Help! Fiets trapt enkele slagen door!

Zoals titel al zegt trapt de fiets van mijn dochter enkele slagen door. De ketting lijkt er niet af te zijn. Gisteren heb ik deze fiets tweedehands gekocht en toen waren er geen problemen. Wat kan dit zijn? En wat zal dit mij ongeveer gaan kosten?

Hangt van de naaf af.
Bij een cassettenaaf voor derailleur willen de palletjes in het freewheelmechanisme wel eens vastplakken. Oplossing: naaf uit elkaar halen , cassettebody loshalen en uitspoelen met wasbenzine en daarna weer smeren met dikke olie of speciaal vet daarvoor. Je kunt er ook een nieuwe op laten zetten door de fietsenmaker. Maar is tijdrovende klus omdat de naaf uit elkaar moet.
Terugtraprem. Dan is er inwendig het koppelmechanisme kapot of versleten. Reparatie kan wellicht maar meeste fietsenmakers zullen er niet aan beginnen.
Bij een ouderwetse versnellingsnaaf kan het de afstelling zijn.
Kan ook zijn dat het een paar slagen duurt voordat een tandwiel een versleten ketting pakt. Dan moet ketting plus achtertandwiel vervangen worden (en als je pech hebt ook het voortandwiel).

Hallo,
Betreft onderhoud cassettenaaf: dikke olie erin is een afrader. Zal plakken van de pallen alleen bevorderen. Immers bij een oudere naaf zijn de veertjes hun veerkracht grotendeels kwijt en dan is er maar weinig nodig om de pallen te laten plakken. Vet is helemaal uit den boze. Er raakt ook nog vocht in opgesloten, dat met vorst bevriest en dan sta je pas echt stil. Dunne minerale olie is het best; wordt ook door de fabrikanten van cassettenaven aangeraden. De meeste Shimano-naven hebben zg. silent clutch freewheel: blijken vaak pallen kapot of een deel van de 50 kogels. Dit kan je beter niet uit elkaar halen (heel veel werk en speciale sleutels nodig): nieuwe cassettebody erop. Maar daar zijn heel veel types van.
Bij een veel gebruikte fiets is het goed mogelijk dat het freewheelmechanisme gewoon kapot is en dus vervangen moet worden. En dat gebeurt plotseling. Hopelijk is het gebrek nog te repareren, en tegen beperkte kosten.

Mijn ervaring is dat die freehubs kapot gaan doordat er makkelijk water (of pekel) inkomt en ze dan gaan roesten of vastvriezen. Dunne minerale olie lijkt me dan juist het minst geschikt om dat te voorkomen. Zal van de winter eens gaan fietsen in de vorst en pekel met verschillende smering.