Hoe dwing je een maximumsnelheid op het fietspad af?


#52

De Fietersbond moet e-fietsers (≤25 km/uur) de rug niet toekeren.


#53

Een maximumsnelheid kun je het beste afdwingen met snelheidscontroles en hoge boetes.


#54

De Fietsersbond moeten geen enkele fietser de rug toekeren, maar innoveren.
Speed-pedelecs kunnen ook gewoon 25 km/h rijden op het fietspad.
Als fietsers net zo veilig en oplettend aan het verkeer zouden deelnemen als speed-pedelec rijders zouden er veel minder slachtoffers vallen.


#55

De topictitel zet de lezer op een dwaalspoor met de onterechte suggestie dat het fietspad onveilig geworden is omdat er gebruikersgroepen zijn die sneller rijden dan de gemiddelde OEK-fietser. Uit onderzoek van het SWOV blijkt dat snelheidsverschillen van ondergeschikt belang zijn als ongevalsoorzaak en dat veruit de meeste ongevallen eenzijdig zijn dus waar geen tweede partij bij betrokken is.

Achterliggende oorzaken voor die eenzijdige ongevallen zijn er te over met als belangrijkste onoplettendheid (afleiding, vermoeidheid, rijden onder invloed van drugs, medicijnen of alcohol), slechte/geen verlichting en het niet onder controle kunnen houden van de fiets (slechte remmen, te zwaar beladen, te snel door bocht).

Van de tweezijdige ongevallen is snelheidsverschil ook niet de belangrijkste oorzaak maar eveneens onoplettendheid, slechte/geen verlichting, het niet onder controle kunnen houden van de fiets en bovendien het negeren van verkeersregels (door rood rijden, geen voorrang verlenen) en hinderlijk rijgedrag (naast elkaar rijden, kruisingen en bochten afsnijden, tegen het verkeer inrijden).

Door de aandacht af te leiden van al deze belangrijke ongevalsoorzaken en de focus te richten op een onbelangrijke ongevalsoorzaak wordt nauwelijks een bijdrage geleverd aan de fietsveiligheid of zelfs schijnveiligheid gecreëerd.


#56

Ik ben het helemaal met je eens dat voor het merendeel van de ongelukken de snelheidsverschillen niet het probleem zijn of geheel niet van toepassing zijn maar dat betekend nog niet dat het bij een (klein) deel van de oorzaken wel een rol speelt, puur om natuurkundige redenen, met meer snelheid is er minder reactietijd en botsingen komen harder aan, hoe groot dat effect is weet ik niet. En ja, ook over minder belangrijke dingen worden artikelen geschreven.

Als er naar mijn idee al sprake is van aandacht afleiden is komt dat doordat deze thread zo actief is.

Als je meer aandacht wil hebben voor de andere zaken die je terecht noemt dan is misschien het Hoe kun je valpartijen voorkomen? topic een goed idee.


#57

Als je in een topictitel over “Afdwingen” spreekt dan kun je sowieso veel reacties verwachten, NL is al vergeven van pietluttige regeltjes die dan ook massaal genegeerd worden omdat mensen van nature niet gedwongen willen worden. Verder worden burgers gedwongen (machts-/geweldsmonopolie overheid) een flink deel van hun eerlijk verdiende geld af te dragen aan de overheid. Op zich is er weinig mis met een kleine overheid die zo efficiënt mogelijk een aantal kerntaken namens ons uitvoert maar de overheid is inmiddels een geldbelust monster geworden dat telkens verder uitdijt. Mensen zien dat en voelen tegelijk dat ze van alle kanten financieel uitgekleed worden door de overheid.

Gaat de Fietsersbond ook nog een potje subsidiegestuurd afdwingen als lakei van de subsidieverstrekker.

Misschien moet ik gewoon een topic starten die gaat over de (on)veiligheid op het fietspad… o wacht die is er al: https://forum.fietsersbond.nl/t/het-gaat-zo-slecht-nog-niet-met-dat-fietsen/1664
Ofwel het valt allemaal wel mee met die vermeende onveiligheid op het fietspad. Blijkbaar is er andere reden waarom de Fietsersbond een maximum snelheid op het fietspad wil afdwingen.

Ik houd het er voorlopig op dat de Fietsersbond zich voor het fietskarretje van de overheid heeft laten spannen, de overheid heeft zichzelf onredelijke verkeersveiligheidsdoelstellingen aangemeten, wil zo graag het beste jongetje van de klas zijn, en introduceert steeds vaker onredelijke verkeersregels en -maatregelen.

Maar als iemand een beter inzicht heeft verneem ik dat graag.


#58

Ik heb een ander inzicht maar heb geen behoefte jou te overtuigen van mijn mening, ik kan het prima met iemand oneens zijn zonder dat als een probleem te zien :wink:


#59

Volgens mij is dat (het overtuigen van de ander van jouw mening) niet de essentie van een discussieplatform. Dat is zoiets als een GroenLinkser proberen over te halen om PVV te gaan stemmen of andersom. Dat wil echter niet zeggen dat van elkaar geleerd kan worden, inzichten verbreed / verdiept kunnen worden. Zo heb ik vroeger altijd D66 gestemd maar met de verloochening van de eigen principes door D66 heb ik die partij verlaten. Mede dankzij het lezen van andere meningen op diverse fora en daar mijn conclusies uit getrokken heb.

Niet het overtuigen van de ander is het doel maar jezelf open te stellen voor andere/afwijkende ideeën en dan beslissen of die voor jezelf van belang zijn.


#60

Maar ook daarbij kan de techniek wellicht problemen oplossen, liet Jeroen Snijders Blok van Accell weten. ‘Het ministerie van IenW heeft bij ons al de vraag gedropt of de snelheid van speed pedelecs binnen de bebouwde kom met geofencing is te reguleren.’

Zie De zelfrijdende fiets is meer dan een 1 april grap.


#61

Ook in dit artikel het bekende frame dat de snelle fiets gevaarlijk is omdat deze snel kan rijden. En dat niet-bestaande probleem moet vervolgens opgelost worden met overbodige techniek en regelgeving.

De volgende mededeling krijg ik in beeld:
Laat anderen meedoen in de conversatie.
Deze topic is duidelijk belangrijk voor je – meer dan 20% van de reacties zijn van jou.
Hou je in de gaten dat anderen ook de ruimte krijgen om hun visie te geven?


#62

Een speed-pedelec mag tot 4000 Watt ondersteuning leveren. Op de markt zijn 1000 Watt-versies beschikbaar [foutieve link naar een Stromer-model verwijderd, zie vervolg – TH].

Een speed-pedelec mag tot vier maal het vermogen leveren dat de bereider zelf levert. De bereider levert dan slechts 20% van het totale vermogen.


#63

De informatie van fietsenwinkel punt nl klopt niet en bovenstaande bericht ook niet. Ik heb zelf zo’n Stromer ST2s en die heeft een achterwiel motor met 500 Watt vermogen. Die 1000 Watt (vermogen) van jdt moet zijn 1000 Wattuur (energie) en slaat dus niet op de motor maar op de opslagcapaciteit van de accu. Bovendien is die capaciteit in werkelijkheid 983 Wh en geen 1000 Wh zoals die dozenschuiver op haar site vermeldt. Men maakt het allemaal iets mooier dan het werkelijk is… ongetwijfeld zal dat ook het geval zijn bij de service van die dozenschuif-internetwinkel.


#64

Beste jdthood: als je statements maakt, moet je wel de informatie goed lezen. Er is een verschil tussen vermogen (Watt) en acculading (Watt-uur, Wh). Die twee haal je door elkaar. De ‘sterkste’ speed-pedelecs hebben een vermogen van 500W. Het accuvermogen is niet van belang, want bepaalt de actieradius, niet de snelheid. Ook bij een hoger vermogen kan de speed-pedelec niet harder dan 45 km/h.
De Kopgroep van Speed-pedelec rijders wil een aparte categorie voor de speed-pedelec waarbij het vermogen niet hoger is dan 600-700 Watt. Dan kan de speed-pedelec verantwoord rijden op de rijbaan, daar waar dat kan en met aangepaste snelheid op het fietspad, daar waar de rijbaan te gevaarlijk is. Met de aparte categorie kan de wegbeheerder dit toestaan, zonder dat lawaaige, milieuvervuilende en zware bromfietsen weer op het fietspad komen.


#65

Je hebt gelijk, de speed-pedelec waar ik naar gelinkt heb heeft een 500W-motor en geen 1000W. De maximum bij Stromer is dus nog steeds 850 Watt: https://www.stromerbike.com/nl_NL/e-bikes/st5.html


#66

Er zijn al speed pedelecs met meer ondersteuningsvermogen dan de genoemde 500 Watt van de Zwitserse Stromers. Het Duitse merk Klever levert een speed pedelec met 600 Watt ondersteuningsvermogen op de X speed. En er zijn enkele merken die al over de 1000 Watt leveren maar met een prijskaartje van 15K+…

De Stromer ST5 krijgt inderdaad 850 Watt vermogen maar die fiets komt pas in juni 2018 op de markt. Mijn ST5 is overigens al besteld…


#67

Hoi @Lomito, ik mag hopen dat dit een automatisch gegenereerde mededeling is en niet een bewuste actie van de moderator :grin:


#68

Dat is een zeer valse voorstelling van de functie van een moderator! Hoe haal je het in je hoofd?


#69

@Sjeff, jij kunt ook niet tegen een geintje zeg. Gelijk een PM met een formele waarschuwing en een publieke afstraffing. Op deze manier schrik je alleen mensen af, wat een (diepgaande) discussie over onderwerpen die er toe doen geen goed doet. Als je je persoonlijk aangesproken voelt, hierbij mijn welgemeende excuses.


#70

Je veronderstelt te kwader trouw dat ik onder een anders identiteit berichten plaats. Dat is geen geintje!


#71

Ik ga hier geen welles-nietes discussie voeren.

Terug on-topic: ik zie ook een trent met sterkere motoren. Dit zal natuurlijk wel meer stroom kosten waarmee de aktieradius onder druk komt. Ik zie de accu’s op korte termijn niet groter worden dan 1KWh. Wellicht dat een innovatie als het inbouwen van een snellader een optie gaat zijn. Snelladers zijn tegenwoordig niet groot meer en kunnen in het frame weggewerkt worden.