Gevaar van paardentrailers

Deze week twee keer heel gevaarlijke momenten meegemaakt met paardentrailers. Rijdend op smalle provinciale wegen, vooral op wegen die ‘fietsvriendelijk’ gemaakt zijn door één rijbaan met aan beide kanten een roodkleurig fietspad, en dan gesneden worden door een busje vlak langs je en daar achter hangt dan een paardentrailer die aan beide kante 40 cm van het busje uitsteekt. Het busje reed 20 cm langs mijn stuur met plusminus 60 km per uur, de paardentrailer kwam onder mijn stuur door.
Zeldzaam gevaarlijk. Als oud amateurwielrenner ben ik gewend aan drukke pelotons met weinig ruimte maar dit was echt uitzonderlijk. Die dingen moeten van de weg af op deze manier. Ik heb het niet uitgezocht maar ik denk dat het wettelijk verboden is dat zo’n trailer wijder is dan het trekkende voertuig maar als je er op let zie je ettelijke van dit soort gevaarlijke combinaties rijden. Heeft (ten onrecht) geen prioriteit denk ik.

Ergens op internet gevonden.
“Aanhangwagens

De maximale hoogte van een aanhanger is 4,00 meter.
De maximale breedte is 2,55 meter.
De maximale lengte (incl. dissel) is maximaal 12,00 meter in combinatie met een auto is dit 18 meter.”

@delano, het paard in die trailer is erg belangrijk. Als die een been (poot) verrekt doordat de bestuurder door de berm rijdt, of bruusk afremt om achter jou te blijven, dan is dat dier in het ergste geval rijp voor de slager. De keuze is voor de bestuurder dus niet zo moeilijk: jij moet maar opzij of de berm in. Dat moet je maar begrijpen. Het “ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken” is inmiddels sterk verankerd in de maatschappij.

Ik begrijp dat een paardentrailer ver weg wil blijven van de berm.
Maar ik begrijp niet dat hij, juist om die reden, niet zelf wil stoppen voor een tegenligger.

Ik weet niet of dat te maken heeft met Ikke, Ikke eerst.
Feit is dat te veel automobilisten in de veronderstelling leven dat jij als fietser niet de moeite hebt genomen om een route te nemen via een vrijliggend fietspad.
En dat je daarom maar op de blaren moet zitten.

In de serie Outbacktruckers op Discovery Channel moest een trucker af en toe een fietser passeren.
Dat ging steevast gepaard met de opmerking die hoort hier niet
Waar dan wel, vroeg de chauffeur zich nooit af.

In Engeland spreekt, in een niet representatieve enquete, (slechts) 33% van de automobilisten uit dat fietsers niet op de openbare weg thuishoren.
En spreekt 53% uit dat zij fietsers zien als een gelijkwaarfige weggebruiker.

1 like

@stoempert
De TS werd vanachteren ingehaald, rakelings gepasseerd en bovendien gesneden. Dat was de klacht.
De paardentrailer vermindert wel snelheid bij een tegenligger, maar weigert de berm in te gaan, om de reeds vermelde reden. Daardoor dwingt hij/zij die tegenligger verder de berm in dan verkeerstechnisch noodzakelijk. Ook buschauffeurs, vrachtwagenchauffeurs of trekkerchauffeurs hebben die onhebbelijkheden.
Daar zijn, al dan niet legitieme, redenen voor; er staan bomen vlak langs de weg en men wil niet vast komen te zitten in de takken, het heeft geregend dus de bermen zijn te zacht om de zware voertuigen te dragen of de chauffeur vindt dat de fietser maar gewoon opzij moet of niet thuis hoort op de betreffende weg. En dat speelt niet alleen in Australië.
Die houding, ik ga niet opzij, dus jij ziet maar hoe je je ermee redt, is naar mijn mening wel degelijk ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.

Ik rijd ook regelmatig met de caravan achter de auto. Kom graag op kleine campings, die vaak aan smalle wegen liggen. De caravan is met zijn 2 meter en 30 cm breedte beduidend breder dan mijn auto. Maar mijn extra spiegels zijn weer breder dan de caravan. Dit is wettelijk verplicht. Als ik fietsers tegenkom houd ik dat wel degelijk goed in de gaten, en ik haal ze alleen in als dat kan, en ook nog met een gepaste snelheid. Al kan misschien de grootte van de combi op een fietser die ik op dat moment inhaal, hoe rustig ook, intimiderend werken.

De snelheid er uit, dat is op dat moment het belangrijkste.

Met vriendelijke groet,

Een fietsende caravan rijder.

1 like