Hoe houden we het prettig en veilig?

Het zou erg helpen als de rustig fietsende medemens die zich irriteert aan de snellere recreant de verkeersregels toepassen die ze hopelijk wel doen als ze autorijden: rechts rijden, niet nodeloos de linker weghelft gebruiken, niet de fiets op het fietspad parkeren bij elk knooppunt, richting aangeven en zorgen dat je in staat bent om een fietsbel te horen dus zorg voor verse batterijen in de gehoorapparaten. Een betere wereld begint bij jezelf. Dat geldt uiteraard ook voor de racefietsers.

4 likes

Allemaal mooie voornemens en aanmaningen om het netjes en beleefd te doen.

Mooi hoor, maar zoiets helpt ook niet op de snelweg.

Het lijkt mij beter om veel meer ruimte te maken voor fietsers, en dan gescheiden fietsrijbanen: een voor snelfietsers en een voor traagfietsers. En op plaatsen waar dat echt niet kan: voorrang voor één van beide, de ander is te gast. Zoiets bestaat ook op ijsbanen, als ik het goed heb.

Afgelopen maanden zie ik een nieuw fenomeen, ongetwijfeld ingegeven door het marsbevel om 1,5 meter aan te houden: fietsers en voetgangers die zich links en rechts van de weg opstellen en zo inhalen alleen mogelijk maken door er midden tussendoor te gaan.

Als je per se anderhalve meter in de buitenlucht wilt aanhouden :neutral_face: doe dat dan achter elkaar en niet naast elkaar. De ruimte in de lengte is ruimschoots aanwezig die in de breedte is zeer beperkt.

Dag,
Hier nóg een Hengeloër. Ik ben het met je eens.
Het moet echter gezegd: er zitten ook horken tussen ons racefietsers. Daarbij meteen maar de volgende opmerking: horken heb je onder ALLE bevolkingsgroepen, ik ken er zat onder de wandelaars en ‘burgermansfietsers’. die mensen gedragen zich als een kip zonder kop. Slaan ineens linksaf zonder ook maar even om te kijken; ze staan in groepen met hun elektrische fietsen het fietspad te blokkeren, en dat in- of erger nog: vlak na een bocht. Als ze stil staan doen ze dat het liefst waar dat zoveel mogelijk hinder oplevert: op splitsingen of kruispunten, bij versmallingen, op fietspaden, etc.
Wil je ze inhalen dan moet je al driehonderd meter van te voren beginnen te bellen, maar die horen ze vervolgens niet, dus moet je roepen. Dan kijken ze om, en wijken af van hun koers waardoor ze precies het gat waardoor je langs had gekunt blokkeren. Dan volgt de standaard reactie: ‘Heb je geen bel!’
Ik stel voor: FIETSLES VOOR IEDEREEN! Nederlanders dénken slechts dat we leven in een fietsland, maar ze gedragen zich er niet naar.

2 likes

Als triatleet train ik veel op een racefiets. Een paar suggesties:

  1. Maak fietspaden vrijwillig! Dus het rechthoekige bordje ipv het ronde. Dan kun je als wielrenner kiezen de rijbaan op te gaan.
  2. Buiten de bebouwde kom naast een 80 km/u weg is dat niet mogelijk: verbied dan op niet brede fietspaden om naast elkaar te fietsen: zet in het midden een onderbroken streeplijn: linkerbaan UITSLUITEND voor inhalen. En inhalen moet binnen 30 seconden.
  3. Een gedragscode voor wielrenners is prima, maar spreek ook langzaamfietsers aan! Deze reageren soms wel heel erg traag op bellen. En op een verkeerde manier, namelijk de linkerfietser gaat in de remmen (en soms vertraagt de rechter dan ook nog). Alsjeblief: linkerfietser even flink trappen om v’o’or de buurman te komen, en rechter even inhouden.
  4. Mijn advies aan mede-wielrenners: plan je route over rustige wegen, vermijd drukte en verminder snelheid in stads- en dorpcentra.
1 like

Die Action-bel hoort u niet op de afstand waar vandaan wij kunnen bellen: als racefietser kun je niet bij je bel als je je handen bij de rem hebt. En wij moeten echt naar de rem als we zien dat u ons niet hebt gehoord.

Ik lees dat langzaamfietsers schrikken doordat ze ons niet horen aankomen. In plaats van scooters, brommers en auto’s. Nou vind ik zelf geen lawaai veroorzaken eigenlijk een goede zaak. Maar goed, dit voordeel heeft blijkbaar een nadeel. Voortaan altijd bellen als je een langzaamfietser inhaalt?

Dit is werkelijk de grootste onzin ooit. Je kunt altijd bellen, ook met een hand bij de rem. Is meer dan genoeg. Maar nog altijd heeft de grote meerderheid van de racefietsers geen bel. Het is ook een feit dat wandelaars en langzaam fietsers niet of verkeerd reageren.

Je hebt blijkbaar geen racefiets Sjef! Met handen op de rem, onder in de beugels, kom jij niet bij je bel. (MTB een ander verhaal).

Dat lijkt toch niet te kloppen. Uit onderzoek van de NTFU blijkt dat ruim 82% van de racefietsers een bel heeft. Dat roept dan weer de vraag op waarom men overwegend denkt dat racefietsers geen bel hebben. Wellicht dat het antwoord in de vele reacties hierboven al naar voren komt: veel fietsers, senioren, jongeren met oordopjes, horen geen bel.

https://www.ntfu.nl/de-ntfu/fietsen-in-cijfers

2 likes

Een reden dat men denkt dat racefietsers geen bel hebben, is dat je niet meer bij je bel kunt als je in de remmen gaat.

En moderne bellen als Hide My Bell en Knog Oi zijn natuurlijk niet als bel te herkennen …

2 likes

Nu met al die drukte en sporters uit de gyms de weg op: Is het nou zo veel gevraagd dat langzaamfietsers NIET NAAST ELKAAR RIJDEN? Ik ben het totaal oneens met Kees Bakker dat naast elkaar fietsers helemaal geen ruimte hoeven te maken. Laat daar eens een verkeersjurist naar kijken. Links blijven autorijden op de snelweg mag ook niet. En daar worden dan ook bonnen voor uitgeschreven. Laat de Fietsersbond ook hun langzaamrijders aanspreken om racefietsers wat ruimte te geven.

Je denkt ook nog helderziende te zijn… Moet ik dit nu zielig vinden of gewoon arrogant? Je MOET kunnen bellen, anders moet je thuis blijven.

1 like

Grappig, ik kom probleemloos bij mijn bel.
Overigens lijkt mijn ratelende achternaaf effectiever als waarschuwing. Heel even niet doortrappen en je hoort al TRRRRR! De bel beweert men niet te horen. Al mijn fietsen inclusief de racefiets hebben een bel (Oi Knogg) en ze worden ook gebruikt. Je kunt een fiets, ook een racefiets gewoon met één hand besturen als het moet. Ik kan het iig wel.

1 like

Daar heb je gelijk in.
Ik kan metrouwens herinneren dat ik als jonge gup in de jaren 70 op de Marnixschool verkeersles kreeg op de fiets. Wat is daar eigenlijk mee gebeurd?

Het is inderdaad wel raar dat hier wordt gevraagd hoe we het prettig op het fietspad houden en dat Kees Bakker dezelfde dag doodleuk stelt dat naast elkaar rijdende e-bikers niet opzij hoeven voor snellere fietsers. Zo roep je alleen maar irritatie op.

Het klopt trouwens ook niet. Hinderend gedrag op de weg is niet toegestaan. Dat staat voldoende beargumenteerd in artikel 5 van de WVW. Dát althans was de bedoeling van de wetgever toen bij de invoering van het RVV-1990 tal van bepalingen geschrapt werden t.o.v. het oude RVV-1966. Men vond het niet nodig om in elk artikel hinderen apart te benoemen.

Maar kennelijk zijn er meer mensen die inmiddels denken dat je hinderend naast elkaar mag blijven fietsen, “omdat het niet meer in het RVV staat …”, vandaar recent het pleidooi van Koos Spee om naast elkaar fietsen expliciet te gaan verbieden. Maar dan altijd en overal.

Overigens, passeren mag dan uiteraard alleen weer dan indien dat veilig en zonder hinder kan gebeuren. Dat spreekt voor zich.

2 likes

Allemaal leuk en aardig, maar interpretatie van de wet (inclusief wat de wetgever bedoeld zou hebben) is een zaak voor de Hoge Raad. Jurisprudentie moet dus nog vorm krijgen. Daar heb je (nu) op de fiets niets aan. Ik vind het niet correct/ergerlijk dat forumleden naast elkaar fietsen meteen maar hinderlijk naast elkaar fietsen benoemen. Nergens voor nodig. Naast elkaar fietsen kan ook zonder slingeren. Dat e-bikers als ze naast elkaar fietsen vaak onmogelijk te passeren zijn, vanwege het geslinger, is een feit, maar die gaan ook op verzoek achter elkaar fietsen. Helaas leidt bellen of je stem bij sommigen tot agressie. Bellen horen ze niet en roepen pikken ze ook niet.

1 like

Nog maar een reactie na het lezen van de andere. Ik rijd op een racefiets(al heel lang) maar ook op een stadsfiets en een E-bike. Kan dus met een gerust hart zeggen dat ik een heel ervaren fietser ben. Een bel is een must voor elke racefietser echter het vinden van een bel die genoeg geluid maakt is een heel ander verhaal. Dat blijkt toch telkens weer als blijkt dat men de bel niet hoort. Als ik dan passeer zeg ik “ik heb toch echt gebeld”. Ik heb een Hide my Bell en die doet het best aardig maar is er nu geen luidere(misschien electronische bel) te ontwikkelen? Een die er ook nog fraai uitziet, niet groot en te zwaar is? We blijven per slot van rekening toch ijdeltuiten en snelheidsmaniakken. Van mij hoeft men, behalve tijdens het passeren" echt niet achter elkaar te fietsen. En haal als racefietser ook niet in met z’n 2-en naast elkaar. Ik ervaar het naast elkaar fietsen met mijn vrouw ook als veel plezieriger. Nogmaals maak de fietspaden breder in NL, geef elkaar de ruimte en blijf beleefd. En keep save allemaal. O ja nog voor ik het vergeet…DRAAG EEN HELM!

1 like

Het is met heel druk autoverkeer op bepaalde tijdstippen en wegen niet voor niets dat de maximum snelheid gereguleerd wordt. Voor uitdagingen waarbij snelheid heel bepalend is, zijn race circuits ingericht. Snelheid in combinatie met drukte en een wisselende kwaliteit en ervaring van de fietsers gaat gewoon niet samen. Kondig voor de fietsers bij de verkeersberichten op de radio aan dat men in de spits en op dagen dat de drukte boven normaal is, men de snelheid hierop aanpast of vraagt om meer rekening met elkaar te houden.