukjes haar toch voldoende beenruimte en bovenlijf ruimte geven om dat te doen?
Voor mij staat het zo gek, dwz, het blijft in mijn optiek een te groot lijf op een te kleine fiets.
Het omgekeerde zie je ook wel, een kind met een fiets op-de-groei-gekocht. Daarbij heb ik altijd het gevoel dat je je controle over je fiets verliest. Idem voor te groot mens op te kleine fiets waarbij met zadel naar achteren en stuur naar voren, het hoofd (overdreven) voor het balhoofdstel uitkomt.

  1. ik houd 45º tot 60º aan t.o.v. de grond. Je hoeft niet als een wielrenner boven het stuur te hangen. En het moet ook nog goed aanvoelen. Met zo’n hoek belast je ook nog de lage rugwervels minder. Controle over de fiets vraagt dat de lengte van persoon, fiets en wielmaat in harmonie zijn.
  2. horizontale lengte meet je van midden balhoofdbuis (aan de bovenkant) horizontaal tot midden zitbuis of het verlengde daarvan (midden zadelpen).

Ik kan van hieruit niet inschatten hoe het is om op een te kleine fiets te zitten. Ik ben zelf 1m71.
De kern van de zaak is: In de lage landen worden nauwelijks fietsen gebouwd voor grote mensen (wij houden van de grijze middelmaat ;-)). Hercules in Duitsland wel, maar dat is vooral voor groot en zwaar. Trouwens voor kleine vrouwen worden ook geen fietsen gebouwd in Nederland en België. Daar ben ik zelf mee begonnen 7 jaar geleden.
Je moet inderdaad over de grens kijken. VSF Fahrradmanufaktur bouwt lange frames, de meeste in staal. De website is een beetje een doolhof en er zijn weinig dealers in Nederland. Ik zie diverse lage instapmodellen met framematen zoals andere merken, maar de bovenlengte (Oberrohr) is royaler tot 61cm. De nieuwprijzen zijn aan de lage kant.
De geometrie tabel: https://www.fahrradmanufaktur.de/de/pdfs/pdf_vsf/rahmengeometrien/vsf-fahrradmanufaktur-2017-geometriedaten.pdf
De website: https://www.fahrradmanufaktur.de/de/index/einstieg_trekking.php

Dank je

Onze buurvrouw is 1:51, die heeft hetzelfde probleem maar dan de andere kant op. Ik zal haar naar je doorverwijzen.

Net terug van vakantie in Duitsland, en de vaste geometrie daar inderdaad lijkt lang = zwaar.
Mijn vrouw zocht naar nieuwe broeken, maar haar lengtemaat bleek niet te verkrijgen in haar breedtemaat. Anders gezecht, ze is te slank.
Idem voor de fietsen, bij Rose wielhandel in Bocholt, geweldige zaak, maar ook daar vrouwenframe max 57.

Dank voor je websites, daar kan ik wat mee.

Dank je wel voor het doorgeven van de tip. Als ze klikt op de blauwe S, kan ze me een persoonlijk bericht sturen. Dat blijft buiten de discussie.
Een tip mijnerzijds: ik zie net dat Batavus het model Dinsdag Exclusive aanbiedt in een framemaat 61cm. Helaas niet meer gegevens. Met tandriem en Magura-remmen. Geen derailleur dus.
https://www.batavus.nl/stadsfietsen/dinsdag-exclusive.htm#BC100968