Gebruikerservaringen met gps


Ik heb zelf een gps zonder ingebouwde kaart, wat voor mij volstaat. Ik moet wel zeggen dat de voorbereiding dikwijls heel belangrijk is. Als je route goed is ingevoerd rijd je niet verkeerd. Je moet wel opletten met wegwerkzaamheden. Als je moet omrijden, moet je je route terug kunnen vinden, dus een kaart is nog steeds nodig. De voorbereiding doe ik op de computer. Ik kan in korte tijd een route maken en uploaden naar de gps. Een toestel met voldoende geheugen is dan zeker handig, maar hoeft niet heel veel te kosten. Ik heb zelf een Garmin Geko 201. Wat ook leuk is en je op totaal onbekende wegen brengt: een doel kiezen (bijvoorbeeld een cafeetje) en daar op goed geluk naartoe rijden, enkel gebruikmakend van de pijl op het scherm van de gps. Ik heb dat reeds enkele malen gedaan en ben op mooie stukjes natuur gestoten. Koen van den Bergh

Ik fiets al zo’n anderhalf jaar met een gps (een Garmin-V). Ik kan de gps in een handomdraai op mijn beide ligfietsen (Hurricane en Quest) monteren. Thuis bereid ik soms een route voor op de pc. Regelmatig sla ik de route op om hem later (geheel of gedeeltelijk) opnieuw te gebruiken. Deze zomer ben ik met behulp van de gps naar Finland gefietst. Ook voor het vinden van adressen is deze gps ideaal. Zeker in Almere is het een goed medium om je weg te vinden. Frans van Schoot

Sinds een jaar of twee maak ik gebruik van een Garmin Emap. Vorig jaar mei zijn we met drie ligfietsers in tien dagen van Breda naar Barcelona gefietst met behulp van de Emap en ik moet zeggen dat zo’n ding bijzonder handig is. Geen kaarten hoeven uitvouwen is bijvoorbeeld een voordeel van de gps en het vooraf routes plannen is erg leuk. Carl de Hond:

De garmin Oregon gebruik ik nu ongeveer 1 jaar en heb er goede ervaringen mee. Hiervoor heb ik een GPSMAP 76 CSX gehad die het ook erg goed deed, maar de Oregon heeft meer voordelen. Ik hebruik hem elke keer met fietsen en wandelen. De Routes stippel ik uit op de PC met behulp van de OpenFietsMap ( gratis ) en upload ze dan naar de GPS. Voor de baterijen gebruik ik de SanYo Eneloop accu's ( AA ) van 2500mAh en heb altijd een reserve setje ( 2 stuks ) bij me. Ook kan je naderhand zien waar je hebt gefietst ( gewandeld ) en wat je hebt gepresteerd. Een goede keuze.

Groet Wil Oskam

Eind juni willen we met de fiets naar Santiago de Compostela fietsen.Het z.g. Jacobspad.
Welke (eenvoudige) navigatie kan ik daar het beste voor gebruiken waardoor het geen lange zoektocht wordt?
Door het enorme aanbod aan apparatuur begint het me te “duizelen”!
Graag advies en eventueel uitleg?
gr. harrie strik

Dag Harrie,

Ook ik wil eind april naar Santiago de Compostella op de fiets. Inmiddels heb ik alwel de kaarten. Maar een Gps lijkt mij ook een goed plan.Maar ook mij duizelt het bij het aanbod. Zou jij mij jouw reacties door kunnen sturen?
Bij voorbaat dank.
M.vr.gr. Hanneke Puijpe.