Glibberen en glijden op het Fietspad?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/glibberen-en-glijden-op-fietspad/

De schoonste fietspaden van Nederland liggen in Houten, Rijssen-Holten en Nunspeet. Ook Leusden en Veenendaal scoren goed op gladheidsbestrijding. Dit blijkt uit de publieksenquête van de Fietsersbond die door ruim 45.000 fietsers is ingevuld. Een goede gladheidsbestrijding op fietsroutes bestaat uit verschillende onderdelen. Bij voorkeur wordt er pekel gestrooid bij verwachte gladheid of ijzel, het…

Gisteren kwam ik van Het Onderlangs bij Wageningen op de rijksweg N225 om te ontdekken dat daar het verplichte (brom)fietspad niet gestrooid/geveegd is, de rijbaan wel. Op het fietspad lag inmiddels 15-20cm en niet door te komen… :-1:

In Heeze is het ook mis: het fietspad langs de Muggenberg dat volgens het strooiplan bij fase1 zou worden gestrooid, lag juist vol met extra sneeuw, erop geschoven door de sneeuwschuivers die de naastgelegen weg hadden schoongeveegd. Het was echt een enorme bagger en glibberzooi.
Ik zou graag zien dat gemeentes daar op letten, dat ze de fietspaden niet nog verder onder laten sneeuwen…

Heb via whatsapp een zwakke schakel doorgegeven mét foto en daar is binnen enkele uren op gereageerd. Er
was enkel gestrooid en na mijn melding met de vraag of ze wilden schuiven én strooien/sproeien met pekelwater hadden ze dat gedaan. Sommige fietsers reden op de rijbaan. Er blijven altijd toch weer zwakke schakels te zijn ondanks mijn meldingen in de afgelopen jaren. Gelukkig zijn de hoofdroutes op weekdagen ( in het weekend was het een ramp) redelijk goed berijdbaar. Het is toch veel zoekwerk en voor de fragiele fietser kan dit niet. Er zouden lokale platforms moeten komen die ad hoc alle knelpunten in kaart kunnen brengen en ook via dat aan de gemeente door kunnen geven met foto’s en beschrijvingen hoe slecht de situatie is en daarna laten zien hoe de problemen zijn opgelost. Actualiteit is het hoofdwoord dan.Ook kunnen mensen IN de wijken de straat voor hun huis schoonmaken, er wordt daar namelijk vaak niet gestrooid. Ik heb zelf demonstratief een stuk op ons woonerf ontdaan van ijs (ja het werd een ijsvlakte) en je zag dat het een opstapplaats voor fietsers werd. Nog geen navolging.

Zo ook hier op het fietspad langs de N836 (Zetten-Randwijk) met levensgevaarlijke betonbanden als enige scheiding tussen rijbaan 80 km/uur en fietspad. Rijbaan is schoongeveegd door de sneeuw aan weerszijden op de naastliggende fietspaden te schuiven. Onbegaanbaar en nog gevaarlijker omdat je die betonbanden nu ook niet meer kunt zien.

https://www.google.nl/maps/@51.9284437,5.7210081,3a,75y,349.22h,81.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRiwCcW8mhYDr4J9E_BnXMw!2e0!7i13312!8i6656