Help een moeder aan een fiets

Mijn dochter is bijna anderhalf en nu wordt het toch wel eens tijd voor een fiets met zitje. Het heeft al zo lang geduurd omdat ik geen verstand van fietsen heb en ik door de bomen het bos niet meer zie.

Bij de fietsenwinkel kreeg ik helaas niet het advies wat ik nodig heb. Ik heb er nog wel op een moederfiets gereden, maar dat was me veel te breed sturen.

Waar ik in ieder geval achter ben is dat een fiets met verende voorvork en een middenstandaard gewenst is (misschien er later opzetten?). Daarnaast een framemaat van 48 cm (of 49?) omdat ik zelf ‘maar’ 156 cm lang ben. Verder lijkt me een frame van aluminium fijner ivm gewicht en heb ik het liefst een fiets die niet te zwaar trapt aangezien ik in kracht niet echt uitblink. En dat alles voor onder de 500 euro.

Wie o wie kijkt met me mee?

Dat die zg. moederfietsen ondingen zijn, is bekend, maar om nu een fiets af te wijzen vanwege het (te) brede stuur, gaat wel erg ver. Een ander stuur of het stuur inkorten is zo klaar/erop gezet. Die framematen is een traditie en bijna een mythe. Niet te veel aandacht aan besteden. De kleinste maat heb je wel nodig, dat is zeker.
Voor minder dan €500,- ben je aangewezen op gebruikt: marktplaats dus. Wat heb je daar gevonden wat er op lijkt: dan kijken wij mee? Heb je (veel) versnellingen nodig? En in welke omgeving?
Overigens: alu of staal maakt voor dit soort fietsen nauwelijks iets uit. Het zijn geen racefietsen.

Als je geen verstand van fietsen hebt en je daar je ook niet te veel tijd mee kwijt wilt zijn dan is denk ik een fiets kopen via de fietsenmaker een beter idee dan via marktplaats.

Met @Sjef eens dat een te breed stuur niet de reden zou moeten zijn om een fiets niet te kopen, een stuur kan je gewoon afzagen en een ander stuur kan je voor 10…20 Euro kopen. Als je dat zelf niet wilt doen zou ook de fietsenmaker dat moeten kunnen.

Een verende voorvork wil je waarschijnlijk voor meer comfort, maar lees dan toch eens dit stuk door:

https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/verkeersgezondheid/fiets-en-gezondheid/tips-voor-comfortabeler-fietsen/

Twee quotes:

Deze (goedkopere) voorvorken worden ook veelvuldig toegepast op stadsfietsen. De trillingsreductie van deze voorvorken blijkt gering te zijn. Bij de RST is dit maar 7 procent. De Post Moderne presteert iets beter en geeft een reductie van 11 procent.

en:

Bredere banden
Het comfort van je fiets kun je het snelst en gemakkelijkst verhogen door met zachte banden te rijden… Wil je comfortabeler fietsen met zachte banden dan zul je bredere banden moeten monteren.

Bedankt Sjef en Mike!

Dat ik weinig verstand van fietsen heb blijkt wel weer want aan het veranderen van het stuur heb ik niet gedacht.

Goeie informatie over de verende voorvork en bredere banden.

Ik ga ermee aan de slag.