Geef het Fietspad Terug!

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsdemonstratie-geef-het-fietspad-terug/

De Amsterdamse fietspaden zijn niet meer veilig. Scooters rijden er te hard, zijn te zwaar en te breed. Dat zorgt voor onveilige situaties en maakt het fietsen in Amsterdam steeds minder prettig, in het bijzonder voor de zwakke fietsers als ouderen en kinderen. Om de landelijke politiek te overtuigen van het feit dat er snel…

Ik begrijp de actie wel maar men heeft de doelen niet goed voor ogen. Het probleem is dat de fietspaden te smal zijn, dat los je niet op door snorfietsen weg te pesten. Er zijn immers ook brede bakfietsen, ligfietsen en velo’s die het fietspad bevolken, of wat gedacht van racefietsen… Al die bijzondere fietsen gaan vaak ook veel sneller dan gewone fietsen.

Er zijn twee valide argument om snorfietsen helemaal uit de stad te weren en dat geldt ook voor bromfietsen, motoren, auto’s, autobussen en vrachtwagens: ze stinken en maken herrie. Verbrandingsmotoren dus die voor luchtverontreiniging zorgen en geluidsoverlast. En de grootste ruimtevreter (qua omvang en aantal) is de auto waarvoor in de stad eigenlijk geen ruimte meer is. Dáár zouden de pijlen op gericht moeten worden: maak Amsterdam vrij van voertuigen met verbrandingsmotor en in het bijzonders auto’s.

De vrijgekomen ruimte is meer dan voldoende voor alle voetgangers en fietsers.

Daar zal het uiteindelijk wel op uitdraaien, maar laten we beginnen het fietspad vrij te maken van alles met een motor (met de e-bike als uitzondering)

Het is precies deze kleingeestigheid waardoor echte ontwikkelingen niet gezien worden. Geeft niet, sommige zaken kun je nu eenmaal niet tegenhouden. :sunglasses:

Als ik dit lees denk ik: EENS! Geef het fietspad terug aan de fietser op een speed pedelec. Het fietspad was altijd al van de fietser, dus hoezo “teruggeven”?

Veel straten staan vol met nutteloos stilstaand blik. Als deze auto’s nu eens (eindelijk) in parkeergarages opgeborgen gaan worden, houden we straten over die een stuk leefbaarder zijn en waar ruimte is om de groei van fiets, e-bike en scooters op te vangen.

En elektrische auto’s dan. Die nemen evenveel ruimte in.

Vandaar ook mijn opmerking “maak Amsterdam vrij van voertuigen met verbrandingsmotor en in het bijzonders auto’s.” Daaronder schaar ik ook elektrische auto’s want die nemen net zo goed te veel ruimte in beslag en vervuilen de openbare ruimte ook nog eens met die laadpalenellende en struikelsnoeren.

Als je het zo schrijft “vrij van voertuigen met verbrandingsmotor in het bijzonder auto’s” slaat het enkel op de auto’s met verbrandingsmotoren. Die wil je dan met prioriteit uitsluiten. Het is in deze tijd natuurlijk wereldvreemd om elektrische auto’s volledig uit te sluiten: zelfs groene partijen en milieuorganisaties blijven pleiten voor groene elektrische auto’s. Je hebt gelijk dat ze een secundaire rol zouden moeten vervullen in de stad vanwege ruimtegebruik, uitstoot van fijnstof, hoog grondstofverbruik en energieverbruik (die groene elektrische energie kunnen we voor belangrijkere dingen gebruiken), lawaaioverlast bij snelheden boven 50 km/u, gevaar voor de zwakke weggebruiker door hun snelheid en massa, maar er zullen altijd mensen zijn die niet zonder kunnen (voorlopig). Huurauto’s (elektrische) zouden al een tussenstap zijn, maar die hebben ook ruimte nodig. Het zou mooier zijn dat die laadpalen voor pedelecs of speed-pedelecs zouden zijn, tóch nog laadpalen, en dat de gewone fietser en voetganger echte prioriteit krijgt.

Scooter-APK invoeren?

Ik zie een mogelijkheid om in een ring om de stad parkeergelegenheden te maken voor auto’s met aansluiting op OV en/of :wink: (elektrische) deelfietsen voor het transport naar bestemming in de stad. In de stad blijven beperkt rijbanen voor grotere voertuigen gereserveerd, denk aan voertuigen met permanente vrijstelling (hulpdiensten/politie, taxi’s, OV, vuilnisophaal e.d.) en tijdelijke vrijstelling (transporten voor bouwwerken, evenementen). Alle overige voertuigen op 4 of meer wielen en voertuigen met verbrandingsmotoren worden geweigerd.

Moet je kijken wat een ruimte dát in de stad geeft: ruimere voetgangersgebieden en rijbanen voor primair alle mogelijke vormen van fietsen en hulpdiensten/politie, en secundair voor overig gemotoriseerd verkeer.

In plaats van hier en daar een fietsstraat is de hele stad een fietsstraat geworden waar andere voertuigen te gast zijn.

Dat gebeurd al, in Rotterdam bijv. zijn bij metrostations op de rand van de stad parkeergarages gebouwd die als je met de metro gaat zelfs gratis zijn, zie Parkeren P+R Transferium Rotterdam = Gratis of Goedkoop Parkeren.

Van mij mag het doorgaande autoverkeer in de stad verreweg beperkt worden, geen snelle doorgaande verbindingen en betaald parkeren in parkeergarages zodat de ruimte niet voor rijden en stilstaand blik is maar voor mensen.

Van mij hoeft de bromfiets niet weg hoor. Zeker niet aangezien die dingen steeds vaker electrisch zijn. Veel liever heb ik die electrische bakfietsen de stad uit. Die brede krengen fietsen 30km/h en vervoeren soms 120kg aan mens.