Gevaarlijke oversteken

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/gevaarlijke-oversteken/

Het gaat in tegen alle principes van het verkeersveiligheidsbeleid. Toch stellen provincies anno 2022 fietsers nog steeds bloot aan gevaarlijke oversteken van 80-kilometerwegen. Als het fout gaat, gaat het goed fout. In de schemer lichten de koplampen van fietsers op. Op het middeneiland van de oversteek over de N987 bij de Hoofdweg in Putten staat…

Drenthe profileert zich graag als DE fietsprovincie bij uitstek.
Mij zal je er nooit zien.
Geen provincie waar het fietspad zo vaak van de ene kant naar de andere kant van de weg verhuist.
Meestal zonder midden eiland.

Drenthe lijkt wel voor de fiets gemaakt

Artikel met een duidelijke foto van de kruising Hooflaan - Oude Rijksweg - Schoonderbeeklaan:

Putten wil actie na nieuw ongeval op beruchte kruising: ‘Duidelijk dat deze oplossing niet werkt’

Wat betreft de 60 km/h, dat was het geval in 2017 en volgens mij gegevens begin 2021 weggehaald:

Niet dat de weg een uitstraling had van een 60 km/h weg en na de reorganisatie is dat niet veranderd alleen zijn de 60 km/h borden weggehaald.

Dat verhaal van het tunneltje is aardig maar het zijn éénrichingsfietspaden dus dat is niet echt een optie.

Het filmpje van Volkert Vintges laat goed zien wat er aan de hand is, ja, formeel zijn het de fietsers die hier moeten opletten maar vergevingsgezind is het zeker niet.

Elke provincie heeft een buitengebied. Die worden doorsneden door provinciale wegen, met als gevolg overstekende fietsers, wat uiteraard gevaarlijk is. Zolang de doorstroming van auto’s prioriteit heeft, zal er niet significant veel veranderen.
Dat is in Drenthe niet anders.
Het wachten is op het doorsijpelen van de visie van de bond bij provinciale bestuurders; dat zal geen 2040 zijn, maar (veel) later. Tegen die tijd heb ik er niets meer aan.
Of het moet met mijn scootmobiel zijn. :wink:

@fietserbill, kom eens hier recreatief fietsen, huur een stadsfiets, doe eens een keer gek. Pak voor het gemak een bestaande route. Misschien kom je er dan achter waarom er zo ontzettend veel andere fietsers graag in Drenthe verblijven (inderdaad, ook behoorlijk veel kwetsbare senioren. Die vinden de fietspaden blijkbaar niet zo erg). En wie weet, mogelijk verandert je mening nadat je zelf de ervaring met Drenthe hebt beleefd. :smile:

1 like

ProRail heeft het probleem met ongelukken op spoorwegovergangen aangepakt door het aantal spoorwegovergangen drastisch te verminderen.
Het is natuurlijk mogelijk om niet iedere fietsoversteek erg veilig te maken, maar een redelijk aantal wel.

Ik ben bekend met het fenomeen barrierevorming.
Aan de fietser de keuze voor welke oversteek hij kiest.

Waarom is de doorstroming heilig? Worden hier mensenlevens mee gespaard?

Heilig is wat je er van maakt maar (reis)tijd is geld:

De maatschappelijke kosten-batenanalyse is een belangrijk instrument bij investeringsbeslissingen over projecten op het gebied van transportinfrastructuur, zoals spoorverbreding, nieuwe snelwegen, uitbreiding van een luchthaven of verbreding van een vaarweg. Belangrijke maatschappelijke baten zijn kortere reistijden voor personen en goederen, maar ook een grotere betrouwbaarheid van deze reistijden. Om de waarde van de reistijdwinst en de grotere betrouwbaarheid te kunnen gebruiken in een kosten-batenanalyse wordt deze uitgedrukt in geld.

Zie De maatschappelijke waarde van kortere en betrouwbaardere reistijden

Zo kan het zijn (zie de .pdf van die pagina) dat het gemiddelde waarderingskengetal voor de autobestuurder €9 (in euro’s per persoon per uur) is (was in 2013).

600 automobilisten die 1 minuut er langer over doen “kost” dus €90 maar voor “fileleed” spreek je over veel grotere bedragen.

Voor fietsers zijn er in het document geen getallen te vinden dus misschien is dat de redenatie …

Maar het eigenlijke probleem wordt denk ik in het artikel genoemd, deze oversteken liggen buiten de bebouwde kom en de regel daar is dat fietsers geen voorrang hebben en de snelheid hoger dan 50 km/h is, zie ook dit artikel.

Heeft het wel met doorstroming te maken?
Een file van tien fietsers is tien meter lang.
Een file van tien autos is honderd meter lang.
Dat geeft veel meer de indruk dat de doorstroming van de autos een serieus probleem is.
Fietsers staan te veel op een kluitje.

Ik heb wel eens gesproken met iemand die verkeerslichten moest afstellen.
In de tijd die een auto, vanuit stilstand, nodig heeft om het verkeerslicht te passeren, kunnen de meeste fietsers al lang zijn overgestoken.
Toch kregen de autos eerder groen dan de fietsers.
Want de rij autos was langer.

Eens een ambtenaar horen zeggen als verklaring waarom fietsers langer moesten wachten bij een verkeerslicht: “Ach, die fietsers gaan toch wel door rood” … :woozy_face:

De gemiddelde fiets is 1,8 meter lang + 20 cm tussen fietsers is 2 meter per fiets.
Afhankelijk van hoeveel fietsers naast elkaar varieert de file fietsers van 20 meter tot een onrealistische 2 meter.
De gemiddelde auto is 4,5 meter + 0,5 meter voor tussenruimte, is een file van 50 meter. Geen 100 meter.
Waarvan akte.

Het punt wat je wil maken heb ik overigens wel begrepen.

Laat ze idd de n wegen maar aanpakken.
Mijn man is in 2020 aangereden door een auto en niet overleefd. Zelf ben ik al met de provincie bezig geweest die gaf ook aan dat het een levensgevaarlijke situatie was. Het liefst heb ik er een rotonde om idd de snelheid er uit te halen. Want het is net een crossbaan die n377