Ik ben nu zo’n 20 jaar postbode en heb al veeeeele fietsverhalen voorbij horen komen van postbode’s en postbezorgers, en ik heb zelf ook vele fietsen gehad, en shocking snel door de mand zien vallen.
Ik heb dikke Batavus fietsen voorbij zien komen (bv de Batavus personal bike Delivery), de PostcodeLoterij-fiets van Union, nu heb ik een PostBike… maar ook merkloze prulfietsjes.
Uiteindelijk merk ik dat ze allen ook bij serieus onderhoud (half jaarlijks) na een jaar of 3/4/5 wel afgeschreven kunnen worden. Althans… het onderhoud wordt dan te duur.
De PostBike heb ik nu 7 maanden en de lagers van trapas dienen te worden vervangen (oid), maar ook de ketting en tandwielen achter, en zo nog een aantal kleine dingen… 214,-
De fietsenmaker keek mij begripvol aan toen ik hardop vloekte
Ik wordt er soms zo pissed van dat er levenslange garantie zit op het frame maar op de rest niet… en dat terwijl de rest zo snel stuk gaat (crank, trapas, ketting, spaken etc…), en het frame nooit!
Ik fiets 5 dagen in de week 4 tot 6 uur per dag, zo’n 15/20 km, met in eerste instantie gemiddeld 30/40 kilo post (zelf weeg ik 95)… die 30/40 kilo post wordt gedurende de rit steeds wat minder (die 95 kilo
eigen gewicht niet).
Ik gebruik regelmatig een fietsaanhanger, dit puur om het drukkend gewicht op de fiets tegen te gaan.
Dit is in weer en wind, opvallend vaak wind tegen hier in de groene hart
Ik schat zo’n 50-80 keer per dag van de fiets stappen, op de standaard, en weer gaan… (bedrijvengebied) en dit met enig gewicht meezeulend.
Tja… ik stel hoge eisen aan een fiets, althans mijn werk… maar het bevreemd mij dat moderne fietsen eigenlijk allemaal veel te snel het loodje leggen, wel zijn ze veel lichter geworden, mooier ook, met naaf-dynamo’s, verende zadels, nog meer versnellingen etc… maar wat is er gebeurd met de kwaliteit!?
Ik wordt een beetje moedeloos… elke fiets lijkt ook bij halfjaarlijks onderhoud na enkele jaren het op te geven…
Is er überhaupt wel een moderne (transport)fiets die deze belasting aankan?
En dat dus zonder dat ik elk half jaar weer met de ogen dicht moet pinnen bij de fietsenmaker? Ik ben namelijk wel postbode en niet om grof geld mee te verdienen… I’m on a budget
Ik zag al Azor voorbij komen, de LKW of PKW bv, maar ik vind er eigenlijk geen ervaringen over, hoe gedraagt zo’n Azor zich eigenlijk in de loop der jaren met fikse belasting?
Of is het gewoon hetzelfde als al die andere pulp die de bekendere merken op de markt zetten? Komt bij dat het best ruim boven mijn budget uitkomt.
Eigenlijk wil ik toch gewoon mijn frustratie uiten over het feit dat de bekende merken met hun enorme marketing-machines niet meer in staat (lees: bereid) zijn om gewoon een goede robuuste fiets te maken, eentje die met pittige belasting en half-jaarlijks onderhoud gewoon een leven lang meegaat!?