Gewoon een degelijke fiets

Ik ben nu zo’n 20 jaar postbode en heb al veeeeele fietsverhalen voorbij horen komen van postbode’s en postbezorgers, en ik heb zelf ook vele fietsen gehad, en shocking snel door de mand zien vallen.
Ik heb dikke Batavus fietsen voorbij zien komen (bv de Batavus personal bike Delivery), de PostcodeLoterij-fiets van Union, nu heb ik een PostBike… maar ook merkloze prulfietsjes.
Uiteindelijk merk ik dat ze allen ook bij serieus onderhoud (half jaarlijks) na een jaar of 3/4/5 wel afgeschreven kunnen worden. Althans… het onderhoud wordt dan te duur.
De PostBike heb ik nu 7 maanden en de lagers van trapas dienen te worden vervangen (oid), maar ook de ketting en tandwielen achter, en zo nog een aantal kleine dingen… 214,-
De fietsenmaker keek mij begripvol aan toen ik hardop vloekte :wink:
Ik wordt er soms zo pissed van dat er levenslange garantie zit op het frame maar op de rest niet… en dat terwijl de rest zo snel stuk gaat (crank, trapas, ketting, spaken etc…), en het frame nooit!

Ik fiets 5 dagen in de week 4 tot 6 uur per dag, zo’n 15/20 km, met in eerste instantie gemiddeld 30/40 kilo post (zelf weeg ik 95)… die 30/40 kilo post wordt gedurende de rit steeds wat minder (die 95 kilo
eigen gewicht niet).
Ik gebruik regelmatig een fietsaanhanger, dit puur om het drukkend gewicht op de fiets tegen te gaan.
Dit is in weer en wind, opvallend vaak wind tegen hier in de groene hart :wink:
Ik schat zo’n 50-80 keer per dag van de fiets stappen, op de standaard, en weer gaan… (bedrijvengebied) en dit met enig gewicht meezeulend.
Tja… ik stel hoge eisen aan een fiets, althans mijn werk… maar het bevreemd mij dat moderne fietsen eigenlijk allemaal veel te snel het loodje leggen, wel zijn ze veel lichter geworden, mooier ook, met naaf-dynamo’s, verende zadels, nog meer versnellingen etc… maar wat is er gebeurd met de kwaliteit!?

Ik wordt een beetje moedeloos… elke fiets lijkt ook bij halfjaarlijks onderhoud na enkele jaren het op te geven…
Is er überhaupt wel een moderne (transport)fiets die deze belasting aankan?
En dat dus zonder dat ik elk half jaar weer met de ogen dicht moet pinnen bij de fietsenmaker? Ik ben namelijk wel postbode en niet om grof geld mee te verdienen… I’m on a budget :wink:

Ik zag al Azor voorbij komen, de LKW of PKW bv, maar ik vind er eigenlijk geen ervaringen over, hoe gedraagt zo’n Azor zich eigenlijk in de loop der jaren met fikse belasting?
Of is het gewoon hetzelfde als al die andere pulp die de bekendere merken op de markt zetten? Komt bij dat het best ruim boven mijn budget uitkomt.

Eigenlijk wil ik toch gewoon mijn frustratie uiten over het feit dat de bekende merken met hun enorme marketing-machines niet meer in staat (lees: bereid) zijn om gewoon een goede robuuste fiets te maken, eentje die met pittige belasting en half-jaarlijks onderhoud gewoon een leven lang meegaat!?

Ik kan je niet het gevraagde antwoord geven. Er zijn gelukkig nog fabrikanten die jaren, soms levenslang, garantie geven op het frame/vork. Maar de ketting blijft het onderdeel dat het eerste slijt. Minder snel, maar lagers en tandwielen slijten door de functie die ze vervullen. Levenslang meegaan is dromerij. Je zou nu niet willen fietsen op die schijnbaar onverwoestbare Gazelles uit de jaren vijftig. Je wilt ook een fiets die vooruit te branden is,…toch? Die Gazelles waren en zijn niet vooruit te branden. Ik heb er ook zo een. Hij staat bijna altijd in de schuur. Voor een systeemgewicht van 150kg (incl fiets) moet je kijken naar VSF Fahrradmanufaktur en andere duitse merken. Maar ook de kettingen van die fietsen verslijten…

Sjef, bedankt voor je reaktie…
Tuurlijk, ik kan leven met de standaard gebruiks-slijtage… ketting, af en toe een tandwiel, banden etc…
Maar om de 2 jaar een nieuwe trapas, en/of crankstel, plus dan ook nog de standaard dingen… bandjes, ketting, spaakjes die er uit springen… dat is echt teveel… en dat terwijl ik toch wel 700/800 Euro uitgaf aan een dikke Batavus of Gazelle, komt op mij toch over als niet goed genoeg.
Levenslange garantie op een frame/vork heb ik niks aan… ik heb nog nooit een gebroken frame meegemaakt, en dat terwijl de belasting (inc. mijn gewicht) niet zelden 150 kilo is… maar wel kapotte crankstel, trapas, lagers, remmen… etc…
Ik begrijp waar je op doelt met die oude Gazelle… misschien niet vooruit de branden, maar wel oer-degelijk (schat ik zo in), maar dat oer-degelijke is wel waar ik naar op zoek ben, en niet meer geboden lijkt te worden… dat ik dan wat zwaarder fiets zal me worst zijn, de beenspiertjes kunnen het aan :wink:

Ik kan niet uit eigen ervaring een fiets voorstellen die aan je eisen voldoet.
Ik weet wel dat Bpost een centrale inkoopafdeling heeft die met regelmaat fietsfabrikanten uitnodigt om een passende fiets voor de postbodes in Belgie te ontwikkelen.

In 2001 en 2012 is gekozen voor Granville van NV Ludo uit Kortenberg.
In het programma van eisen van 2001 was een postbode van 100kg met 100 kg post voorzien.
Een levensduur van drie jaar was, in de ogen van de directie, voldoende.
Maar de fietsen bleken uiteindelijk acht jaar mee te kunnen.
De stuksprijs zou in de orde grootte van duizend euro bedragen.
De fiets zelf zou 22 kg wegen.

Van de Belgische postbodefietsen heb ik altijd kenmerkend gevonden dat de bagage over beide wielen is verdeeld.
En de brede spreidstandaard onder de voordrager.

https://www.hln.be/geld/economie/bpost-kiest-opnieuw-voor-de-belgische-fiets~a39fc437/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Achielle in Egem is een andere Belg die ooit degelijkheid hoog in het vaandel had staan.
Misschien dat je opa Jan kan bewegen om zich speciaal voor je in te zetten.

De Franse post heeft zich ten doel gesteld om alle bestellers op de fiets (al dan niet electrisch) te krijgen. Met mijn kennis van het Frans, meen ik te lezen dat het gaat om 29000 fietsen.
De fiets die voor hen is ontwikkeld, ziet er in mijn ogen gewoontjes uit.
Maar hij is beslist niet ontwikkeld op een zolderkamer. Achter dit ontwerp staat een heus geavanceerd ontwerpbureau teamed up with art directors, engineers, bike-experts, bike makers, dat de postbode ziet als een schakel in een groter geheel van communicatieprocessen.
Aan de fiets valt me op dat de krachten op de trapas, de ketting en het achterwiel van de fiets tot aanvaardbare proporties zijn teruggebracht met een voorwielmotor.
EN. Er er is altijd een mobiele werkplaats in de buurt voor het onderhoud en pech onderweg.
Velo de la poste.
Velo du postier

De Deutsche BundesPost heeft ook lange tijd fietsen gebruikt waarover was nagedacht.
Deze Zustellfahrrader zijn lange tijd gemaakt in oostelijk Duitsland door Fahrradwerke Mifa der Sowjetischen Aktiengesellschaft „Awtowelo“
Deze Original Postfahrrader worden nog wel op eBay aangeboden
Helaas is MIFA door privatisering enz een fabriek voor massaproduktie geworden.
Ze maken nog wel een Lastenrad. Maar ik zou er mijn boodschappen nog niet op willen doen…

Tegenwoordig zie ik de Duitse postbode vooral op elektrische fietsen rijden, die wel ergens speciaal voor de Duitse Post worden gemaakt.
De krachten op de trapas, de ketting en het achterwiel van de fiets zijn ook hier tot aanvaardbare proporties teruggebracht met een voorwielmotor
Elektrofahrrad_der_Deutschen_Post_in_Braunschweig_NIK_0078

1 like

Via Google kwam ik op een kleine fabrikant die glashard beweert de oplossing voor je in huis te hebben; de Postbike
Ik vind dat de fiets verdacht veel weg heeft van een Postcode fiets.
En als ik er de post op zou moeten rondbrengen, zou ik nog wel wat aan de fiets willen veranderen.
Maar marketing vermag wat.

Ik kwam ook op een forum (maar wellicht kende je dat al) waarop mensen met vergelijkbare problemen bezig zijn, die echter zelf geen postbode zijn. Ik vond het vreemd dat het onderwerp geen discussie tussen beroepsgenoten opriep.
http://postbezorgers.org/forum/viewtopic.php?t=261

Een naburige winkel in trekkingfietsen heeft eens een fiets voor een boswachter moeten afmonteren die er in slaagde om zijn fietsen binnen het jaar helemaal aan barrels te trappen.
Je zou eens kunnen vragen of het hen wel is gelukt om hem een passende fiets te leveren.

1 like

Ik weet dat mijn werkgever (Postnl) uiteindelijk over wil op elektrische (bak)fietsen (https://www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws/nieuws/2019/primeur-in-zeist-postnl-bezorgt-alle-post-elektrisch.html)
Maar goed… eerst zien, dan geloven. Vooralsnog moet ik dus nog klootviolen met mijn eigen fietsen.

Toen ik 20 jaar geleden begon bij de post (toen nog TPG) in Amsterdam hadden ze op onze vestiging nog een aantal leenfietsen staan van het toen al gestopte Burco (https://nl.wikipedia.org/wiki/Burco_(fietsenfabriek))… die waren niet te tillen, buizen leken wel van ‘massief’ staal, streng voor de beenspieren en knietjes maar tegelijkertijd niet stuk te krijgen. Los van een lek bandje af en toe waren die ultiem robuust.

Zou mooi zijn als die degelijkheid ooit weer eens wat meer in zwang komt.

Mensen, veel dank voor de uitgebreide antwoorden, kan ik echt wat mee…