In hoeverre is de framemaat van belang voor de keuze welke fiets je neemt. Ik vraag dit omdat ik nu een fiets zie die onder andere de volgende maten heeft:
lengte 1.73 - 1.85 framemaat 57 cm
lengte 1.80 - 1.92 framemaat 61 cm
(maar dit is wellicht voor andere fietsen weer anders, het is ook maar een voorbeeld)
Ik ben zelf 1.80. Wat is dan belangrijk om te overwegen welke framemaat te nemen om teleurstellingen te voorkomen?
Fijnafstelling doe je met zadel- en stuurpen. Nog steeds kun je een iets te klein frame tamelijk eenvoudig compenseren door de zadelpen iets hoger af te stellen en een iets langere stuurpen te monteren. Een stukje afhalen van het frame daarentegen is onmogelijk.
Framemaat is maar relatief inderdaad. Ik reeds altijd op een 60 cm frame, ik ben 1.90, want zo hoorde het, maar ik heb nu een 54 cm frame en hij is me niets te klein.
Dank allemaal. Dat helpt me verder. Ik rij met mijn 1.80 nu al 25 jaar op dezelfde oude 3-versnellingenfiets met 61 cm frame, geen enkel probleem. Maar de fietsenverkoper was hier erg verbaasd over. Naar zijn mening was het frame (veel) te groot.
Mijn racefietsen hebben een 58 of 59 cm frame (c/t klassiek gemeten, dat is uitgaande van een horizontale bovenbuis), mijn stadsfiets is 61 cm. Op de racer staat het stuur veel lager dan het zadel (daarvoor is dat kleinere frame handig), op de stadsfiets staan zadel en stuur op gelijke hoogte. Framehoogte is dus ook afhankelijk van doel en zithouding.
(ik ben 1.82/1.83)