Helm of geen helm?

Van de fietsenmaker kreeg ik het advies om zodra mijn dochter voor op de fiets gaat haar een helm op te zetten. Dit zodat zij beschermt is tegen een val mocht ik met de fiets, of alleen de fiets, vallen. Wat is hierin het standpunt van de fietsersbond. Beschermt dit werkelijk of is het een verkoperspraatje?

Een helm beschermt, uiteraard, alleen haar hoofd. Maar is dat niet het belangrijkste?

Over helmen gesproken, waar kan ik helmtesten vinden ? en wanneer zit een helm goed ?

Een helm zit goed, wanneer die om je hoofd sluit en niet alleen OP je hoofd zit. Verder is het essentieel dat de maat van de helm, bijv. 59cm, overeenkomt met de omtrek (de hoedenmaat) van je hoofd. Alle helmen hebben een systeem om de helm strakker of minder strak af te stellen. Een helm mag niet verschuiven tijdens de val.

Ha Sjef, dat was een goed advies.
Blijkbaar maakt het merk niet zo veel uit, de pasvorm is belangrijker. Als je haar pardon je helm maar goed zit.

Ja, een goed passende helm beschermd.
Ik zou voor je dochter een helm nemen.

Tevens maak je het hiermee vanzelfsprekend voor je dochter om een helm te dragen op de fiets. Over een aantal jaar zal dit toch wel de standaard zijn denk ik persoonlijk.

Vroeger reden mensen op motoren zonder helm, dat is tegenwoordig ondenkbaar. Ik heb zo’n vermoeden dat het met fietsen dezelfde kant op gaat.

Ben zelf enthousiast fietser, in bezit van zelf geëlektrificeerde vouwfiets. Ben de 3/4 eeuw gepasseerd en durf met al die veel te snelle snorfietsen niet meer zonder helm te fietsen. Heb mijn leven te danken 2 jaar geleden aan de helm bij een motorongeval.Tegen de fietshelm: ongelooflijk kortzichtig en strijdig met de beginselen van de Fietsersbond. Ozo.
Advies; helm op elke fietser, speed-, e-, of niet.