Geachte forummensen,
Dit is een lang verhaal (maar ik hoop een interessant verhaal) dat ik heb vertaald met behulp van Google Translate.
Ik hou van toeren op de fiets over de mooie fietspaden door heel Nederland.
Tot nu toe was mijn toerfiets mijn goedkope Raleigh-hybride uit 1995 (een Reynolds 501 stalen frame zonder vering, nog steeds met het originele Selle Bassano-zadel met veren). Tien jaar geleden heb ik de verschrikkelijke Taiwan Cheng Shin-banden verwisseld voor Marathon Racers 40-622, die uitstekend waren: geen lekke banden, comfortabel en zoveel sneller.
Ik heb die fiets gebruikt om met mijn dochter het Fietserspad 600 km te fietsen van Withuis aan de NL/Belgische grens naar Pieterburen aan de Waddenzee in 6 dagen. Perfect comfortabel over alle mooie slechte wegen die je met je fiets kan vinden in NL - kinderkopjes, klinkers, tegels, bospaden en fietspaden.
Mijn nieuwe fiets is van aluminium, geen vering, een simpel zadel met 32-622 banden. Maar hij heeft Gates riemaandrijving, schijfremmen en Enviolo 380 naafversnellingen. En het was erg goedkoop, dus een goede kandidaat voor een goedkope elektrische conversie.
Ik wil het comfort verbeteren omdat het niet comfortabel genoeg is. De gemakkelijkste/goedkoopste manier is om grotere banden te koppelen. Ik denk dat 47-622 onder de spatborden past. De vraag is welke fietsband?
Op een huurfiets deze zomer in de Italiaanse Alpen, na 9 mooie dagen had ik 5 lekke banden in de afgelopen 24 uur. De eerste gebeurde in de stad, dus ik liet vallen bij een fietsenmaker begonnen we op een terras zitten. De tweede vond plaats omdat de fietsenmaker het stuk glas dat in de band verborgen zat, niet verwijderde. De derde was te wijten aan de velglint die was verplaatst tijdens de vorige reparatie, de vierde was dat de reparatiepatch is mislukt, de vijfde was te wijten aan onbekende oorzaken omdat ik het fietsverhuurbedrijf belde en ze een nieuwe fiets leverden.
Dus ik heb een hekel aan lekke banden.
Ik las (met google translate) dit zeer interessante artikel uit 2012
De Marathon Plus is ten opzichte van de Racer 25% minder comfortabel maar heeft een nog betere lekbestendigheid. Interessant om te lezen dat de Racer de meest comfortabele band was die werd getest en ook hoe “langzaam” hij was.
Dit is een zeer nuttige site voor het meten van lekweerstand en rolweerstand.
Omdat ik overstap naar elektrisch, denk ik niet echt aan de rolweerstand, maar ik ben erg geĂŻnteresseerd in het verbeteren van het comfort.
Ik heb alle berichten hier over Schwalbe gelezen en gezocht naar meer informatie over comfortgegevens (in het Engels), maar zonder succes.
Ik ben op zoek naar een band die comfortabeler is dan de Racer en met meer lekbescherming. Het moet nog steeds goede grip bieden op asfalt en ook op vochtige bosfietspaden. Ik fiets meestal tussen april en oktober.
Welke van de volgende voldoet aan bovenstaande eis?
Marathon Almotion
Energizer Plus
Marathon E-plus
Er zijn zoveel Marathons om uit te kiezen.
Bedankt voor je geduld bij het lezen van dit lange verhaal en ik hoop dat na Google Translate mijn schrijven nog steeds logisch
English original
Help me choose the right Schwalbe Marathon tyres for my new bike
Dear esteemed forum people,
I love touring by bike on the scenic bike paths all over the Netherlands.
Until now, my touring bike has been my cheap 1995 Raleigh hybrid (a Reynolds 501 steel frame with no suspension, still with its original Selle Bassano saddle with springs). Ten years ago, I changed the terrible Taiwan Cheng Shin tyres for Marathon Racers 40-622 which have been excellent: zero punctures, comfortable and so much faster.
I used that bike to cycle the Fietserspad 600 km with my daughter from Withuis on the NL/ Belgium border to Pieterburen on the Wadden sea in 6 days. Perfectly comfortable across all the beautiful bad roads that you can find with your bike in NL - kinderkopjes, klinkers, tegels, forest paths and fietspaden.
My new bike is aluminium, no suspension, a simple saddle with 32-622 tyres. But it has Gates belt drive, disk brakes and Enviolo 380 hub gears. And it was very cheap, so a good candidate for a low-cost electric conversion.
I want to improve the comfort as it is not comfortable enough. The easiest/ cheapest way is to fit larger tyres. I think I can get 47-622 to fit. The question is which tyre?
On a rental bike this summer in the Italian Alps, after 9 beautiful days I had 5 punctures in the last 24 hours. The first one happened in town so I dropped it at a bike repair shop while we went to sit on a terrace. The second one happened because the bike repair shop did not remove the piece of glass hidden in the tyre. The third one was due to the rim tape moving after the previous repair, the fourth one was the repair patch failed, the fifth one was due to causes unknown because I called the bike rental shop and they delivered another bike.
So, I hate punctures.
I was reading (with google translate) this very interesting article from 2012
Compared to the Racer, the Marathon Plus is 25% less comfortable but has even better puncture resistance. Interesting to read that the Racer was the most comfortable tyre tested and also how “slow” it was.
This is a very useful site measuring puncture resistance and rolling resistance.
As I’m converting to electric, I’m not really considering rolling resistance but I’m very interested in improving comfort.
I have read all the posts on here about Schwalbe and looked for more information about comfort data (in English) but without success.
I am looking for a tyre that is more comfortable than the Racer and with more puncture protection. It should still provide good grip on asphalt and also damp forest fietspaden. I ride mostly between April and October.
Which of the following meets this above requirement?
Marathon Almotion
Energizer Plus
Marathon E-plus
There are so many Marathons to choose from.
Thank you for your patience reading this long story and I hope that after Google Translate my writing still made sense!