Goedkoop of duurkoop?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/goedkoop-of-duurkoop/

Een jaar geleden gaven we Kristel Lageweg een Decathlon Elops om te testen hoe lang hij het uit zou houden. Als er iets mee is, komt ze langs op ons kantoor en kijkt Kees ernaar. Tijd voor een tussenstand. (Inmiddels kost de fiets trouwens 50 euro meer dan in 2022.) Toen TestKees een jaar geleden…

De handbediende velgremmen zijn onhandig voor terugtraprem-mensen. Het omgekeerde is ook waar. Ik woon in de buurt van een paar toeristische fietsroutes en heb eens gekeken naar de remmen van de langskomende fietsen. Meestal handbediende remmen. Ik aarzel de NS OV fiets te gebruiken, vanwege die ouderwetse terugtraprem. Ik ken ook mensen die door onbekendheid met de terugtraprem een heel vervelend ongeluk kregen, tot ziekenhuisopname aan toe. Eigenlijk zou NS ook handbediende fietsen qua rem ook in het assortiment moeten hebben. Terugtrapremmen associeer ik met "studentenschroot"fietsen in de studentensteden. Zo vooroorlogs!

In een stad gaan kabels snel kapot in een fietsenstalling en op straat.

1 like

Wat een interessant artikel om te lezen. Vooral dat de fiets een mix is van net te veel bespaard aan de ene kant met gelukte slimmigheidjes aan de andere kant. Het lastige van een goedkope fiets is natuurlijk altijd dat de eerste grote reparatie het een economisch total loss maakt.

@pjschipper : Terugtrapremmen zijn echt niet veilig. Ze remmen het verkeerde wiel en zijn slecht te doseren. Dat ze bij langdurig remmen steeds slechter gaan remmen merken we in ons vlakke Nederland meestal niet zo.

@willow : Dat hóeft niet maar op goedkope fietsen hangen de remkabels vaak als waslijnen voor het stuur. Dat is wel vragen om problemen, inderdaad.