Het fietsgeluk van een 97-jarige

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/het-fietsgeluk-van-een-97-jarige/

“Fietsen is belangrijk in mijn leven.” Gerrit Scheenstra uit Leeuwarden kon het niet duidelijker verwoorden, toen hij dinsdagmiddag van minister van Nieuwenhuizen (IenW) de Gouden Trapper in ontvangst nam. Meneer Scheenstra is 97 en fietst al zijn hele leven. Hij kreeg de prijs omdat hij de oudste actieve fietser van Nederland is. Ik moest aan…

Hoogbejaarde mensen die nog volwaardig deelnemen aan het verkeer is altijd aandoenlijk. De buurman van mijn ouders was de 100 gepasseerd en reed nog vrijwel elke dag in zijn auto. Vanwege zijn 100e verjaardag kreeg hij een rijles aangeboden en de Gelderlander deed daar verslag van: hij reed dus nog helemaal correct, misschien niet meer zo vlot als het verkeer nu gewend is maar wel vlot genoeg om geen hinderlijk obstakel te worden zoals je ook wel ziet. Een jaar later is hij overigens overleden.

Hier in het dorp rijdt een hoogbejaarde man op een even oude fiets, fruitkratje op het bagagerek, sigarettenpeukje in de mondhoek, overall aan en een zwart petje op. Hij werkt nog elke dag op diverse fruitboomgaarden, is dus nooit gestopt met werken en het doet hem blijkbaar goed.

Blijven werken, autorijden en fietsen omdat het kan, niet omdat het moet. Ik ben trots op deze mensen.

Ik heb nog meer dan 30 jaar te gaan voordat ik een bezoek van de minister mag verwachten.
Maar ik vind dat mw K. er een te romantisch beeld van de oudere fietser op na houdt.
Een beeld dat helemaal niet spoort met mijn eigen waarnemingen.
Ik mis Erik Scherder in het verhaal.

Naarmate je ouder wordt, wordt je steeds vaker voorbij gereden door jongere fietsers.
Dat is pijnlijk.
En omdat het gemakkelijker is om je nieuwe beperkingen te negeren dan ze te omarmen en accepteren, koop je een elektrische fiets.
Een te grote fiets, want de plaatselijke fietsenmaker is niet ingesteld op kleine framematen.
Met deze fiets doe je weer mee op het fietspad.
Dat wil zeggen, je denkt dat je weer mee doet.
De fiets is dan wel even snel, maar de informatieverwerking in je hersenen is te traag voor de snelheid waarmee je fietst. En de te grote fiets helpt al helemaal niet mee om flexibel te reageren op anderen.
Maar je hebt al snel door dat wanneer je maar strak voor je uitkijkt, het stuur met twee handen stevig vastklemt, je veel minder informatie over het verkeer om je heen hoeft te verwerken. Dat scheelt veel stress.

Op de middag met fietsles voor senioren is je geleerd om eerst over je schouder te kijken, en dan pas je hand uit te steken, en dan pas de bocht te nemen.
Maar de laatste keer dat je nog gymnastiekoefeningen hebt gedaan, ligt ver achter je.
Je neemt de bocht dus zonder over je schouder te kijken, je hoort anderen schelden, je klemt je stuur steviger met twee handen vast, en je zet door, want jou zullen ze niet klein krijgen.
Thuisgekomen heb je stramme schouders van de stress.
En dan is er niet eens iets ernstigs gebeurt.

Het gaat niet om de snelheid waarmee anderen zich voortbewegen.
Het gaat om de snelheid waarmee je je zelf voortbeweegt.

NB; Lees ook Waarom oudere fietsers trager worden

Recent verschijnen er steeds meer fietsen die speciaal voor ouderen zijn ontworpen, maar de ervaring leert dat deze niet echt populair zijn. Sterker nog, zijn deze wel ideaal qua stabiliteit en besturing voor de oudere weggebruiker.

Een intrigerende zin.
Via de zoekfunctie op dit forum wordt ik op het spoor gezet van mensen die ook proberen de fiets te vernieuwen.
Maar als ik dan naar de datum kijk, moet ik vaststellen dat geen enkel idee de fietsenmaker bereikt.
Dat stemt me droevig.

De fietsindustrie is vooral bezig met complete geintegreerde connected fietsen die een specifieke doelgroep moeten aanspreken.
Alle onderdelen zijn zo op elkaar afgestemd dat je nauwelijks nog een component kan afstemmen op jouw specifieke situatie.

Tegelijkertijd zie ik ook dat de fietsindustrie de traditionele fietsenmaker ziet als een klein schakeltje in een marketingverhaal rondom termen als intermediary support, differentiation, channel absorption, conflict avoidance, information sharing, profit sharing.
Maar de fietsenmaker die een band plakt komt niet in dit verhaal voor.

Kortom. Ik heb weinig vertrouwen in mijn fietsgeluk als 97jarige.
De FB zou mij iets van dat vertrouwen kunnen teruggeven als de fietstesten van testkees minder ANWBgehalte hadden, en zich meer zouden toespitsen op de aspecten die er echt toe doen.
Bijv is deze fiets geschikt voor senioren?
Lees ook mijn bijdrage aan E-Bike Test 2018 - 13 van tndmbkr