Help me bij het kiezen van de juiste Schwalbe Marathon-banden voor nieuwe fiets

Geachte forummensen,
Dit is een lang verhaal (maar ik hoop een interessant verhaal) dat ik heb vertaald met behulp van Google Translate.

Ik hou van toeren op de fiets over de mooie fietspaden door heel Nederland.

Tot nu toe was mijn toerfiets mijn goedkope Raleigh-hybride uit 1995 (een Reynolds 501 stalen frame zonder vering, nog steeds met het originele Selle Bassano-zadel met veren). Tien jaar geleden heb ik de verschrikkelijke Taiwan Cheng Shin-banden verwisseld voor Marathon Racers 40-622, die uitstekend waren: geen lekke banden, comfortabel en zoveel sneller.

Ik heb die fiets gebruikt om met mijn dochter het Fietserspad 600 km te fietsen van Withuis aan de NL/Belgische grens naar Pieterburen aan de Waddenzee in 6 dagen. Perfect comfortabel over alle mooie slechte wegen die je met je fiets kan vinden in NL - kinderkopjes, klinkers, tegels, bospaden en fietspaden.

Mijn nieuwe fiets is van aluminium, geen vering, een simpel zadel met 32-622 banden. Maar hij heeft Gates riemaandrijving, schijfremmen en Enviolo 380 naafversnellingen. En het was erg goedkoop, dus een goede kandidaat voor een goedkope elektrische conversie.

Ik wil het comfort verbeteren omdat het niet comfortabel genoeg is. De gemakkelijkste/goedkoopste manier is om grotere banden te koppelen. Ik denk dat 47-622 onder de spatborden past. De vraag is welke fietsband?

Op een huurfiets deze zomer in de Italiaanse Alpen, na 9 mooie dagen had ik 5 lekke banden in de afgelopen 24 uur. De eerste gebeurde in de stad, dus ik liet vallen bij een fietsenmaker begonnen we op een terras zitten. De tweede vond plaats omdat de fietsenmaker het stuk glas dat in de band verborgen zat, niet verwijderde. De derde was te wijten aan de velglint die was verplaatst tijdens de vorige reparatie, de vierde was dat de reparatiepatch is mislukt, de vijfde was te wijten aan onbekende oorzaken omdat ik het fietsverhuurbedrijf belde en ze een nieuwe fiets leverden.

Dus ik heb een hekel aan lekke banden.

Ik las (met google translate) dit zeer interessante artikel uit 2012

De Marathon Plus is ten opzichte van de Racer 25% minder comfortabel maar heeft een nog betere lekbestendigheid. Interessant om te lezen dat de Racer de meest comfortabele band was die werd getest en ook hoe “langzaam” hij was.

Dit is een zeer nuttige site voor het meten van lekweerstand en rolweerstand.
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews

Omdat ik overstap naar elektrisch, denk ik niet echt aan de rolweerstand, maar ik ben erg geïnteresseerd in het verbeteren van het comfort.

Ik heb alle berichten hier over Schwalbe gelezen en gezocht naar meer informatie over comfortgegevens (in het Engels), maar zonder succes.

Ik ben op zoek naar een band die comfortabeler is dan de Racer en met meer lekbescherming. Het moet nog steeds goede grip bieden op asfalt en ook op vochtige bosfietspaden. Ik fiets meestal tussen april en oktober.

Welke van de volgende voldoet aan bovenstaande eis?
Marathon Almotion
Energizer Plus
Marathon E-plus

Er zijn zoveel Marathons om uit te kiezen.

Bedankt voor je geduld bij het lezen van dit lange verhaal en ik hoop dat na Google Translate mijn schrijven nog steeds logisch


English original

Help me choose the right Schwalbe Marathon tyres for my new bike

Dear esteemed forum people,

I love touring by bike on the scenic bike paths all over the Netherlands.

Until now, my touring bike has been my cheap 1995 Raleigh hybrid (a Reynolds 501 steel frame with no suspension, still with its original Selle Bassano saddle with springs). Ten years ago, I changed the terrible Taiwan Cheng Shin tyres for Marathon Racers 40-622 which have been excellent: zero punctures, comfortable and so much faster.

I used that bike to cycle the Fietserspad 600 km with my daughter from Withuis on the NL/ Belgium border to Pieterburen on the Wadden sea in 6 days. Perfectly comfortable across all the beautiful bad roads that you can find with your bike in NL - kinderkopjes, klinkers, tegels, forest paths and fietspaden.

My new bike is aluminium, no suspension, a simple saddle with 32-622 tyres. But it has Gates belt drive, disk brakes and Enviolo 380 hub gears. And it was very cheap, so a good candidate for a low-cost electric conversion.

I want to improve the comfort as it is not comfortable enough. The easiest/ cheapest way is to fit larger tyres. I think I can get 47-622 to fit. The question is which tyre?

On a rental bike this summer in the Italian Alps, after 9 beautiful days I had 5 punctures in the last 24 hours. The first one happened in town so I dropped it at a bike repair shop while we went to sit on a terrace. The second one happened because the bike repair shop did not remove the piece of glass hidden in the tyre. The third one was due to the rim tape moving after the previous repair, the fourth one was the repair patch failed, the fifth one was due to causes unknown because I called the bike rental shop and they delivered another bike.

So, I hate punctures.

I was reading (with google translate) this very interesting article from 2012

Compared to the Racer, the Marathon Plus is 25% less comfortable but has even better puncture resistance. Interesting to read that the Racer was the most comfortable tyre tested and also how “slow” it was.

This is a very useful site measuring puncture resistance and rolling resistance.
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews

As I’m converting to electric, I’m not really considering rolling resistance but I’m very interested in improving comfort.

I have read all the posts on here about Schwalbe and looked for more information about comfort data (in English) but without success.

I am looking for a tyre that is more comfortable than the Racer and with more puncture protection. It should still provide good grip on asphalt and also damp forest fietspaden. I ride mostly between April and October.

Which of the following meets this above requirement?
Marathon Almotion
Energizer Plus
Marathon E-plus

There are so many Marathons to choose from.

Thank you for your patience reading this long story and I hope that after Google Translate my writing still made sense!

Google translate is wel flink verbeterd, gelukkig, want vroeger onleesbaar.

De Marathon Almotion (in 40-622) is mijn tip, zelf heb ik bijna 10000 km ervaring, wel van het eerste type. Geen lek. De andere banden ken ik niet. (de Marathon Racer, is behalve de naam, helemaal geen bijjzondere band).

1 like

Bedankt voor je reactie.

Uiteraard bent u tevreden over het comfort van de Almotion. Heeft uw fiets vering? Welke druk gebruikt u?

De Marathon Racer zou misschien de Marathon Comfort moeten heten omdat dat volgens Kees’ resultaten zijn bijzondere eigenschap is. Ook op asfalt vind ik de grip erg goed. Verder was het, voor zover ik me herinner, een van de eerste paar opvouwbare Marathons, dus het was handig als reserveonderdeel op een tour. De huidige Marathon Racers lijken niet te vouwen.


English original:
Thanks for your reply.

Obviously you are satisfied with the comfort of the Almotion. Does your bike have any suspension?

What pressures do you use?

The Marathon Racer should perhaps be called the Marathon Comfort because that is its special property according to Kees’ results. Also I find it grips very well on asphalt. Furthermore, as far as I remember, it was one of the first few folding Marathons so it was handy as a spare part on a tour. The current Marathon Racers seem to be non-folding.

Nee, geen vering. Hybride met alu frame en vork. Maat is 50-622. Bandenspanning 2,8 bar/atmosfeer.
De Racers zijn al tijdje draadbanden.

@MarkVoorschoten je schrijft dat je een band zoekt die het zowel goed doet op vochtige bosgronden als op asfalt.
Ik ken geen vochtige bosgronden die altijd vochtig zijn.
En al helemaal niet tussen april en oktober.
Dan veranderen vochtige bosgronden snel in rul zand.

Ik heb ervaren dat banden zoals de Allmotion niet richtingvast zijn in los zand.

Ik vind een band comfortabel als je er zonder samengeknepen billen mee door het losse zand kan rijden.

Als je belangrijkste eis lekbestendigheid is waarom kijk je dan niet naar de Marathon Plus? Schwalbe schrijft er zelf over “De meest lekbestendige luchtband die er is.”

@TestKees heeft wel eens metingen gedaan en met de extra rolweerstand valt het mee en die is er ook in 47-622.

Of dat nog zo is, weet ik niet, maar enkele jaren geleden wilde de Marathon Plus met 5 bar opgepompt worden. Langere tijd met lagere druk rijden leidde tot scheurvorming in de flanken.

@MikeRZ Bedankt voor je reactie.

Ik ben op zoek naar lekbestendigheid en comfort.

TestKees heeft de Marathon Plus gemeten als 25% minder comfortabel dan mijn geliefde oude Racers en dat voel ik inderdaad op mijn stationfiets. Daarom sluit ik het op dit moment uit zoals de gewone Marathon.

Volgens mijn andere link https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews is de Marathon E-Plus aanzienlijk beter bestand tegen lekrijden dan de Marathon Plus. Maar is het comfortabeler?

Meet iemand comfort sinds TestKees in 2012?


Original English:
Thanks for your reply.

I am looking for puncture resistance and comfort.

TestKees has measured the Marathon Plus as 25% less comfortable than my beloved old Racers and indeed I feel this on my station bike. That is why I am ruling it out at the moment like the plain Marathon.

According to my other link https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews the Marathon E-Plus is significantly more puncture resistant than the Marathon Plus. But is it more comfortable?

Is anyone measuring comfort since TestKees in 2012?

@tweewlr Of het nu zanderig of modderig is, ik ben op zoek naar een band die zowel goed is op asfalt als op alle natuurroutes in NL


Whether it is sandy or muddy, I’m looking for a tire that is good both on asphalt and on all the naturrroutes (scenic routes) in NL

Grappig, bij Schwalbe Plus staat wat ik eerder schreef “meest lekbestendige luchtband” maar de E-plus krijgt krijgt dezelfde punten. Wel krijgt de E-plus meer punten wat betreft rolling, road grip en off-road grip. Als je Schwalbe mag geloven is dat dus de betere keus.

Voor comfort telt in de eerste plaats de breedte van een band en de druk en in de tweede plaats hoe soepel de banden zijn. De Marathon E-Plus en Marathon Plus zijn vergelijkbare banden wat betreft bouw dus comfort zal nauwelijks verschillen.

De Plus en E-Plus zijn niet bijzonder soepele banden, voor mij een reden om een andere keuze te maken, voor mij is rolweerstand belangrijker dan lekbestendigheid.

Ik denk dat de halve wereld zoekt naar een band die aan AL jouw eisen voldoet.
En toch wordt die band niet gemaakt.

Veel banden die goed scoren op comfort (als daar vering mee wordt bedoeld) hebben dunne wangen.
Veel mensen ervaren die banden als minder stabiel in de bocht.
Dus pompen ze de band zo hard op dat de fiets wel stabieler stuurt, maar niet meer comfortabel voelt.

Je kan de stabiliteit van zo’n band ook verbeteren met een insert
Veel gebruikt in tubeless MTBbanden.
Maar voor een toerfiets met binnenbanden zijn inserts niet verboden.
Cushcore is een voorbeeld.

Bij fietsen betekent een hoge lekbestendigheid dat je een heel stroeve band krijgt, die bovendien niet licht loopt.

Ik ben fan van de Almotion, en heb ze in 50mm versie onder mijn ebike zitten. Een modderpad, kiezel, gravel, dat lukt allemaal behoorlijk goed. En ik pomp ze rond de 3 bar. Ze lopen ook bijzonder licht.

Los zand…, dan zal je ultra dikke fatbike banden moeten gebruiken, en dan heb je een spreciaal frame nodig.

Bedankt - overal waar ik kijk krijgt de Almotion veel stemmen. Het blijkt dezelfde band te zijn als de oude Supreme, maar met een ander loopvlakpatroon.

Als ik 50 mm onder de spatborden kan krijgen, zal ik ze zeker krijgen. Als ik maar 47 mm kan krijgen, moet ik terug naar de tekentafel.


English original - Thanks - everywhere I look the Almotion gets a lot of votes. It would seem to be the same tyre as the old Supreme but with a different tread pattern.

If I can get 50mm under the fenders I will definitely get them. If I can only get 47mm, then I have to go back to the drawing board.

Misverstand: de Almotion heeft een andere basis constructie (aldus Schwalbe, niet van buiten te beoordelen) dan de Marathon Supreme. Beiden (ik gebruik ze allebei) zijn lichtlopend en ook lekbestendig. Voor wat ruiger terrein is de Almotion geschikter. De Supreme heeft meer een symbolisch loopvlakprofiel.

Interessant.

In zijn recensie van de nieuwere versie van de Schwalbe Marathon Almotion TLE Addix schrijft Jarno Bierman van Bicycle Rolling Resistance:

“Onze conclusie is dat de huidige Marathon Almotion niets meer is dan een Marathon Supreme met een ander loopvlakpatroon.”

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-almotion-tle-addix#conclusion


English original:

Interesting.

In his review of the newer version of the Schwalbe Marathon Almotion TLE Addix, Bicycle Rolling Resistance’s Jarno Bierman writes:

“Our conclusion is that the current Marathon Almotion is nothing more than a Marathon Supreme with a different tread pattern.”

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-almotion-tle-addix#conclusion