Geen aluminium zadelpen meer na breuk, terecht?

Mijn aluminium zadelpen is tijdens het fietsen plotseling afgebroken. Het pijnlijke resultaat laat zich raden.

De fietsenmaker gaf aan dat zadelpennen wel vaker breken (niet specifiek met dit merk fiets, maar wel met alu zadelpennen in het algemeen), maar niet vaak en dat ik gewoon pech heb. Ik fiets op een aluminium bakfiets van bakfiets.nl. De fiets is 1.5 jaar oud en heeft bijna 3000 km gereden. De fiets is nog nooit gevallen.

Ik heb met de fietsenmaker besproken dat ik geen aluminium zadelpen meer wil. Vandaag kreeg ik bericht dat mijn fiets weer gemaakt is. Er zit toch weer een aluminium zadelpen op. De fietsenmaker gaf aan dat stalen pennen niet meer gemaakt worden (ouderwets) en niet verkrijgbaar zijn in deze maat. Ik ben echt naar gevallen, het is nog best goed afgelopen, maar dat was geluk. Ik vind 3000 km echt te kort voor een breuk en maak me zorgen dat het nog een keer gebeurt. Staal is sterker en breekt minder bros en lijkt me daarom een veel beter alternatief. De moeite waard om ondanks advies van de fietsenmaker door te zetten? Of heb ik echt pech gehad en is de kans echt verwaarloosbaar klein dat het nog een keer gebeurt?

Groeten Anne

Gezien de vele aluminium zadelpennen die er rond fietsen lijkt mij de kans statistisch gezien klein dat het zo precies nog eens zal gebeuren.

Dat zal idd wel schrikken geweest zijn, dat kan ik me voorstellen. Ik heb wel eens gehad dat de verstelling van mijn zadel ineens een stuk verschoof door een hobbel in de weg. Ik wist niet wat ik meemaakte en donderde bijna van m’n racefiets af. Laat staan dat zo’n pen compleet af zou breken :anguished:

Er zijn nog stalen zadelpennen te krijgen. Deze worden alleen niet in alle maten gemaakt. Je zou met een stalen zadelpen kunnen werken en dan een verloop bus plaatsen om op de goed dikte uit te komen. Ik heb het al vaker gezien, maar dan wel bij pennen die ver uit het frame steken.

Bedankt voor de antwoorden. Statistiek is iid in het voordeel van de alu pen.

Dit is toch niet te hoog denk ik (valt iig nog binnen de max aangegeven op pen):
afbeelding

Goede pennen zijn voorzien van een merk. Dat zou ik willen weten, waarmee ik niet wil zeggen dat merkloze pennen niet deugen, maar ik monteer ze niet. Een zadelpen mag eigenlijk niet breken, net als een vork of een stuur. Een zadelpen moet toch wel voor minstens 1/4 van zijn lengte in de zitbuis steken. Ook gelden er voor betere pennen maxima voor de belasting.

Ik zie dat ik wel een foto heb gemaakt van de breuk, maar helaas niet van de pen zelf. Volgens mij stond er wel wat in, maar ik weet niet meer wat. Er zat zeker nog 1/4 van de pen in de buis.
Fiets is nog bij de fietsenmaker. Ik zal morgen vragen of ze de oude pen nog hebben en kijken of er een merk in de nieuwe staat (en navragen of de max belasting bekend is). Ik wil morgen ook even Azor (fabrikant) bellen om te vragen wat zij er over denken.

Ik zie op een oude foto dat ik de extra lange zadelpen van ergotec had (400mm).

De fiets is jonger dan twee jaar: dus je hebt nog volledige garantie door de verkoper, incl arbeidsuren. En ook eventuele medische kosten. Het is geen slijtage-artikel, zoals een ketting of een band. De breuk kan niet anders dan veroorzaakt zijn door metaalmoeheid.
Helaas kun je op deze pagina’s nog meer voorbeelden vinden van de mindere kwaliteit van onderdelen die Azor monteert.

Aanvulling: Ergotec is een goed bekend staand merk. De breuk kan ook door onevenheden in de zitbuis veroorzaakt zijn of door te hard aanknallen van de klem.

Dank je voor de info. Ik zal het morgen overleggen met de fietsenmaker. Welk merk zadelpen wel? Ik zie een Shannon Hardcore. Overdreven?

Pro (Shimano), BBB en Procraft maken goede spullen. Shannon ken ik niet. Er zijn echt tientallen merken.
Even gegoogled: Shannon zal inderdaad zeer goed zijn, maar dat is ook aan de prijs te zien. 7075 met T6 is de sterkste aluminium legering voor dit doel.

1 like

Nog een laatste aanvulling over stalen zadelpennen. Breken zullen ze niet gauw, maar om het zadel erop te zetten heb je een losse klem nodig. Die dingen zijn van wegwerpkwaliteit. Niet zelden gaan ze na een tijdje verdraaien omdat de ribbels die in elkaar moeten grijpen van ijzer (niet staal) zijn gemaakt en daardoor bot worden. Een aluminium pen heeft een geintegreerde zadelklem en is ook heel precies af te stellen. Goedkopere types (o.a. van Ritchey) gebruiken/gebruikten ook ribbels. Kies een pen met twee bouten voor het verstellen.

Ik heb Azor gebeld. Zij hebben een nieuwe Ergotec extra lange zadelpen naar de fietsenmaker gestuurd en die zit er nu op. De aluminium legering van deze nieuwe zadelpen is sterker dan die van de gebroken pen en ze gaan voor me uitzoeken wat de maximale belastbaarheid is van de pen is.
Zolang fiets ik iig met deze pen. Ik kan echt net meer zonder deze fiets en ben blij dat hij er weer is!
Bedankt voor de info, dat overlegt veel makkelijker.

1 like

Bedankt voor de feedback. Mooi geregeld!

Als ik naar je foto kijk, krijg ik als leek toch een beetje het gevoel dat de sterkte van de legering uitgedaagd wordt. De zadelpen beslaat zeker 40-45% van de totale lengte vanaf de trapas naar het zadel. En de hoek waarin de zadelbuis staat, vind ik vrij ver achterover hellen. Ook lijkt het zadel vrij ver naar achteren gepositioneerd te zijn.

Als je de situatie van de zijkant zou bekijken en je zou vector pijlen zetten van de krachten die op de materialen actief zijn, zie je dat je met je lichaamsgewicht een relatief grote belasting zet op de zadelbuis en dus de zadelpen (want die beslaat bijna de helft van de totale lengte) heeft dan relatief veel krachten te verduren. Zeker als je bedenkt dat je op een bakfiets vrij rechtop zal zitten en dus meeste gewicht op het zadel zich zal manifesteren.

Idealiter zou je een iets langere zadelbuis hebben zodat de zadelpen er pas een stuk hoger op de lijn trapas - zadel tevoorschijn komt. Zeg de laatste/bovenste 5 tot 20 cm.

Tenzij @annepanne 130 kg weegt, heb je een punt. Anders niet.
Ook vermaarde fabrikanten kunnen fouten maken. Verreweg de meeste fietsonderdelen, zoals zadelpennen, worden in opdracht door bedrijven in Taiwan of China gemaakt en dan blijft het essentieel middels steekproeven de kwaliteit te blijven controleren. Bij een steekproef kan een constructiefoutje aan de controle ontsnappen.

Sjef, mijn punt dat ik maak over de manier waarop de krachten zich manifesteren op de fiets en de zadelpen, valt niet te betwisten, toch?

Ik doe verder geen uitspraak over de breuk en of die te verklaren danwel te rechtvaardigen is.

Oh, zeker, je hebt het goed gezien, zo werkt het wel! Had ik ook kunnen zeggen. :flushed: