Met overtuiging heb ik 2 maanden geleden een ‘gewoon’ stadsfiets gekocht met Gates CDX riem en Alfine 11. Maar vanaf dag 1 was ik niet te spreken over de rolweerstand dat die fiets bood. Ik weet dat het 1000km duurt voor het ‘loslopen’ van de Alfine, maar sinds die al gepaseerd is, blijft de weerstand voor my wat te veel. Ook heb ik ontdekt dat de fabrikant niet Shimano’s advies volgde i.v.m. de verhouding van tandwielen, naamlijk 2:1. Op mijn fiets is het 50Tx24, daarmee geraak ik aan 30km/h in 8e versnelling en een cadans van 80rpm. Veel meer kan men niet van mij verwachten en dan is er nog 3 versnellingen verder op. Ik geloof dat de bestaande verhouding de ‘sprongen’ tussen versnellingen vergroot. Maar de gesprek met de handelaar levert weinig op, van ‘…nog nooit eerder gehoort’ tot een extra €170 om de tandwiel voor te veranderen naar een 46T en een nieuw lengte riem, ben ik niet goed gediend. Daarom vraag ik aan enigen die zoort gelijke bezit en hun ervaring daarmee. Enige additioneel advies is ook welkom.
Ik weet niet of dit helpt: de Alfine 11 heeft geen direct drive, er zijn altijd tandwielen die meedraaien. 50x24t is ca 2:1. 46x24t ook. De prijzen voor Gates onderdelen zijn inderdaad heel hoog. Wrijving in de aandrijving heet wrijvingsweerstand. Rolweerstand gaat over banden/bandenspanning.
Het is geen must om > 30km/u te rijden. Langzamer mag toch ook?
Wat betreft de weerstand van de naaf is de keuze wat betreft tandwieloverbrengingsratio nog niet zo slecht gekozen, de Alfine 11 heeft een hogere efficiency bij lagere versnellingen (bron). Een betere tandwielverhouding wordt pas relevant mocht je heuvels/bergen wil gaan beklimmen.
Maar je hebt het over rolweerstand en ik denk dat je daarmee de gehele weerstand bedoeld. De belangrijkste bij hogere snelheden is de luchtweerstand.
Rolweerstand is verder vrij subjectief. Mensen denken vaak dat hard opgepompt banden harder rijden maar voor een groot deel is dat perceptie, minder comfort voelt sneller aan.
En “hoger” begint al bij 20km/u…!
MikRZ: Als ik de test van Vogelvrijefietser/Testkees 2010 goed lees, heeft men gemeten dat met een band met 2 bar i.p.v. 4 bar 25% van trapvermogen wordt verloren. Dat lijkt mij niet uitsluitend perceptie…
Twee bar is wel erg zacht, de Schwalbe Marathon Plus heeft bijv. al een minimale druk van vier bar.
In het artikel stond er bij “zeker bij stijve en stugge banden zoals ik die gemonteerd had” en dat zijn de Schwalbe Marathon Plus. Het zou dus goed kunnen dat dit 2 Bar voor die band al onder spec was.
Ik heb voor soepele, brede banden gekozen met niet al te veel druk. Ik heb een sterk vermoeden dat, zeker als het wegdek niet strak asfalt is, dat met minder weerstand rijdt dan die stugge banden op 4 bar.