Het gaat zo slecht nog niet met dat fietsen

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/gaat-zo-slecht-nog-fietsen/

Als we het nieuws mogen geloven gaat het niet goed met het fietsen in Nederland. De negatieve koppen vallen over elkaar heen. Terwijl deelnemers aan de Fiets Telweek een op de vijf fietsroutes onveilig noemen, vallen er ook nog eens meer doden in het verkeer door de elektrische fiets. Terug naar het Nederland van buiten…

Eindelijk een zinnig bericht over de vermeende onveiligheid op fietspaden. Er is afgelopen weken een enorme hoeveelheid onzin verkondigd in landelijke en regionale media met ronkende berichten over het aantal ongevallen met de pedelec die de onterechte suggestie wekken dat onze fietspaden onveiliger zijn geworden en dat pedelec-gebruikers een gevaar op de weg zijn.

Dat neemt niet weg dat 20% van de fietsers zich, ondanks de aantoonbaar hoge fietsveiligheid, onveilig voelt op het fietspad. Daar ligt de uitdaging voor de Fietsersbond om te onderzoeken hoe dat gevoel van onveiligheid verminderd kan worden.

Ik heb overigens ook deelgenomen aan de Fietstelweek, 250 kilometer gereden met een gemiddelde snelheid van 28 km/uur met een speed pedelec. Geen ECHT onveilige situaties tegengekomen, hooguit de gebruikelijke onoplettende fietsers-met-GSM, hondenuitlaters met loslopende honden of belachelijk lange lijnen en automobilisten die je snelheid verkeerd inschatten… maar op al die zaken kan prima geanticipeerd worden.

Volgens mij wordt het gevoel van onveiligheid vooral veroorzaakt door de hoge veiligheid op het fietspad… fietsers zijn werkelijk zeer veilig op het fietspad waardoor zij zich niet constant zorgen hoeven te maken over potentieel onveilige situaties, men rijdt dus onbezorgd rond waarbij het bewust deelnemen aan het verkeer op een lager pitje staat. Er wordt veel gekletst op de fiets, genoten van de omgeving of men is helemaal van de wereld met de ogen en oren gevangen in een smartphone. Daardoor is men minder alert op verkeerssituaties en schrikt men als ‘opeens’ een conflict of obstakel opdoemt.

Of de score vreemd is, hoog of laag, kun je zo niet zeggen. De vraag was dermate algemeen dat de onveiligheid niets te maken hoeft hebben met de kwaliteit van het fietspad of het overige verkeer. En zelfs daarbinnen, je mag aannemen dat de meeste onveiligmeldingen wel met het fietsen te maken hadden, is er dan oneindig veel variatie. Als je op 20 kilometer een stuk losliggende klinkers hebt of één vrachtauto geparkeerd op het fietspad, mag je dan wel of niet aangeven dat je dit als onveilig beoordeeld? Dus ja er gaat veel goed maar blijkbaar is de fietser kritisch en mogelijk kritischer dan de Fietsersbond anticipeert/verwacht?

Laat ik het nieuws nu geloven, het gaat niet goed met het fietsen in Nederland.

Laten we bij het begin beginnen, wat noemen we tegenwoordig nog fietsen? Op een mee-trap brommer noemen we toch hopelijk geen fietsen, maar helaas worden de kilometers wel meegeteld.

Dan heet een mee-trap brommer in de statistieken dan weer fiets en dan weer mee-trap brommer, geeft dus ook al geen duidelijk beeld.

Waarom vindt één op de vijf het onveilig, komt dit misschien omdat de mee-trap brommer toch op het fietspad rijdt?