Gemeente mag snorfiets van het fietspad weren

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/gemeente-mag-snorfiets-fietspad-weren/

Succesvolle lobby Fietsersbond Het is zo goed als zeker dat gemeenten de snorfiets (snorscooter) van het fietspad mogen weren. Op de rijbaan zijn snorfietsers straks verplicht een helm te dragen. Amsterdam heeft al een uitgewerkt plan klaarliggen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Ook grote gemeenten als Utrecht, Eindhoven en Den Haag overwegen…

Ook grote gemeenten als Utrecht, Eindhoven en Den Haag overwegen de verplaatsing.

Uiteraard staat het benzineverslaafde Rotterdam er niet tussen.

En wat gaat de FB nu voor die verdwaalde pedelecrijder op de rijbaan doen?
Die moest eerder al van het fietspad af en is nu nog kwetsbaarder op de rijbaan. Met gemotoriseerd verkeer in alle snelheden om zich heen

FietsEric bedoelt ongetwijfeld de SPEED pedelec die op de rijbaan naast de uitlaatgassen van auto’s, bestelbusjes, vrachtwagens, tractoren, old-timers, brommers en nu ook die van snorfietsen mag inademen dankzij het geweldige lobbywerk van de Fietsersbond.

Gefeliciteerd Fietsersbond met jullie pyrrusoverwinning. Want in al jullie gedrevenheid om alles en iedereen van het fietspad weg te pesten zijn jullie vergeten dat de grote winnaar hier de groeiende groep gebruikers van de rijbaan is die terecht meer ruimte gaat opeisen ten koste van het fietspad. Nooit bij stilgestaan zeker…

Speedpedelecbezitters lijken wel eens te vergeten dat de Speedpedelec een keus is die met voordelen en nadelen komt, er is ook een andere keus mogelijk, een normale elektrische fiets, met weer andere voordelen en nadelen.

Ik vind het een beetje flauw om wel de voordelen maar niet de nadelen te accepteren.

Spreek je nu ook al voor anderen?

MikeRZ wil het maar niet begrijpen al wordt het 100x herhaald. Gewone elektrische fiets is geen vervanger voor de speed pedelec. Speed pedelec is vervanger voor de auto, brommer of motorfiets. Ik heb contact met iemand in België. Die overweegt aanschaf speed pedelec voor woon-werk verkeer. Enkele reisafstand woon-werk: 60 km (ja, geen typefout). Blijf het opmerkelijk vinden dat de fanatieke GroenLinks Fietsersbond aanhang, zo tegen deze “autokiller” is. Doet me denken aan Femke Halsema die ooit stiekem in een oude Mercedes Diesel rondreed.

Ik ken iemand die elke werkdag 2x 60 km rijdt met de speed pedelec voor woon-werk (Elst (Gld)-Utrecht)… een beer van een vent die elke dag bijna 4 uur op de fiets zit en zo in conditie blijft, noodzakelijk voor werk. Nu is hij wel een vrij extreem geval, speed pedelec forensen rijden gemiddeld zo’n 2x 24 km per werkdag en dat is nog meer dan de gemiddelde woon-werkafstand van 2x 19 km die doorgaans met de auto wordt afgelegd. En dat met een snelheid die weinig onderdoet voor de gemiddelde autoforensrit zonder file, met file is de speed pedelec sowieso sneller.

De actieradius en snelheid van de speed pedelec zijn daarmee voldoende om het merendeel van de autoforensritten te vervangen wat de snelle fiets een gigantisch potentieel geeft dat nog ontdekt moet worden door de verstokte automobilist… en door de oerconservatieve Fietsersbond.

Door iets als feit te presenteren is het nog geen feit, ik neem aan dat jouw uitspraak jouw mening is. Ook het 100x herhalen van een mening maakt het nog geen feit is.

Extreme voorbeelden (60 km op de speedpedelec) zeggen mij niet zoveel, net zoals die persoon die dagelijks tussen Maastricht en Amsterdam heen en weer rijdt me niets zegt over de gemiddelde afstand die forenzen per auto afleggen.

Wat ik zie is dat de gemiddelde autorit 19 kilometer lang is[1] en op die soort afstanden is volgens mij een gewone fiets of een normale e-bike niet veel langzamer dan een speed pedelec zeker als een deel voor bebouwd gebied gaat.

Voor langere afstanden die grotendeels niet door bebouwd gebied gaan is de speed pedelec een prima alternatief; ik help iedereen hopen dat het inderdaad een autokiller is maar helaas daar zie ik (nog) geen statistieken van die aangeven dat dit inderdaad het geval is.