Help je me een fiets kiezen?

Hallo iedereen…

Ook ik ben op zoek naar hulp bij het kiezen van een fiets en de onderdelen ervan.

Ik wil een lichte woon-werkfiets met:

  • Alfine 8 naafversnelling en een riem
  • Goede verlichting met een naafdynamo (ik rij vaak in het donker).
  • bagagerek achteraan voor Ortliebzakken
  • budget +/- 2000€

Dit is voorlopig mijn shortlist :

Jan Janssens Zero CO2 (+/- 16kg)
www.janjanssen.nl/fiets/zero-co2/

Stevens Super Flight (13,5kg)

Velo De Ville trekking A700 Belt (gewicht onbekend)
.velo-de-ville.com/nl/standard/trekking/a-700-belt
Voor deze link moet nog ‘www’. Ik mocht maar 2 koppelingen in mijn topic zetten.

Velo De Ville Light sport L400 (gewicht onbekend)
.velo-de-ville.com/nl/standard/light-sport/l-400
Voor deze link moet ook nog ‘www’.

Kunnen jullie mij hierbij wat advies geven? Mis ik nog een andere fiets die zeker in de shortlist moet?

Bijkomende vragen:

  • is een Alfine 11 de moeite in ons plat land? Ik las dat de Alfine 8 een iets beter rendement heeft dan de 11)
  • is de CDX riem veel beter dan de CDN?

Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp :star_struck:

Kennelijk woon je in dat platte deel van Nederland. Overigens zie ik hier (zuid-limburg) ook oudere dames nog met een 8v naaf fietsend op steile hellingen boven komen. De benen en de bloedsomloop doen het werk…!! En in het platte deel van Nederland is Alfine 8v zeker voldoende. Behalve van de Stevens werkt geen link in je bericht. Ik heb via mijn zoon goede ervaring met diezelfde Stevens met 8v, maar €400,- extra voor 3 versnellingen, dat is wat veel van het goede. Over de Gates spullen laat ik anderen aan het woord. Kun je van de Velo De Ville een dealer in de buurt vinden, of ga je al het onderhoud zelf doen? In dat geval biedt de Velo de Ville het meeste waar voor zijn geld, zeker gezien de kleurkeuze die je hebt.
Uiteraard zijn er nog andere kandidaten, zoals bij Cube en Sensa, maar die zul je ook wel gezien hebben.
Opvallend is hoe star deze fabrikanten vasthouden aan die dunne 37mm banden, die in de praktijk vaak nog een stuk smaller uitvallen. En dan die overbodige schijfremmen… Ik moet erover ophouden, want over een paar jaar zijn alle velgremmen verdwenen.

De Velo De Ville trekking A700 Belt zou ik niet kiezen i.v.m. met de voorvering en de prijs, voor dezelfde prijs betere fietsen te krijgen.

Qua rendement maken de Aline/Nexus-8 en de Alfine 11 weinig uit, qua prijs scheelt het flink wat. Zoals @Sjef schrijft heb je de extra versnellingen niet echt nodig tenzij je echt heuvels/bergen wilt gaan rijden.

De CDX riem is beter dan de CDN riem maar ik zou nooit een andere fiets kiezen om het verschil tussen CDN en CDX. Mocht je CDN riem op zijn dan kan je altijd nog het besluit nemen om hem door een CDX te laten vervangen.

Wat betreft schijfremmen ben ik ook het met @Sjef eens, voor normaal gebruik zijn velgremmen beter. Wat dat betreft zou je aan je lijstje de Pegasus Urbano SL 8v kunnen toevoegen, Nexus-8, CDN riem, Magura velgremmen, brede banden en een goed stuur, niet z’n rechte buis maar met wat voldoende backsweep.

Ook als prima (volgens de .pdf “Winnaar en beste koop”) getest door de Fietsersbond:

Ook een goed filmpje wat betreft dingen waar je op zou moeten letten, wel opmerkelijk dat voor de Pegasus een commentaar over het uiterlijk in het filmpje zit en voor de andere fietsen niet. Een fiets zou toch voornamelijk een gebruiksvoorwerp moeten zijn en zo gek ziet de fiets er ook niet uit.

Alfine 11 biedt weinig voordeel. De lichtste versnelling is gelijk aan die van de Alfine 8 dus voor het klimmen maakt het niet veel uit. Alfine 8 heeft in de 5 een direct drive met hoog rendement. Die ontbreekt bij de Alfine 11.

De Velo de Ville heeft een spatlapje voor. Dat scheelt veel vuil op de aandrijving en je voeten.
Gewicht is niet zo belangrijk in het vlakke Nederland. Voor extra snelheid haalt je het makkelijkste winst door de banden te vervangen door Schwalbe Almotions of Vittoria Voyager Hyper.

Uiteindelijk is de houding het belangrijkste. Dus zorg ervoor dat je er lekker op zit.

Schijfremmen gaan snel slepen en piepen in vieze omstandigheden. Zeker op een bekende route in het vlakke Nederland denk ik ook dat je beter uit bent met velgremmen.

Schijfremmen worden in menig topic op dit forum afgedaan als ondingen.
Altijd in het kader van een vraag die niet over schijfremmen gaat,
Ik heb geen topic kunnen vinden waarin de afweging tussen verschillende remsystemen centraal stond.

Ik heb ervaring met schijfremmen van verschillende fabrikanten en in verschillende prijsklasses.
Over bepaalde remmen was ik zeer tevreden, en over andere weer helemaal niet.
Maar las op andere forums juist weer ontevreden berichten over de remmen waar ik wel tevreden over was. En vice versa.
Derhalve vind ik globale meningen over een type rem te kort door de bocht.

Het is hoog tijd voor een topic waarin het wel en wee van de verschillende remsystemen als hoofdonderwerp kan worden besproken.

The floor is yours!

Wel ik had idd ook al gelezen dat de Alfine 8 de direct drive heeft die zorgt voor een vrij hoog rendement dit laat me meer neigen naar de Alfine 8. Maar daarentegen had ik ook gelezen dat de Alfine 11 gesmeerd wordt met olie tegenover vet bij de Alfine 8 waardoor de 11 dan weer lichter zou lopen. Dit in combinatie met de versnellingen die wat dichter bij elkaar zouden liggen dan bij de Alfine 8 maakt de Alfine 11 dan weer aantrekkelijker voor mij. Wat is uw idee daarover?

Bedankt voor alle reacties tot hiertoe al! Ik neem de opmerkingen zeker mee…

Oliesmering zou in theorie misschien minder weerstand moeten geven maar de opbouw is anders en de praktijk telt. Op:

https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/#ergebnisse

Kan je een grafiekje vinden met metingen en daaruit blijkt dat voor de versnellingen 5 en hoger de Alfine/Nexus 8/11 elkaar niet veel ontlopen.

Een ander voordeel behalve meer versnellingen van de Alfine-11 is dat het onderhoud makkelijker is. Bij de Nexus-8 moet de naaf uit elkaar om het vet te verversen, voor de Alfine-11 is het olie wisselen zonder de naaf open te maken.

De Nexus-8 kan echter heel lang zonder onderhoud, hoewel Shimano aanbeveelt de naaf elke twee jaar of 5000 km te onderhouden ken ik meerdere mensen die nooit onderhoud hebben (laten) doen en geen problemen hebben met de naaf.