Gazelle cityzen s9 dames of trek fx7.3 dames

Hallo,

Ik wil graag weer even conditie opbouwen en lekker gaan fietsen. Ik wil graag een paar keer per week tussen de 20 en 50 km fietsen. Voorheen deed ik dit op een ouwe mountainbike van giant maar deze is echt op. Ook wil ik graag wat meer snelheid maar durf het nog niet aan op een racefiets. Ik dacht dus aan een fitness fiets/ hybride. Budget is rond de 750€.

Ik woon tegenwoordig in west-Vlaanderen en niks is hier echt plat zoals in Nederland.

Ik kijk al de hele tijd naar de gazelle cityzen s9, https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-cityzen-s9-dames?sqr=Gazelle%20cityzen%20dames&, omdat deze dunnere banden heeft, en volgens mij (als ik alles goed heb uitgezocht) best kwalitatieve onderdelen. Alleen ik kan verder helemaal niks vinden, geen reviews, tests enz (behalve die van fietsenwinkel.nl). Ik weet ook niet helemaal zeker of 9 versnellingen wel voldoende zijn.

Dus ben ik ook verder aan het kijken en kijk naar de trek Fx serie. Voor mijn gevoel zijn die kwalitatief wat minder (ik ben een leek) maar lees alleen maar positieve verhalen. Mijn keuze zou dan zijn de fx3 https://www.fiets.be/trek-fx-3-dames

Als laatste lees ik veel over de Cube maar wil geen mountainbike meer.

Wie kan mij adviseren want ben een beetje verloren met zoveel verschillende keuzes.

Ondertussen ben ik bij 2 fietsenwinkel geweest en bij de 1 adviseren ze specialized vita en bij de andere merida. Wat is jullie mening daarover?

In ieder geval geen Fietsenwinkel.nl als je je hart wilt ontzien. Die 9 versnellingen van de Gazelle CityZen zijn meer dan voldoende voor NL- en BE-landschappen. Ik trap op een Stromer met 11 versnellingen waarvan ik de eerste 7 nooit gebruik. Ook diverse gewone E-bikes gereden en telkens geen behoefte aan de onderste helft van verzetten.

Bedankt voor de reactie, even voor de goede orde, ik zoek geen e-Bike, de cityzen is ook geen e-Bike, althans niet de versie die ik had gezien.

Hallo ktukkie,
Eerst even over je eerste vragen. De Gazelle: waarom denk je dat deze dunnere banden heeft/ Er staat niets over, of ik lees niet goed. (volgens mijn info zijn Kojak banden minimaal 32mm breed) Bovendien zit hier het onuitgesproken idee achter dat dunnere banden sneller/beter zouden zijn. 1. Dikkere banden hebben een lagere rolweerstand. 2. Goed, ze zijn wat zwaarder en hebben meer luchtweerstand. Maar of dat doorslaggevend moet zijn? 3. Ernstiger is de montage van rollerbrakes. Die remmen altijd, ook als ze niet moeten remmen en als het echt hard omlaag gaat, weigeren ze dienst. Zware ondingen, zogenaamd vrij van onderhoud, die ook nog gaan rammelen (constructief bepaald), meestal net na de garantieperiode. Of 9v voldoende is voor jouw terrein kan ik niet beoordelen en hangt voor een belangrijk deel af van het formaat voorblad. Geen gegevens, maar ziet er nogal groot uit. Verder geloof ik dat @lomito nog nooit in België is geweest, althans niet zonder motor. Het gemonteerde materiaal (incl Deore) is van voldoende kwaliteit.
De afmontage van de Trek is iets minder, maar daarmee niet slecht. Voldoende voor de nodige jaren fietsplezier. De kosten voor eventuele vervanging te zijner tijd vallen mee. Tussen deze twee, zeg ik, de Trek.
2e bericht: Specialized maakt prima fietsen, en ook de Vita is er in allerlei kwaliteits niveaus en vergelijkbaar met de Trek. De Merida kan ik geen algemeen oordeel over geven. Het merk is doende de markt verder te veroveren.
Zorg er vooral voor dat je zithouding past bij de framemaat. Daarbij is het de gewoonte in Nederland de kleinste en grootste maten niet in voorraad te hebben en die ook niet te bestellen.
Cube heeft ook de nodige hybride modellen in goede afmontage en veel waar voor het geld.
Sjef

Hoi Sjef,

Bedankt voor je antwoord. De gazelle valt inderdaad definitief af. Ik moet zeggen dat ik vanmiddag goed geholpen ben bij de fietsenwinkel in Kortrijk. Ze vroeg ook waarom ik aan een fitness fiets wilde beginnen en niet direct een racefiets. Ze zei daarbij dat je niet zo diep zit omdat die racefiets speciaal voor vrouwen is ontworpen. Nu ben ik dus nog meer aan het twijfelen want zoals eerder genoemd, is mijn budget rond de € 750. De eerst TREK racefiets is Lexa 2, https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/racefietsen/performance-racefietsen/lexa-dames/lexa-2-dames/p/1400003-2017/?colorCode=green
Mooie fiets en ik durf het best aan maar dan vraag ik me af kan ik niet beter de Trek fx3 kopen (middenmoot) ipv de goedkoopste racefiets.
Ook bij Specialized zou het dan eventueel de Dolce worden, https://www.specialized.com/be/nl/women/bikes/road/endurance/dolce/106368

Ik laat Cube dan nu ook afvallen en de Merida ook.
Dan ben ik al een stuk verder toch :wink:
Graag nog je/jullie mening hierover!
Bedankt weer!

Advies voor ktukkie
Of de zit niet zo diep, maar ook niet te ver naar voren is, dat zul je zelf moeten ervaren. De laatste jaren is er bij het frameontwerp meer aandacht voor een comfortabele zit op de racefiets. De vorm van recht en krom stuur verschilt nog altijd behoorlijk, maar ook de lengte van stuurpen en bovenbuis verschillen. Tegelijk te veel om van een afstand het effect op je positie op de fiets te beoordelen. Een positie die ook na 3 uur nog comfortabel moet zijn. De verschillen tussen fietsen met vrouwen- en mannengeometrie zijn beperkt en verschillend per merk. Wanneer je echt klein bent, <1m62, is dat belangrijker dan wanneer je 1m80 bent. Nogmaals: zelf ervaren dus. Je mag verwachten dat je toch minstens een half uur de fiets mag proberen en misschien wel langer. Kwalitatief zijn deze fietsen vergelijkbaar.

Dank je wel voor de adviezen. Ik ga vanmiddag nog een keer naar de winkel en even test rijden. Zij hebben alleen de trek en specialized staan en ik las ook goede dingen over de LIV maar ja op een gegeven moment is het toch gewoon proberen en een keuze maken ;-).
Ik laat nog even weten wat het uiteindelijk is geworden !

Na een hele middag getest te hebben, heb ik gekozen voor de dolce sport van specialized,https://www.specialized.com/nl/nl/dolce-sport/115514
Bedankt voor de adviezen!

Graag gedaan. Goede keuze met een extra compact crankstel. Kun je alle kanten mee op. Veel plezier.