Ik vindt het opmerkelijk dat op e-bike’s en speed pedelecs een snelheidsbegrenzing zit en op auto’s niet. Je kan nog steeds kopen die ruim 200 km/h kunnen terwijl nergens in Nederland harder dan 130 km/h is toegestaan.
Allereerst in vastgestelde lage-snelheidszones, gemarkeerd met geofence. Hier gaat de snelheid automatisch omlaag. Dit is de zogeheten locatiegedreven regulatie. Daarnaast is er een dynamische snelheidsbegrenzing: als de technologie registreert dat het druk is, verlaagt de maximum snelheid van de fiets.
Of de fietser trapt wat meer mee…
Lijkt mij een prima idee voor het autoverkeer.
In principe is het wel zo dat een groter snelheidsverschil tot een hogere kans op ongevallen leidt maar de statistieken laten zien dat de meeste ongevallen eenzijdig zijn: vallen bij op- en afstappen, botsen op stilstaande voorwerpen (paaltjes, bomen, auto’s), vallen door slecht wegdek of de berm in rijden.
Toch vraag ik me wel eens af hoe eenzijdig “eenzijdig ongevallen” zijn, wat is het deel van ongevallen waarbij iemand valt door een vreemde manoeuvre of drukte van anderen zonder dat daarbij contact is?
Ook bij alle genoemde oorzaken de gevolgen groter bij een hogere snelheid en de kans op een ongeluk hoger omdat de reactietijd korter is.
Afgezien van de kwalijke ingreep op persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid snap ik, wat versta je onder persoonlijke vrijheid?