Gazelle Chamonix C8 / S8?

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies over de aankoop van een fiets. Hoe meer ik lees, hoe meer ik in de war raak over de beste fiets voor mij (and I wish for a custom one!). Ik ben zeker aan het over analyseren, aangezien ik de afgelopen 7 jaar op een tweedehands Ranger Veneto heb gereden. Het “dragging” echt en ik heb iets meer nodig. Mijn bedrijf heeft een fietsregeling (fiscal voordeel) die het kopen van een nieuwe fiets aantrekkelijk maakt. Ik heb best veel op dit forum gelezen (maar mijn nederlands is niet zo tiptop!).

Gebruik: ik zou graag iets veelzijdigs willen. Dagelijks gebruik in de stad, van en naar werk en boodschappen doen met fietstassen. Soms ritten buiten de stad / op het platteland - tussen Den Haag en Leiden, naar het strand etc.

Voorkeuren: rechtop zitten ivm nek- en rugklachten. Lage instap. Iets comfortabels om te rijden. Bij voorkeur licht om langere ritten aan te moedigen.

Ik heb fietsen getest, recensies gelezen (en dit forum bijv. Gazelle Chamonix C8 of Batavus Dinsdag X-Light) en heb het beperkt tot de in aansluiting op:
Gazelle Chamonix C8 Gazelle Chamonix C8 2022 | 12GO Biking
Gazelle Chamonix S8 Gazelle Chamonix S8 2022 | 12GO Biking
Batavus Dinsdag Exclusief https://www.12gobiking.nl/batavus-dinsdag-exclusief-7v-2021
(nog steeds open voor suggesties)

Gedachten: Chamonix C8 heeft een zwaar remsysteem en misschien onnodige vering (maar misschien helpt dat over de ‘cobbelstones’ in de binnenstad). Ik denk dat bredere banden nuttig zouden zijn gezien de kasseien. S8 laat de zwaar rems vallen ten gunste van V-brakes (rim breaks)- maar dat is meer onderhoud. Hij heeft geen vering, dus lichter maar wellicht minder comfortabel. Het heeft een ‘belt’ in plaats van een ‘chain’. (Zijn bredere banden mogelijk / wenselijk?) Batavus Tuesday was ook een prima rit maar had een behoorlijk hoge instap. Fietsenwinkel zei dat het moeilijk is om de riem met 8 versnellingen te krijgen in plaats van 7 gegeven problemen met de leverancier. De fietsenwinkel raadde 7 versnellingen af.

Ik heb het gevoel dat ik een stadsfiets wil (rechtop, lage instap, brede banden), maar zonder al het gewicht en die combinatie lijkt een beetje moeilijk buiten de Chamonix. Ik reed ook een Trek-hybride die licht was en reed als een droom, maar na 10 minuten waren mijn schouders en nek me al aan het vermoorden - dus een sportieve houding werkt niet!

Bij voorbaat dank voor het meedenken / adviseren. (Sorry voor mijn slecht nederlands! Ik probeer. Voel je vrij om in het Engels te antwoorden - misschien is mijn Nederlands een beetje pijnlijk om te lezen :sweat_smile:) )

Batavus staat wel een beetje bekend om zijn comfortabele zit.
Maar een ander stuur of stuurpen kan wonderen doen, wat jouw keuze wat zou kunnen verruimen.
In mijn zoektocht naar een nieuwe fiets (nog gaande) ben ik nog de volgende fietsen met 8 versnellingen + riem + vrij licht tegen gekomen:
Pegasus Premio Sl belt
Victoria Trekking 5.8
Cube Travel Exc.
Raleigh Devon
Sensa Cintura comf 2021
Buiten de Raleigh “krijg” je al deze niet onder € 1000…

Je Nederlands is goed, geen probleem om te volgen.

Rollerbrakes (de C8) remmen hebben altijd een beetje wrijving, dat betekend niet dat je er niet tevreden mee kan zijn. De S8 heeft geen V-brakes maar hydraulische velgremmen, remmen prima.

De Nexus-7 staat inderdaad bekend als een versnellingsnaaf met meer weerstand dan de Nexus-8.

Brede banden zijn een prima idee voor meer comfort maar meestal kan je maar zeer beperkt bredere banden op een fiets zetten, er is geen ruimte. Van 37-622 naar 40-622 of 42-622 zal wel lukken maar naar 47-622 en 50-622 vaak niet.

Ik reed ook een Trek-hybride die licht was en reed als een droom, maar na 10 minuten waren mijn schouders en nek me al aan het vermoorden - dus een sportieve houding werkt niet!

Om het stuur dichterbij te krijgen zou je een kleinere frame maat kunnen kiezen, ook bij kleinere frames kan je meestal het zadel hoog genoeg zetten. Ook na aanschaf zijn er mogelijkheden om het stuur dichterbij te krijgen, een kortere stuurpen gebruiken of een ander stuur.

Heb je al een proefrit gemaakt op de Gazelle Chamonix/Batavus Dinsdag, waren die wel goed?

Dank je voor de suggesties! :pray:

Klopt! De fietsenwinkel heeft het stuur van de Trek zelfs verwisseld om me de mogelijkheden te laten zien. Het hielp, maar ik vond nog steeds iets niet ideaal aan de zitspositie en vond de hoge instap ook niet leuk.

Bedankt MikeRZ!

Ja, ik heb ze geprobeerd. Ik vond de zitpositie goed en de rit leken licht en comfortabel. Ik geef de voorkeur aan de lage instap van de Gazelle Chamonix. Iets voelde een beetje onstabiel aan de Gazelle en nu ik vroeg me af of het de dunne banden waren? Ik zou ze moeten proberen nog een keer. Ik denk dat ik er overtuigd dat een van de twee Gazelle-opties de beste voor mij is, maar als ik de recensies op dit forum lees, twijfel ik aan mezelf.

Ik heb ook vragen of de Chamonix S8 zonder vering en met ‘rim brakes’ en een ‘belt’ beter is (voor een hogere prijs) dan de C8? Misschien is het comfort van de vering het gewicht waard? Ik kon niet zeggen of ze allebei dezelfde banden maat/ brede hebben …

Wat betreft de C8 versus de S8: De verschillen zijn zadelvering/voorvorkvering, riem versus kettingkast en rollerbrakes versus hydraulische velgremmen.

Ik vindt het altijd opmerkelijk dat de goedkoper fietsen zadelvering/voorvorkvering vering hebben en dat is hier ook weer het geval. Dit soort “goedkope” vering levert volgens mij nauwelijks extra comfort op maar wel dingen die relatief snel slijten. Als je toch zadelvering wilt, dan zou ik die er later op (laten) zetten, zie:

https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/verkeersgezondheid/fiets-en-gezondheid/tips-voor-comfortabeler-fietsen/

Riem en kettingkast zijn wat mij beide goed, ik vermoed dat de riem iets lichter is.

Wat betreft Gazelle: Geen slechte fietsen maar naar mijn idee vaak te “mode-bewust”, voor hetzelfde geld kan je vaak een gewoon goed Duits alternatief krijgen.

Meer specifiek voor de Gazelle Chamonix, dit lijkt me gewoon een goede fiets met de aantekening wat betreft vering voor de C8.

Nog wat ervaring n.a.v. een proefrit, die mijn vrouw en ik gisteren hebben gemaakt op 2 Victoria fietsen.
Beide fietsten heerlijk! Enigszins een sportieve zit maar zeker ook comfortabel. Ik merkte weinig verschil in wel/niet verende voorvork. Banden van 42 mm vangen ook al veel oneffenheden op. Fietsen hadden geen verende zadelen.
Meerdere modellen van Victoria hebben een mooie lage instap, lager dan Gazelle Chamonix, Batavus Dinsdag of B. Vento.
Prijzen liggen ook gunstiger, vind ik.
Kijk maar eens:
https://www.victoria-fahrrad.de/nl/fietsen/trekking-bikes/
Mijn vrouw (73 jaar, maar lekker fit) heeft gisteren een Victoria besteld dat je op internet nauwelijks ziet: Trekking 125. Die heeft: 8-versnellingsnaaf, hydr. schijfremmen, verende voorvork, ketting, lage instap en weegt maar 15,3 kg. Kost slechts € 699.
Vind dat elders maar eens.
Chamonix C8 weegt met verende voorvork 18,6 kg. S8 zonder verende vork, weegt wel minder (16,2 kg) maar heeft geen schijfremmen maar velgremmen en kost advies maar liefst € 1199.
Victoria heeft ook een goede reputatie; met Duitse kwaliteit.
Een zaak in Den Haag, die ze verkoopt is Binkbikes. Klantgerichtheid is daar super…

1 like

Ik heb vorige week gekozen voor de Victoria Trekking 5.8. Deze heeft een 8v Nexusnaaf en riemaandrijving. Met schijfremmen en geen verende voorvork. Weegt slechts 15,5 kg.
Dit model dus:

Maar ik heb hem elders wel een stukje goedkoper kunnen krijgen. :smile:
Bevalt na pas een paar km rijden erg goed.

Ik ben net hier teruggekomen om jullie allemaal te bedanken voor jullie advies. Na een tijdje wachten op een beschikbare fiets kocht ik de Batavus Dinsdag Exclusief Plus bij mijn buurt fietsenwinkel. Een paar maanden in, en tot nu toe erg blij met de aankoop.

Bedankt voor de terugmelding!

Aha, the is dus de Alfine 11 geworden. Prima keuze, wel wat duurder. Zo af en toe de olie wisselen maar aangezien je hem bij de fietsenwinkel hebt gekocht hoop ik dat de eerste keer (na bijv. een jaar) het door hun gebeurd.