Gazelle Orange C7+ HMB 2018 vs 2019


#1

Ik ben op zoek naar de verschillen tussen de editie uit 2018 en 2019. Fietsenconcurrent zegt dat het precies hetzelfde model met een nieuw artikelnummer is en Fietsenwinkel zegt dat de banden, het model, de software en de zadel anders zijn.

Ik kan namelijk wel goed een nieuwe fiets gebruiken nu, maar gezien het nieuwe model over 1 maand uitkomt, wil ik graag weten of het de moeite waard is om nog even te wachten.


#2

Wat zegt Gazelle zelf? Die moeten het weten.


#3

Op de site van Gazelle staat de fiets met de Active Line generatie2 motor. Die is minder dan de nieuwe Active Line generatie3 motor. De nieuwe motor is namelijk nagenoeg stil. Daarnaast geeft die met motor uit nauwelijks weerstand terwijl de oude Active line motor vrij veel weerstand geeft. Verschil is snel te zien. Oude motor heeft een klein kettingblad bij de trappers. Nieuwe motor een groot normaal kettingblad.
De nieuwe motor is er in twee uitvoeringen: Active line met 40Nm als maximum koppel. Active Line plus met 50Nm als maximum koppel. Met de Plus versie kun je dus wat makkelijker optrekken en beter blijven fietsen in een (te) lage versnellingen. Zie ook https://www.fietsersbond.nl/nieuws/toelichting-e-bike-test-2018/


#4

Beetje late reactie maar ik heb de zelfde exercitie net de afgelopen twee weken gelopen, op zoek naar mijn eerste e-bike.
En gelijk in mijn eerste posting moet ik Testkees zowaar tegenspreken :flushed:: de Orange op de site van Gazelle met een 2gen Bosch Active Line is een C7. De plus is juist volgens mij vanwege de 3gen Active Line en het afneembare display. Ik heb eerst die twee fietsen vergeleken en om die reden gekozen voor de C7+.

De vervolgstap was om de 2018 met de 2019 te vergelijken. Volgens fietsenwinkel inderdaad een verschil in banden, als je de vergelijker er op los laat. Verder geen verschil, anders dan de verkrijgbare kleuren. Gek genoeg wél een prijsverschil van zo’n 150,-. Omdat ik de blauwe 2018 kleur wilde, en die nog beschikbaar leek, dus de 2018 besteld. Voor dat verschil zou ik na lekrijden die andere banden best kunnen overwegen ooit eens, nietwaar?

De 2018 blijkt al een tijd uitverkocht. Met veel bombarie zou men mij dan de 2019 voor dezelfde prijs willen leveren, maar zónder de extra korting van de huidige “try before you buy”-actie (100,- korting indien besteld in de winkel). Hoewel ik naar de winkel was gegaan, wilde men mij niet die korting leveren want dat kon de medewerker aan de telefoon zijn baan kosten.

Bij de fietsenconcurrent staat de 2019 voor de zelfde prijs als de 2018. Zij zagen er desgevraagd geen brood in om de 2019 voor méér aan te bieden, omdat er geen verschil is. Ik heb de order bij fietsenwinkel geannuleerd en ben in zee gegaan met de fietsenconcurrent. Het leek me allemaal wat meer solide daar. (Had ik ook maar eerder de reviews gelezen over fietsenwinkel… Nu moet ik twee weken wachten tot ik mijn geld van ze terugkrijg, niet fijn).

Als antwoord op je vraag: er is op wat details na geen verschil. Zowel de oude C7+ HMB als de nieuwe maken gebruik van de 3gen middenmotor met een afneembaar Intuvia display. De oude is echter in veel gevallen niet meer te leveren. De nieuwe staat bij Fietsenconcurrent nu het goedkoopst aangeboden. Zij zeggen een betere leveranciersrelatie met Gazelle te hebben (in de winkel waar ik was, mochten niet eens Gazelle’s staan van de leverancier ondanks dat ze wel online verkocht worden).

Veel plezier met je nieuwe fiets!


#5

Je hebt gelijk. Ik had bij de gewone C7 gekeken. :wink:
(Maar zowel Gazelle als Bosch maken het voor de consument niet echt makkelijk met de modelnamen)