Geen duurzame vakantie zonder openbaar vervoer

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/geen-duurzame-vakantie-zonder-openbaar-vervoer/

Al een halve eeuw gaan we met fiets & trein op stap in de vakantie. Dit jaar hadden we een binnenlandse reis gepland. Het was echter te ver en kostte teveel tijd om daar naar toe te fietsen. En als je twee weken vakantie hebt in heuvelachtig gebied huur je ook geen OV-fiets. Trouwens: op de plaats van bestemming is al weken geen OV-fiets beschikbaar. Dus werden we gedwongen om een busje met chauffeur te huren om met fietsen op de plaats van bestemming te komen. Voor het eerst in die halve eeuw had ik er spijt van dat ik nooit mijn rijbewijs heb gehaald. Over deze situatie heb ik een column geschreven voor het Nederlands Dagblad (gepubliceerd op 22 juni 2020).
Op de terugreis noodgedwongen wel de trein moeten nemen. De trein was voor ongeveer 10% gevuld: er was meer dan genoeg plek voor de fiets.
Paradoxaal: omdat we op de grens met Duitsland met vakantie waren kon de fiets wel mee bij een uitstapje in Duitsland. Maar in fietsland Nederland kon dat niet.

Aanvulling: de fiets kon dus niet mee op de terugweg, die moesten we laten staan, terwijl er meer dan genoeg plek was in de trein.

Als ik een lange dagtocht ga maken met mijn fiets neem ik vaak ook de trein.
En daarbij neem ik mijn fiets óók mee in de trein!
Als NS klanten wil verliezen, zijn hiermee op de goede weg.
Géén fiets in trein? Dan zal ik met plezier NS aanklagen.

Is het voordeel van de fiets niet dat je het OV juist niet nodig hebt?

Vorige zomer in drie weken van Hengelo naar Kraków en terug gefietst. Heerlijk. Je ziet een hoop. En geen OV op een veerbootje hier en daar na.
Maar misschien ben ik wat krom :wink:

Dat is inderdaad zo. Met de fiets heb je géén OV nodig. Op de veerpont na.:yum:

De fiets is in deze Corona-tijd ‘in de lift’. De verkoop van de (elektrische) fiets is flink gestegen. Ik heb dat vaak gemerkt op mijn werk(Fietsenwinkel). De fietsverhuur is óók gestegen in de afgelopen tijd. We hebben ZELFS 5 fietsen uit de winkel moeten halen om te verhuren. De vraag naar huurfietsen is GROTER dan hoeveel wij er op voorraad hebben.