Geschikte banden voor Cube Travel Exc

Na mij dagenlang te hebben ingelezen op dit geweldige forum, is het me gelukt een fiets uit te kiezen die aan vrijwel al mijn wensen voldoet. Binnenkort maak ik een proefrit:
Cube Travel Exc

Ik rij voornamelijk op dijken en polderweggetjes door het Nederlandse rivierengebied. Misschien heel af en toe een onverhard fietspad, maar dat is van ondergeschikt belang. Ik ben primair op zoek naar een comfortabele band met weinig rolweerstand en goede lekbescherming. De standaard Schwalbe Marathon Mondial 37-622 sluit daar niet bij aan.

Ik vind het lastig te bepalen welke maat band ik kan kiezen. Op de hierboven gelinkte pagina lees ik: “Ook aan ruimte voor comfortabele banden is gedacht, tot een breedte van 42mm.”

Dan zou ik uitkomen op een Schwalbe Marathon Supreme. Ik heb hier twee vragen over:

  1. De Supreme ziet er op foto’s uit als een gladde ‘slick’ band. Prima bij droog weer. Maar hoe gedraagt deze band zich op een nat wegdek?

  2. Is de Supreme 42/622 met de beperkingen van de fiets en mijn wensen de beste keuze? De prijs van de band maakt me niet uit.

De Marathon Supreme is een geweldig lichtlopende en lekbestendige band. Ik heb ervaring met de 50-559, 50-622 en mijn zoon met de 37-622. En die ervaring begint in 2009. Het loopvlak heeft inderdaad weinig “diepgang”, maar voor de grip is het gebruikte rubbermengsel (de compound) bepalender. Op modderige stukjes zul je voorzichtiger moeten zijn dan met de Mondial. Wil je wat meer rubber in het profiel, dan is de Marathon Almotion in 40-622 een gelijkwaardig alternatief. Ik heb nu enkele duizenden kms ervaring in de maat 50-622, maar die zal bij jou wel niet onder de spatborden passen.
Let op: de TLE versie (tubeless easy) zou ik vermijden. Erg krappe pasvorm. V-guard nemen.

1 like

Ik heb de Marathon Supreme Performance op mijn tour fiets (Jan Jansen millennium) 42 mm breed.

Ik heb er een aantal grotere en ook meerdaagse tours op zitten en persoonlijk mis ik wat profiel voor gravel / off road. Zeker waar het heuvel op gaat in de bossen en er flink aangezet moet worden slipt het achterwiel wel eens door. Dat vond ik wel hinderlijk.

Voor vlak landschap voorzie ik op een enkele modderplas na, geen enkel probleem voor jouw beoogd gebruik.

Verder herken ik me in de beschreven eigenschappen, een lichte band met lage rolweerstand en in de breedte vanaf 42mm zeker ook lekker comfortabel.

1 like