Groot deel fietspaden goed verlicht

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/groot-deel-fietspaden-goed-verlicht/

Ik begrijp dat jullie nergens zeggen dat alle fietspaden goed verlicht zijn. Maar om nu te voorkomen dat er nu ergens bij de gemeente Doesburg een wethouder denkt dat het allemaal goed geregeld is, wil ik toch even graag de aandacht vestigen op de didamse weg van doesburg in de richting van angerlo. Ik zou zeggen, kom in het donker eens fietsen over het fietspad en steek de bingerdense weg over langs de wijk beinum. Vorig jaar zijn er langs de weg nieuwe straatlantaarns geplaatst, die ongetwijfeld veel zuiniger zijn dan de oude, maar het gevolg is wel dat het fietspad, wat op zich vlak langs de weg ligt, in totale duisternis gehuld is. Auto’s die vanuit de bingerdense weg komen of vanaf de didamseweg de bingerdense weg in willen rijden zien een fietser die zijn verlichting niet 100% op orde heeft gegarandeerd over het hoofd, terwijl de fietsers voorrang hebben. Het is al vaak bijna mis gegaan. We wachten met angst in ons hart tot het echt mis gaat. Vanuit de wijk Beinum geen heel veel jonge fietsers dagelijks naar school in Dieren en steken daar over.

Gaat het om dit kruispunt?

Ja, het zou goed zijn om een (extra) lantarenpaal te plaatsen die de kruising van het fietspad met de Binderdenseweg. Wat wel goed is is dat de kruising verhoogd is aangelegd, voordat een auto op de kruising komt is er een “verkeersdrempel”.