Gezocht: snelle alleskunner

Hallo,

Ik ben mij rustig aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Ik heb inmiddels een stadsfiets, mountainbike en racefiets in de schuur staan maar tóch zoek ik een andere fiets.

Waar wil ik hem voor gebruiken?

• woon-werk (enkele reis 30km, doe ik in de droge maanden 2x/maand, daar wil ik de snelheid voor)
  • weekendtochten (60km-100km), waarbij ik ook door het bos wil kunnen fietsen (gravel, schelpenpad)
  • vakantietocht, door Europa met lichte bepakking. Dus geen wereldreiziger met eigen tent maar lichte kleding en ergens in een hut/hotel overnachten.

Mijn eerste favoriet was een snelle hybride maar ik realiseerde me dat die fiets concurrentie zou krijgen van mijn stadsfiets als ik de stad in ga en van mijn racefiets omdat ik daarop sneller naar mijn werk fiets.

Vervolgens ben ik op een exotische toerfiets gekomen. Deze fiets appelleert aan verre reizen en degelijkheid.

Tijdens mijn bezoek aan enkele fietsenwinkels dit weekend kwam ik deze hippe vogel tegen, die mij werd gepresenteerd als alleskunner, doordat je er spatborden en bagagedrager op kunt monteren.

Ik weet het: het beste is proefrijden. Ga ik ook doen, maar ik zoek eigenlijk wat hulp in de punten waar ik goed op moet letten. Hebben jullie tips, of goede alternatieven? Dank alvast!

PS: ik heb ook gekeken naar een Santos Gravelmaster of Race Lite, daar kan ik alle wensen wel op afvinken maar de € 6.500 kan ik niet naar mezelf verantwoorden.

Altijd leuk: een alleskunner uitzoeken. Toch zal er een eigenschap zijn die bij elke fiets de overhand heeft. De cannondale heeft nogal dunne banden en voor een alleskunner een beperkt aantal versnellingen. De spatborden die je los kunt kopen, ook die van SKS, zijn niet meer wat het geweest is (de Chromo Plastics) of gewoon lelijk. Dus voorkeur voor fiets met passende spatborden. De Kona heeft nog collega’s bij Trek op meerdere niveau’s in staal en alu.(ik meen 520 en 920) De bar-end shifters moeten je liggen. Heb je licht nodig, want “trekking”-fietsen hebben dat vaak niet (nodig). Let op dat er ook 50mm banden op passen. Ik maak de keuze niet makkelijker, besef ik. Kun je die Kona wel in Nederland vinden? Nog een tip: 28 spaken voor een alleskunner vind ik te weinig.
Een Brooks zadel is heel persoonlijk…
Nu ik de detailfotoos van de Kona heb ik bekeken, vind ik de ruimte in frame/spatborden/banden veel te krap.Een beetje modder/zand doet je al afstappen.

Je overwegingen lezende, kom ik tot een andere configuratie:
. Frametassen voor je racefiets (bikepacking)
. Een pure Gravelracer zonder tierelantijnen, geschikt voor banden 50mm

@Sjef: Dank alvast voor de antwoorden. Ik heb wat zaken opgezocht en weer een scherper beeld van de fietsen gekregen:

• aantal versnellingen moet ik uitzoeken. Mijn racefiets heeft 3x10 versnellingen (Shimano 105), het aantal tandwielen weet ik zo niet. Ik gebruik in het midden van ons land vooral de ‘bovenste helft’, maar voor mijn doel zoek ik natuurlijk ook genoeg licht verzet naar onderen.
  • de achteraf monteerbare spatborden zijn inderdaad van plastic. Hm, dat vind ik inderdaad minder.
  • de Trek 520 wordt vaak als concurrent beschreven op Amerikaanse sites, ik heb tot nog toe vooral enthousiastere Kona-gebruikers gelezen, maar ik zou bevooroordeeld kunnen zijn. :slight_smile:
  • breedte van de Kona & Cannondale-banden zijn beide 700-40c of 42-622. Op de Kona passen in ieder geval ook 50mm, voor de Cannondale heb ik niet zo snel kunnen vinden.
  • De Kona heeft 36 spaken, Cannondale 28.

De stalen Kona is zwaarder dan de aluminium Cannondale. Exacte cijfers kan ik niet vinden, maar het lijkt er op dat de Kona iets van 13kg is en de Cannondale 10kg.

@tweewlr: mijn racefiets is van 2009, 5 jaar terug schappelijk van Marktplaats geplukt. Ik merk dat ik er bij langere ritten minder comfortabel op zit: last van stijve/pijnlijke nek. Ook heeft hij redelijk dunne bandjes, dus ik rij er niet graag op halfverharde paadjes mee. Ik wil die fiets dus vervangen.

Alles zo overziend: de Kona lijkt geschikter voor bepakt te fietsen, maar hij zal wel iets trager zijn dan de Cannondale. Met testen zal ik een beeld moeten krijgen hoe comfortabel ze fietsen.

Het is onvermijdelijk en waardevol om de praktijkervaringen van anderen te betrekken bij je keuze. Het effect van het gewichtsverschil van drie kg is heel relatief, want daar moet je het eigen gewicht en van de bagage nog bij tellen. 13kg voor een zo goed als complete stalen fiets vind ik heel netjes. Kona Sutra lijkt inderdaad het meest geschikt.

Inderdaad, als je een snelle alleskunner zoekt, waarmee je ook nog door het bos wil rijden kom je al snel bij een gravelbike uit. Keus genoeg tegenwoordig.

Velgen kunnen een behoorlijke variatie aan banden aan. Kwestie van passen. Of zoek eerst de specificaties van de fabrikant erbij. Let er wel op dat die band niet alleen op de velg, maar ook nog in het frame past.

En onder de spatborden…

1 like